Rmk assault soppaförbrukning?

luleårider

Medlem
29 okt 2012
12
0
1
norrbotten/luleå
Tänkte höra hur mycket era rmk assault dricker. Har en pro 600 som drick ca 5 liter milen, men är lite sugen på en assault. Man vill ju kunna köra en hel del utan att ha dunkar på tunneln, så undrade om ni vet några lösningar åt detta?
 

Twalle

Välkänd medlem
13 okt 2012
152
1
16
piteå
Var i fjällen under påsken och då drog min 3,02 liter/mil "blandad körning", lite lek lite led.
bara lek så skulle den nog dra ca 6-7 liter milen
 

Slednecker

Välkänd medlem
1 jan 2000
226
0
16
Norra Dalarna
Myskörning drar nog i bästa fall runt 2,5-3l/m men ligga i en slänt med blötsnö och pumpgas så får du nog räkna med en förbrukning upp till 6-7l/m.
Meeen samtidigt så brukar tanken vara slut så brukar även kroppen vara slut, iaf vid inspererad friåkning som maskinen är byggd för!
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Som föregående talare skriver, mellan 2-6l/mil. Jag tycker sällan man ser några större skillnader i soppaförbrukning mellan åkarna när vi är iväg. Klart att en e-tec 600 drar mindre än min, men den är mindre rolig också..

E-tec 800 drar också generellt mindre men knappast när det gäller uteslutande friåkning och skogsbrytning..
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
de e som sledneckerskriver när tanken e tom då e man oftast så slut i kroppen att man inte orkar åka nått mer den dagen,min Pro drar runt 6-7L när man skogsåker och hälften dom få gångerna man åkt led
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
E-tec 800 drar också generellt mindre men knappast när det gäller uteslutande friåkning och skogsbrytning..
Jo det gör den.
En DI motor(2T) oberoende av vem som gör den kommer alltid att dra mindre än en förgasarmotor oavsett varv eller gaspådrag eftersom den inte skickar ut runt 25% av bränslet oförbränt som en förgasarmotor gör.

Det är därför det är så viktigt ur konkurrenssynpunkt att de andra tillverkarna kommer i kapp så att inte utvecklingen står och stampar som den troligtvis gör nu.
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
I teorin kanske, men vi brukar knappast uppleva nån betydande skillnad vid hårdkörning.. Men det kanske bara gäller vårt gäng..
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Stämmer inte med mina erfarenheter.
I vårat gäng av glada amatörer har de polarismaskiner och gamla rotaxmaskiner som varit med legat på runt 4,8-5l/milen.
Medans jag själv legat på mellan 3,0 och 3,2l/milen.
Detta är heldagar som blivit max 5-6 mil långa var av ca 1 mil är ledtransport.
Åkningen oss i mellan skiljer sig ej.
Ifjol hade vi en förlängd apex med oss och den kom ner i samma siffror som E-tecen.
De är vad jag har upplevt.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
i vårt gäng brukar min assault vara värst nästan jämt. Skidoon drar jämt minst och arcticaten ungefär likvärdigt med min. Jag ligger mellan 3-> helt beroende på körning
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Visst har mattan nått med det att göra...en den drar inte 6l/m pga mattan inte....
Sen att det är sjukt går ju att diskutera...
 

Thincan

Välkänd medlem
11 jan 2010
190
2
18
har själv en 155" pro rmk 800 -14 som jag körde 14,5 mil på 30L, vår fjäll touringkörning + 3-4 klättringar. Sen så när det är puder lekkörning så har jag ingen koll, bara att den tar mycke :) man kör å man tankar. Men den tar jämförbart med min gamla -12 m800
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Min m8000 tar runt 5-6.5l/milen vid lek och runt 1.7-2 l/m vid led körning...
Så tar mig ca 20mil vid lugn led körning och runt 5-8mil vid lek...
Men vid lek så tar man sig aldrig mer än 3-4mil på en dag ändå..
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
En tusing är ju inte ens en krogsväng så skippa en kväll på stan så har du ju åtminstone en tank extra.