Rotax 470, "mööar" vid gaspådrag

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Hej!
Min Rotax 470 säger "möööö" när man står på tomgång och drar full gas. Släpper man då inte så dör den av. Man måste gasa typ halv och sen lite till för att den ska svara.

Jag har aldrig skruvat skoter-gasare, känner mig lite som "dummy" på det. Men på den glada moppetiden skulle jag ha kliat mig i hockeyfrillan och sen hissat upp trottelnålen för mer soppa. :cool:

Förslag vad jag bör kolla och vad/hur jag bör skruva?

I övrigt går den hur bra som helst, aldrig några problem. Den är helt oskruvad och original.

Tack för hjälpen!
Erik
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Hej!
Min Rotax 470 säger "möööö" när man står på tomgång och drar full gas. Släpper man då inte så dör den av. Man måste gasa typ halv och sen lite till för att den ska svara.

Jag har aldrig skruvat skoter-gasare, känner mig lite som "dummy" på det. Men på den glada moppetiden skulle jag ha kliat mig i hockeyfrillan och sen hissat upp trottelnålen för mer soppa. :cool:

Förslag vad jag bör kolla och vad/hur jag bör skruva?

I övrigt går den hur bra som helst, aldrig några problem. Den är helt oskruvad och original.

Tack för hjälpen!
Erik
Det låter ju som att han får för mycket soppa. Sen lite mer specifikt vad är det för skoter?
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Hej! Det är en SkiDoo Grand Touring 470 1995:a.

Den är lättstartad, går jämnt och fint utan bludder eller så. Men det är just detta med gassvaret som jag stör mig på.

När man har legat och kört en stund så har den tomgång på ca 1800-2000 rpm, men det kanske är normalt?

Sen så tycker jag den är lite dryg på soppa, upp till 3 liter/mil har jag lyckats med. Men det beror nog mer på min tunga gastumme...:rock:
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Tycker det låter som om den får för lite?



Jag kan uppleva samma sak om jag kallstartar min sen tvär dra på, så mööar den eftersom den ska ha mer soppa då den är kall än varm..


Jag gissar på en förgasarrengöring.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
När den sen är varm och tomgången är ganska hög så är det bättre, men även då då kan fenomenet uppstå.
Fler förslag/tips?
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Nu har jag rengjort förgasarna. De var rena och fina. Skotern möööar fortfarande när man gasar från låga varv (ca 1500 rpm). Gasar man upp den till 3000 rpm så svarar den däremot bra.

Kollade lite snabbt på munstyckena, tror det stod 062 på dem.

Om jag skulle testa att öka på bränslet, hur gör jag? Hissar upp trottelnålen? Skruvar på skruv? Byter munstycke? Nåt annat?
 

Klangebo

Välkänd medlem
26 okt 2007
248
0
16
Mora
Nu vet jag ju inte hur mycket den "mööar" men en rotax 470 saknar ju rave portar (avgasportar) så det borde inte vara så konstigt att det mööar lite just i det låga geristret.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Så här mycket/lite mööar den:
Om man ligger under ca 2500 rpm och drar fullt så dör den. Man måste dra typ halvgas och typ "smyga" upp varvtalet.
I praktiken är det inget jättestort problem, men kunde man justera bort det så vore det ju trevligt.
 

Klangebo

Välkänd medlem
26 okt 2007
248
0
16
Mora
Så här mycket/lite mööar den:
Om man ligger under ca 2500 rpm och drar fullt så dör den. Man måste dra typ halvgas och typ "smyga" upp varvtalet.
I praktiken är det inget jättestort problem, men kunde man justera bort det så vore det ju trevligt.

okej, ja om den dör vid fullt gaspådrag så är det nog inte rave portarnas avsaknad som gör det.
Jag tror att den får för lite soppa. Bestycka uppnått knepp och testa, så länge du bestyckar upp så är det ju ingen fara, men passa dig för att bestycka ner den. Och håll koll på stiften! :)
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag var över till Mr. Strandberg här i byn. Det verkar som om jag missade att rengöra även lågfartsmunstyckena.. :eek:

Får prova det, återkommer med besked hur det gick!

Passade på att prova en 07:as 550 GTX. Det har hänt en del på fjädringssidan sen mitten av 90-talet....köpsugen!
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Tycker du ska prova att choka samtidigt som du gasar för att se om den svarar bättre när den får mer soppa. Det kan även vara så att packboxen vid veven läcker in luft = inte bra.
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Jag var över till Mr. Strandberg här i byn. Det verkar som om jag missade att rengöra även lågfartsmunstyckena.. :eek:

Får prova det, återkommer med besked hur det gick!

Passade på att prova en 07:as 550 GTX. Det har hänt en del på fjädringssidan sen mitten av 90-talet....köpsugen!
Har du Strandberg i byn har du ju ett riktigt rotax proffs att fråga, tror inte nån här i forumet har större kunskap om ski-doo och rotax än varken Jr el. Sr Strandberg.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jo, hr Strandberg kan. Det blir nog att stega upp på lågfartmunstyckena, motorn mööar även efter rengöring av dem.

Återkommer med rapport!
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Min ski doo mxz rotax 470 har tongång på 2.3 drygt och drar iväg på 4
När du drar fullt från tomgång, svarar den då eller dör den av?
Min dör av helt och hållet, för att få upp varvet kan jag trycka max halv gas först.

Jag ska prova större lågfartare.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Nu har jag bytt lågfartsmunstycken från 035 till 040. Skruvade inte på något annat.

Skillnader:
Motorn varvar ner fortare.
Tomgången sjönk till runt 1800-2000 rpm.
Det luktar mer soppa när man står på tomgång och den tenderar att fyrtakta lite när man håller bara lite gas (under 2500 rpm).
Men fortfarande, drar man fullgas från tomgång så dör motorn, möööööö.....-. :mad:

Fler idéer någon? :ciao: