Rotax 343 Startar inte ?

Exalibour

Välkänd medlem
28 apr 2010
132
0
6
Hej!

Jag har en Gammal ski-doo TNT 340 1976a
köpte den skuren och nu har ja bytt kolvar
hornat cylindrar och bytt packningar.

har riktigt stor gnista men skotern vill inte starta.
Har provat med startgas rakt in i förgasaren och rätt ner i tändstiftshålen
men skotern vill inte ens tända till. Även om det skulle vara soppa
problem så ska den ju tända till på startgasen.

Vad kan vara fel?
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag hade på min första skoter, en Ski-Doo Elan samma fel. Då jag testa med stiftet mot motorn så var det fin gnista...men den ville ändå inte starta. Det visade sig att tändspolen hade gått och orkade bara ge gnista i luften men inte under kompression.
 

Exalibour

Välkänd medlem
28 apr 2010
132
0
6
Jag hade på min första skoter, en Ski-Doo Elan samma fel. Då jag testa med stiftet mot motorn så var det fin gnista...men den ville ändå inte starta. Det visade sig att tändspolen hade gått och orkade bara ge gnista i luften men inte under kompression.

Det slog mig igår när ja försökte starta den med. Så man kan ju prova byta. Men känns liksom tråkigt om det inte skulle vara det. Då kostar man ju på i onödan. Men tack för svaret. Ska kollas upp iaf :)
 

Exalibour

Välkänd medlem
28 apr 2010
132
0
6
Men det känns som att kan båda tändspolarna vara slut ? Känns som att det inte kan vara det felet.
Vad tror ni om kondensatorn. Kan den vara slut ? Kan det bli de här fenomenet då. Att den "orka" ha gnista i luften men under kompression så dör den ?
 

Exalibour

Välkänd medlem
28 apr 2010
132
0
6
Har rivit nu och det sitter dubbla kondensatorer och dubbla spetsar på den.
Har rivit ut kondensatorerna och ska prova byta dom.

Ingen som har nå förslag på vad det kan vara annars ?
Vill gärna ha igång den innan vintern är över :)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Behövs gnista och bränsle/luftblandning i rätt proportion för att den ska starta (självklart förstås) men om du bytt el och uteslutit det så bör du se över bränsle/luftblandningen.

Har aldrig hållit på med en så gammal skoter men sitter det reeds på den eller hur fanken ser det ut?
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
En liten tanke. Eftersom du har dubbla spetsar, du har inte förväxlat tändkablarna?

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk