rmk eller sks

Ricoh

Medlem
1 jan 2000
30
0
1
Klurar på köp av en polaris, men tvekar på -03:ans sks eller rmk, de verkar ju vara i stort samma maskin förutom skidbredd och kamhöjd. sks:n har ju i sin "nya" skepnad fått bra betyg i de tester jag läst om. är förmodligen mer utanför leden än på men åkning i höga farter är ju barnsligt kul även det och undrar om slides och dylikt klarar av högre farter och hårdare underlag mer än väldigt begränsade sträckor? snälla hjälp med åsikter och råd om båda dessa maskiner. har antingen 700 el 800 i sikte så tar gärna emot fakta om dessa två typ effekt, bensinförbr, sks:n beteende utanför led, rmk:ns på led osv osv.
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
jag har inte kört nån av dem, men i ett test sa dom att i princip alla svenskar som köper lössnöåka egentligen skulle klara sig med en SKS. Men provkör och fråga handlarn, det är dessutom helt olika boggiedämp maskinerna emellan...
 

V Edge

Välkänd medlem
1 jan 2000
113
1
18
Lappland
Har en RMK 800 144" -03 och tycker den är grymt fin att köra med. I snön är den underbar, lättkörd och smidig och jag tycker den går mycket bra efter leden oxå. Har inte provat en sks men kan varmt rekomendera RMK i alla fall. Just nu tar den väl strax under 3liter milen men det kommer nog att minska nu efter första servicen. Det lilla problemet som finns har du kanske läst om gällande Polaris -03. De ha tappat bort lite effekt men det håller på att åtgärdas(görs gratis) och skall göras vid första servicen för mig. Har varit prat om fel cdi box mm. Vet inte riktigt vad det är som gäller nu. Jag tycker dock att den går riktigt hårt.
 

smittan

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
Piteå Sverige
Jag har kört båda, RMK 700 lånade jag en helg och upptäckte att den inte var nå bra i toppfart men den var j*vulskt roligt att köra.
SKSn är med för högre farter i och med att dom är olika drevade, jag hade haft samma problem som dej. Jag hade ändå valt sksn för att det är inte roligt när en maskin bara går 145 enligt mätarn (RMK 700 ve). SKSn har jag hört ska gå ca 190 enligt mätarn. Jag tror att sksn klarar sej nog bra i snön så jag hade valt sksn
 

Hasse Gashäng

Välkänd medlem
1 jan 2000
184
0
6
Tycker själv att en riktig högkamsmatta erbjuder en helt otrolig körupplevelse.
Du mister lite toppfart med rmk, mest pga nerdrevningen, men kör du mest utanför led så ska du satsa på rmk. Jag har den uppfattningen att högkamsmattor inte bidrar till högre bränsleförbrukning. Slå till på 800an.
 

V Edge

Välkänd medlem
1 jan 2000
113
1
18
Lappland
Måste hålla med Hasse. Högkamsmattan ger ett otroligt driv i snön. En fröjd att trycka på gasen..:)Men som sagt..beror ju på vad man är ute efter. Toppfarten tycker jag är nog hög i alla fall. Den ska väl ge uppemot 160km/h...men vissa kanske vill ha mer.
 

XC600Sp

Medlem
1 jan 2000
28
0
1
håller med om att du ska vänta på Switchbacken, lär vara många förbättringar.
Sen kan du ju testa skotrarna och avgöra själv istället för att läsa vad som står i tidningarna
 

Cruisers

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Har en kompis som har en rmk 700 ves,går ca 160,tar otroligt lite soppa vid normal ledkörning+en jävulsk framkomlighet.
 
Vi har en RMK 700 2003 og en SKS 800 2003.

Begge scooterne er utvilsomt helt suverene.
Jeg kjører RMK og er super fornøyd. Da jeg fikk den hadde jeg problemer med skiene og vingling i leden. Men jeg strammet til fjærene forran med 5 runder så ble det helt topp (er 85 kg). Den funker kjempe godt på leden og er helt uvurderlig rå på løypa.

SKS er super på alt men ikke best på noe. Den er en bra allround skoter og det er vel det den er laget for. er du flink å kjøre kommer du deg langt med SKS.

SKS ser ut som å ha et driv belte problem så vi får nok et nytt belte. Da kan det hende det blir et 51 cm belte. Da blir den et råskinn.

Jeg anbefaler uansett å satse på 700 forran 800 om du da ikke vil ligge fremst de først i drag.
 

merin

Medlem
30 okt 2006
30
0
1
Har läst allt som skrivits här. Är det inte nån som kan säga bara 2 ord om hur dom är att skjutsa på ( dvs. med dubbeldyna) , samt dra med ?
Har hört att RMK.n inte är nåt att åka 2 på, samt att dra med ?? Detta talar ju för SKS ?

//merin