rmk startar ej...

novis

Aktiv medlem
11 jan 2012
76
0
6
Norrbotten
Har en 2012:as RMK som inte startar (eländes elände), körde den under gårdagen utan problem, full tank, lagom med olja osv... Idag då jag försöker dra igång den, ingen respons.... Kollar stiften som ger gnista och är lite blöta, torkar av, låter den stå ett par timmar och provar igen. Död.
Vad kan det vara ?


Jag har dödaren uppdragren och nyckeln i.
 

novis

Aktiv medlem
11 jan 2012
76
0
6
Norrbotten
hur vet jag det? (novis är inte bara mitt alias... :)
Då man har dragit ett tag så dyker ju funderingen upp om den blivit sur, hur funkar det på moderna motorer, min är en 600..
och hur gör man då enklast för att åtgärda detta?
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
För att kolla om det kommer soppa efter pumpen så tar du lös slangen antingen vid pumpen eller vid spridarna och dra sedan i startsnöret så ska det spruta ut soppa..

När du har dragit några gånger är stiften blöta eller torra?
 

novis

Aktiv medlem
11 jan 2012
76
0
6
Norrbotten
Tack för tips och Idéer! :)

Ska testa och dra några ggr utan stift. Typ börja med det enklaste.. annars kolla vidare om bensinen kommer fram, måste bara lista ut var pumpen sitter (dam da dam daaa, dam da daaa (signaturmelodin till Indiana Jones))

Kollade jag stiften först, då var de blöta, torkade av. kom sedan på att kolla gnistan, hade då dragit några ggr igen, då var de blöta,
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Som Pitebroed skriver.
Håll full gas när du drar.
Är den sur så är det nästan ett måste, vilket jag tror den är.
Kolla stiften först, dra några gånger utan stift med full gas, sen i med stiften och dra med full gas så kommer den gå igång.
 

novis

Aktiv medlem
11 jan 2012
76
0
6
Norrbotten
Tänkte göra som planerat men provade att dra några ggr först, hostade till på första draget och tände till i ca 1,7634 sek. innan den stannade. Drog 3 ggr till och gav lite gas, inte full gas, och döm om min förvåning så gick den igång, bluddrade och gick ojämnt, fick joxa med gasen, vara nära att sanna ett par ggr innan den började gå jämnt på tomgång.

Tack för alla tips, uppskattas!
Intressant ändå att man kan dra några ggr utan tändstift med full gas och likaså med tändstift i för att starta, i min begränsade logik så tänker jag att det skulle göra den "mer" sur? eller?

Sen så undrar man varför sånt här händer på en relativt ny skoter/ motor, är det inte ecu:s och tps:er och sånt som styr det där...?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
slå av tändningen när du drar ur motorn på nyare skotrar, då kan det inte pumpa in bränsle. på äldre förgasar motorer så pumpar det ändå in bränsle men det fungerar ändå
 
Reactions: trixa

novis

Aktiv medlem
11 jan 2012
76
0
6
Norrbotten
Uppdatering...

Under vårvintern uppstod ovanstående problem med att skotern vägrade starta vid ett ytterligare tillfälle. Annars inga problem, startat och gått..

Vid service efter säsong så upptäcker man att spridaren på variatorsidan gett typ 20 felkoder under vintern och verkstadspersonalen tror att det kan vara orsaken till tidigare ovilja att starta.. Föreslår att jag byter spridare för en lagom nätt summa...

Kan det vara så att spridare kan orsaka sådana bekymmer?
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.091
888
113
Stora Blåsjön
Uppdatering...

Under vårvintern uppstod ovanstående problem med att skotern vägrade starta vid ett ytterligare tillfälle. Annars inga problem, startat och gått..

Vid service efter säsong så upptäcker man att spridaren på variatorsidan gett typ 20 felkoder under vintern och verkstadspersonalen tror att det kan vara orsaken till tidigare ovilja att starta.. Föreslår att jag byter spridare för en lagom nätt summa...

Kan det vara så att spridare kan orsaka sådana bekymmer?
Ett billigt alternativ till att byta spridare är att försiktigt pilla lös kontakterna från spridarna och pilla bort allt lim som något pucko har kletat dit.
När du ändå har spridare och kontakter lösa så kan du passa på att göra en enklare funktionskoll på dom. Eller lämna dom till någon som kan testa dom.
Nu kan det ju vara fel på en spridare men det är ovanligt... mest troligt är det bara dålig kontakt pga av limmet.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Ett billigt alternativ till att byta spridare är att försiktigt pilla lös kontakterna från spridarna och pilla bort allt lim som något pucko har kletat dit.
När du ändå har spridare och kontakter lösa så kan du passa på att göra en enklare funktionskoll på dom. Eller lämna dom till någon som kan testa dom.
Nu kan det ju vara fel på en spridare men det är ovanligt... mest troligt är det bara dålig kontakt pga av limmet.
Detta. Var ju en kille här på forumet som gjorde en budgetfix på detta på en tidig rmk, om det var en -11 eller -12 minns jag inte. Hursomhelst så blev skotern bra efter det.
Det där är ju en typisk sak som ger felkoder.

Sen är väl spridare ganska tåliga egentligen. Till polaris är det väl boschspridare dessutom?

Såg en arcticåterförsäljare som gjorde en genomkörare inför säsongen på några okörda fjolårsmaskiner och då kopplade han bara ett bilbatteri till spridarna så att det klickade några gånger.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Såg en arcticåterförsäljare som gjorde en genomkörare inför säsongen på några okörda fjolårsmaskiner och då kopplade han bara ett bilbatteri till spridarna så att det klickade några gånger.
Gör dock INTE detta om det är s k lågohmiga spridare, de bränns sönder på någon sekund om man lägger 12 V direkt på dem. Är man osäker kan man ohmmäta dem, lågohmiga spridare brukar ligga på 2-3 ohm , högohmiga 12-20 ohm. Ska man prova en lågohmig spridare så kan man antingen lägga på 12 V med ett motstånd på 6-10 ohm i serie, eller också provar man dem med omkring 3-4 V.

Jag instämmer dock med tidigare talare att det är MYCKET sällan som spridare ställer till problem. Ibland kan de kärva om någon har hällt i konstiga tillsatser i bränslet, och spridare som har utsatts för stark värme (t ex spridare som sitter i toppen på en fyrtaktsmotor som har blivit svårt överhettad) kan börja läcka.

Det finns ett filter inbyggd vid bränsleanslutningen i de flesta spridare, normalt ska ju bränslefiltret (eller sugsilen i tanken om det inte finns något filter) hålla skräpet borta så det aldrig når fram till spridarna, men någon gång kan det hända att t ex en gammal dålig bränsleslang släpper ifrån sig gummiflagor som sätter igen spridarna. På fordon utan bränslefilter kan skräp som lossnar ur pumpen ställa till problem. Om man vänder bränslefiltret fel (lätt hänt när det är likadana slangnipplar i bägge ändar) så kan det släppa ifrån sig ludd som fastnar i spridarna.
Det går att rengöra det inbyggda filtret i en spridare om man verkligen vill och har tillgång till ultraljudstvätt.
 

raket`n

Välkänd medlem
9 feb 2010
375
3
18
Ludvika
hade en 2012 rmk som spridaren på pto sidan bråkade helt plötsligt. den gav inge soppa alls så den nöp . pratade med polaris om problemet och d va visst ett känt fel på 600 att spridarna krånglade på 2012. det som byttes var kolvar, spridare, kabelstam, cylinder, bränsle filter. har man tur kan man få det godwill från polaris.
 
Reactions: trixa