rmk vs summit

  • Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum
E

Ej medlem/Inloggad

Funderar på att köpa antingen en rmk 600 -99 eller en summit 600 -98
eller en summit 600 -99. Vilken bör man välja och varför.
Kan även tänka mig annan mountainmaskin för max 40 000:-.
Hur är lössnöegenskaperna resp ledkörning? Bränsleförbrukning mm?
Tacksam för många svar!
 
E

Ej medlem/Inloggad

rmk eller summit

Jag tycker du ska köpa en summit för att bombardier är bäst
 
E

Ej medlem/Inloggad

Varför en lössnömaskin!!

Vart ska du köra med skotern, dom är ju inte så rolig på led...
Jag hade nog föredragit en xc 700-99 eller nåt i den stilen.
 

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
Jag skulle nog satsa på en RMK. Som du nog sett så är dom ju oftast betydligt billigare än Summitarna och jag tycker att man gott kan spara dom pengarna för RMK:n är helt klart en lika bra skoter, gott om kraft och mycket fina lössnö egenskaper! Den enda skillnaden jag märkt när jag provat de är att Summiten kanske har något bättre dämpare om man kör mycket led. Men se det så det här sättet, de pengarna du sparar på att köpa en RMK kan du använda till att köpa bättre dämpare...
Hoppas du finner den skoter du vill ha, Lycka till!
 
E

Ej medlem/Inloggad

1998 fanns inte Summit 600... Det fanns att välja på 500 eller 670.
600 motorn kom 1999.
 

lwe

Aktiv medlem
2 dec 2004
71
0
6
Gävle
Hur mycket soppa drar dom?
Är rmk´n vekare i chassiet?
Är det standard med back på nån av dom?
 
D

dyrguld

summit vs rmk

Jo, jag har haft en rmk 700 -98 och var nöjd med den,
TILLS jag provade en summit 600 -99.
Jag tyckte att rmk:n var ganska lätthanterlig i snön men sen provade jag summiten, och där såg jag skillnaden!
Den gick att utan problem kasta runt i snön som det vore en ockelbo 300!
polarisen blev efter det en jäkla klump att ha i snön.
MEN...
Jag brukar säga att om du mest åker led och vill kunna vika av spåret för att leka lite så är polarisen att föredra. Det är den bästa ledskoter jag haft, slår aldrig igenom nånstans hur fort man än kör. Jag körde till och med ifrån polarna FAST jag hade tjejen bakpå. Nackdelen är kanske det klena chassit. Jag och tjejen var ute en helg och marschade efter led när det började låta styggt i boggyn, stannade och såg att den blivit knäckt i det bakre boggyfästet. Detta utan att den slagit igenom...
SUMMITEN däremot är en skoter för dom som åker mest djuuup snö men även kan tukta lite efter led.
Trots sin längd är den väldigt skön på led, men då om man åker ensam.

OCH, det fränaste; Om du ställer en rmk 700 -98 brevid en summit 600 -99 och siktar på en fjälltopp så kan du ge dej fasen på att summiten är uppe först!!! likaså accar summiten värst upp till ca 80km/h på plant underlag.. Ganska kul att visa dom som inte tror en.. Jag har själv tagit 6 olika rmk:are (upp till årsm 01)med min summit så det är inte bara snack! lycka till med affärerna!
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
hade samma budget som dig och det slutade med en summit 670x -99 för 37.000

om det är ett bra köp eller inte får vi väl se i vinter ;)
 

ChiefJonsson

Medlem
26 okt 2005
48
0
1
Vilhelmina
dyrguld skrev:
Jo, jag har haft en rmk 700 -98 och var nöjd med den,
TILLS jag provade en summit 600 -99.
Jag tyckte att rmk:n var ganska lätthanterlig i snön men sen provade jag summiten, och där såg jag skillnaden!
Den gick att utan problem kasta runt i snön som det vore en ockelbo 300!
polarisen blev efter det en jäkla klump att ha i snön.
MEN...
Jag brukar säga att om du mest åker led och vill kunna vika av spåret för att leka lite så är polarisen att föredra. Det är den bästa ledskoter jag haft, slår aldrig igenom nånstans hur fort man än kör. Jag körde till och med ifrån polarna FAST jag hade tjejen bakpå. Nackdelen är kanske det klena chassit. Jag och tjejen var ute en helg och marschade efter led när det började låta styggt i boggyn, stannade och såg att den blivit knäckt i det bakre boggyfästet. Detta utan att den slagit igenom...
SUMMITEN däremot är en skoter för dom som åker mest djuuup snö men även kan tukta lite efter led.
Trots sin längd är den väldigt skön på led, men då om man åker ensam.

OCH, det fränaste; Om du ställer en rmk 700 -98 brevid en summit 600 -99 och siktar på en fjälltopp så kan du ge dej fasen på att summiten är uppe först!!! likaså accar summiten värst upp till ca 80km/h på plant underlag.. Ganska kul att visa dom som inte tror en.. Jag har själv tagit 6 olika rmk:are (upp till årsm 01)med min summit så det är inte bara snack! lycka till med affärerna!

RMK 600 -98 hade väl ändå gamla chassiet ? jämför med RMK 600 -99 istället, med GEN2 chassiet. Jag hade köpt RMK 600 -99 istället för summiten. Har själv en XC 600 -99 (till salu) som jag är jävligt nöjd med. går bra motormässigt, krånglar aldrig. Men de är min åsikt
 
G

Guld-Gunde

Jag fick ihop 15000:- till så det blev en summit 800x -01.
Hoppas att det blir roligt. Nån som vill dela med sig av sina erfarenheter av denna maskin så är jag tacksam. Kolvarna ska vara bytta, det är tydligen nåt tok med dom på -01:eek:rna.
Jag förstår ju att den går som en Gud i lössnö, men hur går den på led?
Går det att åka 2 (1 vuxen + 1 barn) på led?
Hur går den på sjö?
Hur ska man bete sig så inte kammarna flyger av?
m.m......
 
E

Ej medlem/Inloggad

svar

Om jag skulle vara du så skulle jag ha köpt en Summit. eftersom summit har driftsäkrare motorer och jusst på slutet av 90-talet var skidoo överlägsen när det gällde mountainmaskiner, men i dagens läge så skulle jag villja påstå att Polaris har repat sig och kanske är värst idag :) MVH..