RMK eller SKS

G

Guld-Gunde

Funderar på att köpa en RMK el SKS för ca 45 000. Jag kör lika mycket led som lössnö, vad skall man ha årsmodell osv.? Hur höga kammar kan man ha om man skall kunna åka på led utan att det börjar darra, eller går dom av?
Funkar det att ha en dubbeldyna på en RMK och skjutsa en unge på ca 35 kg?
 
E

Ej medlem/Inloggad

Jadu guldgunde för 45000 får du en gammal sliten GenII RMK som var så klen i chassiet att den knappt höll för en person, tycker att du skall satsa ALLT krut på att hitta en SKS istället, som dessutom är mer avsedd för det ändamål som du nu nämner, att skjutsa barn..



En som VET..
 
E

Ej medlem/Inloggad

Guld-Gunde

OK! Vad får man för ca 45 000:- då, årsmodell + cc? Är det nåt speciellt som man ska titta på, hur mycke soppa drar dom?
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
SKS 600/700 -99/-00. Det är väl ungefär vad du få för runt det priset. Allt beror på skicket.

Ett tips är ju att gå in på http://www.blocket.se och kolla vad du få för skoter för 45 000:-. Det kommer ju inte in så många nya skotrar nu eftersom vintern är slut men det finns nog en hel del kvar. Det är nog det stället det finns mest skotrar till salu. Sen har jag hört ett rykte att vissa skoterhandlare som har svårt att få iväg skotrar har börjat prissätta dom efter blockets priser. Om det skulle stämma så har blocket fått en väldigt stor betydelse för skotermerknaden.
Och vad gäller valet av skoter så ska du helt klart välja en SKS, både för att du ska köra mycket led och sen för att du ska ha passagerare med.

Här är två länkar till SKSar, men det finns många många fler såg jag.

http://www.blocket.se/view/4654825.htm?caller=nbl_s&l=0&c=1&city=0 Polaris 700 SKS -00, 40000 kr

http://www.blocket.se/view/4138902.htm?caller=nbl_s&l=0&c=1&city=11 Polaris 700 SKS -99
 
E

Ej medlem/Inloggad

Ej medlem/Inloggad skrev:
OK! Vad får man för ca 45 000:- då, årsmodell + cc? Är det nåt speciellt som man ska titta på, hur mycke soppa drar dom?
Tyvärr så var dessa maskiner utrustade med dom i mekarkretsar s.k SPOTT&FRÄS förgasarna ifrån Keihin-fabriken, dessa otroligt svårjusterade små manickar skulle helst aldrig fått lämna det risätande folkets land, blev en sisådär 400 procent bättre år 2001 när Mikuni TM blev en standard, samtidigt som bränsleförbrukning sjönk med ungefär samma procentsats(nästan i.a.f)

Som sagt så är 6å700 modellerna ganska så säkra maskiner, dock väsnas dom oerhört mycket jämfört med en senare variant.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Guld-Gund

Man ska alltså satsa på SKS, helst -01 eller nyare om jag förstått det rätt!
Det blir hu lite dyrare än vad jag tänkt, men det kanske det är värt.
Ska man kolla på nåt speciellt när man kikar på en sån? Vad kostar försäkringen osv?
Har även kollat på Renegade -02 för ca 60 000, kan det vara ett alternativ?
 
E

Ej medlem/Inloggad

Ej medlem/Inloggad skrev:
Man ska alltså satsa på SKS, helst -01 eller nyare om jag förstått det rätt!
Det blir hu lite dyrare än vad jag tänkt, men det kanske det är värt.
Ska man kolla på nåt speciellt när man kikar på en sån? Vad kostar försäkringen osv?
Har även kollat på Renegade -02 för ca 60 000, kan det vara ett alternativ?
Självklart är Renegade ett bra köp oxå, bygger på samma koncept, lite längre matta, lite bättre framkomlighet, försäkringen brukar vara billigare på en mer familjär maskin, SKSn räknas in i kategorin touring, glömde nämna att SKS -01 INTE fick TM gasarna, utan det var RMKn, ursäkta fel av mig..

Man ska kolla om variatorn är sprucken, man ska kolla så att expansionskärlets påfyllningslock tar fast i plastgängan, kolla att 2Toljelocket inte är gängat snett,kolla kedjesträckaren hur långt in den är skruvad, granska trailingarmens bakre infästning mot chassiet, det syns väl när materialet gett vika!! har den drag bör man kontrollera fästpunkterna för det med, i övrigt så är det okulär besiktning som gäller, man bör fråga på vilken olja ägaren kört maskinen, då en bra syntetolja är att föredra på polaris ALLA motorer
 

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
56
Vallentuna
www.superclamp.se
Ej medlem/Inloggad skrev:
Tyvärr så var dessa maskiner utrustade med dom i mekarkretsar s.k SPOTT&FRÄS förgasarna ifrån Keihin-fabriken, dessa otroligt svårjusterade små manickar skulle helst aldrig fått lämna det risätande folkets land, blev en sisådär 400 procent bättre år 2001 när Mikuni TM blev en standard, samtidigt som bränsleförbrukning sjönk med ungefär samma procentsats(nästan i.a.f)
Mikuni kom först 2002 på sks 700, vet att rmk 800 har det redan -00 Skillnaden är enorm både på körbarhet och bränsleförbrukning.

Skiljer 0,6 liter /mil vid guppig ledkörning, mindre när man åker på kalfjället. vet detta eftersom min kompis åker 700-01 och jag 700-02

Jag betalar 3000:- / år på Tennant för helförsäkring :)
 
E

Ej medlem/Inloggad

Guld-Gunde

Man lär alltså lägga upp ca 60 000:- för att få nåt riktigt bra (suck).
Om man jämför en -02:a SKS med en renegade av samma årsmodell, vad är det för skillnad på dom.
Det sitter ju dubbeldyna på vissa renegade oxå?
Är försäkringen mycke dyrare på en renegade eller?
Kamhöjd på mattan osv samma eller?
Finns det inget liknande (annat märke, modell) för ca 45 000:-?
 
E

Ej medlem/Inloggad

En Arctic Cat Powder Special -99 el.-00 ligger runt 40-50tk och bör väl vara fullt möjlig att montera en dubbeldyna på?
 
G

Guld-Gunde

Hur är en sån att åka på led med då? Är det inte väldigt höga kammar på en sån.
Sen är jag lite skeptisk till Arctic, men man kan väl ändra sig. Jag har fått för mig att dom ska vara lite väl veka och lite "snikiga" stämmer det?
 

Daque

Aktiv medlem
24 apr 2005
82
0
6
36
jgi
om du nöjjer dig med fläktkylt så satsa på en ski-doo gtx 550, men vill du ha mer power och ska köpa vätskekylt så skulle jag satsa på en sks i fint skick
 
G

Guld-Gunde

Jag tänkte nog satsa på lite mer power. Är ju sugen på en SKS, men vet ej om jag har råd med en -02.
Hur mycket sämre-, mer soppa drar en lite äldre typ från -99 till -01. Är det bara förgasarna som skiljer eller?
Om man sätter på boostbottle och powerpack då på en sån blir det bra då?
 
E

Ej medlem/Inloggad

ves

jag skulle satsa på en 02:a då kommer dom med ves portarna vilket medför mindre bränsleförbrukning, en 500a är ju på 105 hp med ves portarna, det är mitt råd.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Ej medlem/Inloggad skrev:
En Arctic Cat Powder Special -99 el.-00 ligger runt 40-50tk och bör väl vara fullt möjlig att montera en dubbeldyna på?
Det är ju ingen fjädring som är gjord för passagerare på dom, skulle satsa på en sks jag.
 

the trasher

Välkänd medlem
1 jan 2000
226
0
16
MEN HALLÅ DÄR!
inte kan ni väl komma och påstå att sks 600 och 700 -99-00-01 är dåliga skotrar pga av några förgasare!
enligt mig så är sks:en en av dom mest prisvärda begagnade skotrarna som finns!!!
att dom drar mycket mer soppa kan jag verkligen inte hålla med om, tycker skillnaden sitter mer i hur man gasar!

inte behöver du lägga ut 60 papp för att få en vettig skoter. för 45 får du en fin 99 eller 00:a kanske ännu bättre pris nu på våren
 
G

Guld-Gunde

Det låter ju bra!!!
En liten fråga till bara, är det bra att ha boostbottle och powerpack på en sån, alltså bör man ha det eller inte?
Vad kostar det att sätta på om det inte finns, Vad blir skillnaden? Om jag förstått det rätt så
skall den dra mycket mindre soppa! Finns det några andra fördelar, nackdelar med det?
 

the trasher

Välkänd medlem
1 jan 2000
226
0
16
det är säkert bra med boostbottle och powerpack, dom flesta brukar montera det. jag har dock ingen erfarenhet utav det. det ska visst ta bort bluddret på låga varv och det är ju en fördel om de försvinner!

dock så tycker jag att en standard sks 700 går djuriskt bra ändå så inte ser jag de som ett krav att ha boostbottle och powerpack.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Boostbottle är helt klart ett plus att ha men absolut inget måste. Jag var jäkligt nöjd när jag hade det. Mycket rappare i starten.