Rmk vertical edge -03

Utanfart

Välkänd medlem
3 jan 2009
156
0
6
Östersund
har en del frågor om skotern, det är en rmk 800 -03

1, har hört att om avgasportarna var gjorda
i aluminium så fick man dom utbytta gratis, stämmer det och vart isåfall?

2, Hur stor sannolikhet är det att dom går sönder och vad ska man göra för att undvika det så mycket som möjligt?


Tack på förhand
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
1, jag vet inte hur det egentligen är men när jag hade min 800a -03 så trilla en avgasport ner i cylindern när jag skulle dra igång skotern och då fick jag en ny

2, dom går sönder med tiden, blir slitna osv. Aluminium passar inte som avgasport helt enkelt. Går nog egentligen inte att göra så mycket i förebyggande syfte.
 

REDKEN

Välkänd medlem
1 sept 2007
132
0
16
En gång i veckan? Vad kör du på för olja då? Slaktavfall å spillolja?:hmmmm:
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Rengör dom en gång i veckan så slipper du att dom fastar och om du har otur att dom lossnar och åker in i cylindern.
Det är ju knappast det som gör att de går av!
Materialet i originalen är kääst. Rostfria ska det vara annars :mad:
 

Utanfart

Välkänd medlem
3 jan 2009
156
0
6
Östersund
Jaa då är det nog lika bra att byta dom till rostfritt då. Om man går till återförsäljare har man någon chans till nytt då? eller har jag rätt till nya även om dom säger nej?

Det är jäkla svin på motorhuset i östersund, skulle ha en hastighetsmätarwire de skulle dom ha strax över 1000 för, vägrade att beställa pirat:S
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
En gång i veckan? Vad kör du på för olja då? Slaktavfall å spillolja?:hmmmm:
Avgasportarna är känsliga original. Dom är ännu känsligare på en Yamaha Srx och Viper, (om man jämför lite med dom) Det är rekomederat av tillverkaren att rengöra dom var 50mil, och det gör jag på min. Vill man att det ska hålla så får man ju fan ta och sköta om dom lite. Precis samma som om man har flickvän! :D
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Avgasportarna är känsliga original. Dom är ännu känsligare på en Yamaha Srx och Viper, (om man jämför lite med dom) Det är rekomederat av tillverkaren att rengöra dom var 50mil, och det gör jag på min. Vill man att det ska hålla så får man ju fan ta och sköta om dom lite. Precis samma som om man har flickvän! :D
Ja men flickvännen får väl inge bättre hållbarhet, hon slits ju bara :rolleyes: :hahaha:
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Avgasportarna är känsliga original. Dom är ännu känsligare på en Yamaha Srx och Viper, (om man jämför lite med dom) Det är rekomederat av tillverkaren att rengöra dom var 50mil, och det gör jag på min. Vill man att det ska hålla så får man ju fan ta och sköta om dom lite. Precis samma som om man har flickvän! :D

Äh, rostfria krävs pga aluminum utmattas på ett helt annat sätt än stål.
Sen, det är oljan som avgör portarnas rörlighet/renhet.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Äh, rostfria krävs pga aluminum utmattas på ett helt annat sätt än stål.
Sen, det är oljan som avgör portarnas rörlighet/renhet.
Jo visst är det så. Men jag har alltid kört på Mobil 1 helsyntet, dyr men världens bästa 2T olja, samt att den är skonsammast för avgasportar. Men Srx'ens avgasportar är känsliga, spelar ingen roll vilken olja du kör på du får ändå rengöra dom ofta. Min kusin som ägde den tidigare körde på samma olja som mig, men när jag köpte den så var dom inte rengjorda på 200mil, då satt en nästan fast, den gick jävligt trögt. Annars skulle väl inte Yamaha själv rekomendera rengörning var 50mil.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
som sagt, problemet med alu är att dom går sönder, vilket ger ett riktigt fult cylinder och kolv haveri.. Dyrt också. Lika att köpa rostfria portar
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Det är det som är risken med aluminium att dom kärvar fast? isåfall ska det väll räcka med att rengöra efter 50 mil och köra på fin delsyntet olja?
Har ju redan sagt att det inte det inte är problemet :argh:
:laugh:
 

rmk700_05

Välkänd medlem
27 okt 2006
461
0
16
Jo visst är det så. Men jag har alltid kört på Mobil 1 helsyntet, dyr men världens bästa 2T olja, samt att den är skonsammast för avgasportarl.
hehe lugna dig nu lite det är enligt dem själva ;)


jag har kört på massa olika oljor bla. Mobil och polaris egna (som ska vara bäst enligt dem) och nu kör jag uteslutande på ok-q8 helsyntet som man kan köpa på 20l dunk bara för att den är billigare och det sotar varken mer eller mindre.