Rmk Eller Summit?

bapelsin

Välkänd medlem
25 mar 2008
100
0
6
"skidoo:s rotax Serie 3 motor har problem mellan 2000-2004"

Stämmer det, eller är det bara en myt.

Så man köper då heldre en 99:a?? :hmmmm:
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
"skidoo:s rotax Serie 3 motor har problem mellan 2000-2004"

Stämmer det, eller är det bara en myt.

Så man köper då heldre en 99:a?? :hmmmm:

Det är kolvarna som varit problemet men byts dom bara med gämna mellanrum så är det inga problem

Sen har 02-04 modeller varit drabbade av att den trycker ut en packning på variatorsidan men köper du en 99-01 så behöver du inte oroa dig om det

Men kom ihåg att ta komptest när du kollar på skotern, det gäller iofs alla skotrar

Brorsan har en 800x 01 som han haft 2 år och det enda han bytt är rem

Min egen 800x har jag bytt kolvar i 1 gång men då var det dax för byte enligt mätaren

Så kort sagt problemen är inte någon myt men inte så alvarliga servar du den bara som den ska så kommer du inte ha några problem
 

bapelsin

Välkänd medlem
25 mar 2008
100
0
6
Någon som har testat Summit 600 och Summit 700 med zx shassit.

Märker man någon som helst skillnad i bottendrag, acc? Eller i bensinförbrukningen?
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
okej. tack ska du ha :D

hur var den annars och köra, guppig efter led? tog sig bra i djupsnön? fick man några fina res? :D

kan man hoppa i små små hopp eller går chassit av då?
Nog drar den res, men kanske inte på plan mark, om de inte är skare eller nått så de är bra fäste. Men om man far över en liten driva eller en "knix" så nog ställde den sig rätt upp :)

Och hoppa har då jag gjort ganska så mycket, är väll kanske inte allt för bra att landa på stenhårda underlag om man hoppar lite högre. Men nog har jag hoppat över nåra vägar och så och de har gått kanon.

Sen så är den ju smal mellan skidorna, så den är smidig där de är lite trängre, och den är grymt lätt att burka runt och så.

Och jag tyckte den tar sig riktigt bra faktiskt, jag var och körde i fjällen och då var den en kompis som hade en rmk 700 -04 eller nått sånt och jag följde då efter överallt där han tog sig!
 

bapelsin

Välkänd medlem
25 mar 2008
100
0
6
Nog drar den res, men kanske inte på plan mark, om de inte är skare eller nått så de är bra fäste. Men om man far över en liten driva eller en "knix" så nog ställde den sig rätt upp :)

Och hoppa har då jag gjort ganska så mycket, är väll kanske inte allt för bra att landa på stenhårda underlag om man hoppar lite högre. Men nog har jag hoppat över nåra vägar och så och de har gått kanon.

Sen så är den ju smal mellan skidorna, så den är smidig där de är lite trängre, och den är grymt lätt att burka runt och så.

Och jag tyckte den tar sig riktigt bra faktiskt, jag var och körde i fjällen och då var den en kompis som hade en rmk 700 -04 eller nått sånt och jag följde då efter överallt där han tog sig!
Okej :p
Visst hade du en 600:a..
 

bapelsin

Välkänd medlem
25 mar 2008
100
0
6
Okej,

jag är inställd på att köpa en summit 600 typ 99:an :p
man får se om det kommer in någon på blocket till rätt pris :D
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
lånar tråden lite granna, sitter själv och undrar över summit 700, och undrar när den gick från 345cm matta till 365cm matta, och hur pass stor skillnad det är rent körmässigt?


//Dennis
 

bapelsin

Välkänd medlem
25 mar 2008
100
0
6
lånar tråden lite granna, sitter själv och undrar över summit 700, och undrar när den gick från 345cm matta till 365cm matta, och hur pass stor skillnad det är rent körmässigt?


//Dennis
Har inte någon kunnskap om det men jag skulle kunna tänka mig att 365 är mycket stötigare på leden men inte så mycket bättre i lössnö för svenska förhållanden. Jag skulle kunna tänka mig att 345 är optimal för svenska förhållanden..
 

TLK

Välkänd medlem
27 dec 2007
350
0
16
Gällivare
800x -02 ( summit ) fick ju helt nya dämpare ( längre fjädringsväg, hårdare och allmänt mkt bättre ), hårdare och hållbarare chassie, ny tunnel, den har de bredare fotstegen, nya skidor med ökad bärförmåga och mkt högre framvagn

summiten från -00 och -01, iaf enligt mig, kan inte jämföra sig med -02an.. den tar de både efter och utanför leden !!