Rolig och smidig lössnömaskin för liten familj

sidekrans

Medlem
28 okt 2012
28
1
3
Örnsköldsvik
Tjena,

Jag är sugen på en snöskoter. Jag har inte kört snöskoter sen jag var liten grabb och då brände jag runt på en Yamaha 250 långbandare som toppade 70 km/h på blankis.

Nu ser önskelistan ut såhär:

- Bra framkomlighet. Mycket lössnökörning/spårning där ingen kört tidigare i brant terräng, mycket skogsåkning.

- Pigg och stark motor.

- Smidig och rolig att köra.

- Bekvämt att åka 2.

- Gärna nån som kan dra en pulka nån gång.

- Gärna så modern som möjligt, upprätt körställning är ett plus.

- Billig att äga och köra.

- Prisvärd- ska ha gjort sin värsta värdesänkning. Helst kring 20-30 tusen, men önskelistan är viktigare än priset.

Tacksam för lite input.

/Niclas
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Lynx Yeti V-800
Den lär man inte hitta för 20-30 tkr?

Några förslag i prisklassen:
- Polaris Widetrak - har gammal körställning men dynan och styret är högre än på de flesta andra av 90-talsskotrarna. Rätt "sportig" och komfortabel för att vara en arbetsskoter.
- Polaris 500SKS, halvlånga med dubbeldyna. Går rätt bra i snön.
- Yamaha Venture 500XL (skulle hoppa 600 och 700 trippel)
- Polaris 550 sport touring

Det är svårt att hitta ett modernt stå-chassie i prisklassen tror jag.
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
Skulle säga rmk 700 av gen 2 chassiet.
Eller en sks, tror sksen hade dubbeldyna.
Mycket bra och starka motorer tar sig fram bra med rätt matta, en styrhöjjare löser åtminstonde en del av problemet med ståupp körningen.
 

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
Eller varför inte en Switchback 600 från 2004 (borde få en sån för strax under 40). Går fint att montera en dubbeldyna.
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
En M7a tyck då jag!
Går bra att åka två på, drag går att köpa till...
Blir dock en djup jäkla ränna om du ska spåra men det brukar gå bra ändå(brukar spåra åt gammgubbarna i Storbäck).
Beror ju på vad du menar med mycket skogsåkning?
Annars är ju ovanstående alternativ riktigt bra!
 
A

axelsson_vpg

En M7a tyck då jag!
Går bra att åka två på, drag går att köpa till...
Blir dock en djup jäkla ränna om du ska spåra men det brukar gå bra ändå(brukar spåra åt gammgubbarna i Storbäck).
Beror ju på vad du menar med mycket skogsåkning?
Annars är ju ovanstående alternativ riktigt bra!
Håller med. Sjukt prisvärd! Enda minus är väl att körställningen är lite omodärn.
 

sidekrans

Medlem
28 okt 2012
28
1
3
Örnsköldsvik
Den lär man inte hitta för 20-30 tkr?

Några förslag i prisklassen:
- Polaris Widetrak - har gammal körställning men dynan och styret är högre än på de flesta andra av 90-talsskotrarna. Rätt "sportig" och komfortabel för att vara en arbetsskoter.
- Polaris 500SKS, halvlånga med dubbeldyna. Går rätt bra i snön.
- Yamaha Venture 500XL (skulle hoppa 600 och 700 trippel)
- Polaris 550 sport touring

Det är svårt att hitta ett modernt stå-chassie i prisklassen tror jag.
Tack för tipsen. Jag ska kolla närmare på dem. Jo, det verkar som jag måste sträcka på budgeten en del om jag ska ha en lite modernare maskin.

/Niclas
 

sidekrans

Medlem
28 okt 2012
28
1
3
Örnsköldsvik
Skulle säga rmk 700 av gen 2 chassiet.
Eller en sks, tror sksen hade dubbeldyna.
Mycket bra och starka motorer tar sig fram bra med rätt matta, en styrhöjjare löser åtminstonde en del av problemet med ståupp körningen.
Intressant, ska kika närmare på den.

Eller varför inte en Switchback 600 från 2004 (borde få en sån för strax under 40). Går fint att montera en dubbeldyna.
Också intressant. Tack för tipset.

/Niclas
 

sidekrans

Medlem
28 okt 2012
28
1
3
Örnsköldsvik
En M7a tyck då jag!
Går bra att åka två på, drag går att köpa till...
Blir dock en djup jäkla ränna om du ska spåra men det brukar gå bra ändå(brukar spåra åt gammgubbarna i Storbäck).
Beror ju på vad du menar med mycket skogsåkning?
Annars är ju ovanstående alternativ riktigt bra!
Ska kollas upp. Den ser då nästan för rolig ut för att passera som delvis familje/spårmaskin. :)
Med skogsåkning menar jag mycket ospårat på smala branta skogsstigar. Så långt band är nog ett krav.

Ingen har nämnt Lynx 550 xtrim som jag fastnat lite för. Erfarenheter någon?
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Tanken var att den skulle kosta 20-30k. Jag inser mer och mer att det blir rätt svårt. Man får rätt mycket mer sköter för 30-40k.

/Niclas
Man får rätt mycket mer för 40-50, eller 50-60, eller 60-70, eller 70-80 också :) Men med dina krav så tror jag att du måste upp mot 50 k iaf.

Ska kollas upp. Den ser då nästan för rolig ut för att passera som delvis familje/spårmaskin. :)
Med skogsåkning menar jag mycket ospårat på smala branta skogsstigar. Så långt band är nog ett krav.

Ingen har nämnt Lynx 550 xtrim som jag fastnat lite för. Erfarenheter någon?

Efter att min skoter rasade när jag var uppe och körde i fiol så hyrde jag en Ski-doo Grand touring 550 från typ 2010 och det är väl i stort samma maskin som xtrim 550!? Det var det enda som gick att hyra men jag blev positivt överraskad.

Den har ju lite längre band men kamhöjden och effekten passar inte riktigt branta ospårade skogsstigar. Men med tanke på att det är en touring med en 550 motor så tyckte jag att det var en trevlig maskin, vi åkte i Vilhelmina fjällen och jag var den enda som inte hade 800cc eller turbo, man hamnade ju efter så fort det blev lite öppet men i skogen så tyckte jag den tog sig fram förvånansvärt bra och den var även förvånansvärt smidig och lekfull för att vara en touring. Gjorde aldrig någon beräkning på hur mycket den drog men dem andra fick tanka sina maskiner betydligt oftare. Tror dock att du måste dubbla din budget för en sådan maskin.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Andrahandsvärdet på skotrar sjunker relativt fort ner till ~50k, där dom stannar upp en stund-för att sedan få ett nytt ras ner till ~20-30k.
Det är min uppfattning.
Det innebär att skotrar man kan hitta i 50k-klassen är normalt mycket modernare än dom som "halkat vidare ner i pris".

Jag skulle om jag var du -oavsett prisklass- titta på 500 eller 600 (med undantag för just M7 eller Crossfire 6 eller 7, då jag inte noterat ngn större prisskillnad bland dom) just pga billigare driftskostnad och lägre pris.
Normalt är 5/600-kubikarna lite mer driftsäkra än 800 dessutom.

Luftkylda 550 från Rotax med några år på nacken skulle *jag* hålla mig långt borta från då dom verkar hålla lite tveksam kvalitet-jag trodde tidigare att det var en internetskröna då syrran har en Rev 550 som fungerade alldeles utmärkt ett par år-ända till det var ngn månad innan garantin gick ut, då skar den helt plösligt utan att det gick att hitta ngn orsak.
Dom fick den reparerad på garanti, då gick den fint ytterligare ~120 mil-tills den bestämde sig för att skära igen. Utan att jag kunde hitta ngn anledning till det. Jag gissar att kylningen är på gränsen till underdimentionerad på dom-men jag gissar som sagt.
 

mattstar

Välkänd medlem
13 sept 2010
509
0
16
Östersund
Haft en Polaris SKS 800 03á som jag var nöjd med. Höjde dynan samt styrhöjare så står man riktigt bra och kör samt sitter helt okej.
Drag och en 44as matta så tar man sig fram bra samt kan dra med den:)
 

sidekrans

Medlem
28 okt 2012
28
1
3
Örnsköldsvik
Tack för alla tips. Jag har blivit rekommenderad en 550 luftkyld pga billig försäkring o smidighet. Samtidigt vill man ju inte ha en slö maskin. Jag har dock svårt att tänka mig att jag skulle bli besviken när det senaste jag körde var en Yamaha BR250. :)

Jag ska i varje fall vidga vyerna (och min budget) och hålla utkik efter mer än bara 550s i fortsättningen.

/Niclas
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
En kort 600 med högre kammar tar sig fram bättre än en 550 xtrim men 550 gör absolut inte bort sig och är riktigt rolig att köra!
En yamaha Phazer kanske skulle vara något?
Riktigt pigg för att vara en 500 på 80 hästar och skitkul att köra! :)
 

sidekrans

Medlem
28 okt 2012
28
1
3
Örnsköldsvik
Nu har jag varit o kollat på några. De som ligger närmast till hands är:

1. Yamaha Venture Multipurpose
2. Lynx Adventure 550/600
3. Ski-doo gtx 550/600

Budgeten höjts till kring 45-50000.

Nån som har några sista åsikter eller kloka råd om dessa skotrar innan jag gör slag i saken?

/Niclas