Rotax-583 ( 1996 ) Hjälp med bestyckning ?

ockelbo5

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
50
Gimo
Hej !
Har en rotax 583:a -96 som inte går riktigt optimalt...kikade på bestyckningen som var 340 på magnetsidan och 330 på variatorsidan och av stiften att dömma är det magert.Det är mikunis 40mm trottel förg. Hoppas att nån kan hjälpa mig med original bestyckningen....

//Marcus
 
Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Ej standard....

Vad är det för LYNX modell ?

Det verkar inte som att den är standard...

....Det finns ingen LYNX av 1996 års model som har VM-40 förgasare !
 

ockelbo5

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
50
Gimo
hopplock....

Det är i grunden en gls 3500 -91...men med 96-ans 583:a i...kan ju inte svära på att det är 40mm förgasare, men vad jag minns sa killen jag köpte den av så...Har fått den att gå bra nu, gick upp tre steg på huvudmunstyckena...
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Plocka isär förgasarna och skriv ner bestyckningen samt mät dem för att kunna kolla om du har 40'or eller 38'or !

Observera att du ska ha större bestyckning på HÖGER förgasare ( Magnetsidan ).
 

ockelbo5

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
50
Gimo
Jodå, jag utgick från munstyckena som satt i och gick upp stegvis...ska ta en koll på förgasarna, men har så förbannat med snö och skotern går som en klocka nu, så det får bli en senare fråga :D
 

kmracing

Välkänd medlem
1 jan 2000
178
0
6
Vilhelmina Sverige
medlem.spray.se
Observera att det inte finns något självklart svar på vilken sida som skall ha större munstycke i rotax RV motorer.

I tex. 1996 års Skidoo mxz 583 sitter det wm 40 förgasare orginal, den motorn skall ha 1 steg större munstycke på PTO sidan (variator).
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
RV motorers bestyckning.

kmracing skrev:
Observera att det inte finns något självklart svar på vilken sida som skall ha större munstycke i rotax RV motorer.

I tex. 1996 års Skidoo mxz 583 sitter det VM-40 förgasare orginal, den motorn skall ha 1 steg större munstycke på PTO sidan (variator).
Håller inte med dig !


* "RV" motorer som har singel pipa med "Änd-utblås" skall alltid Höger cylinder vara större bestyckad ( MAG-side ).

* "RV" motorer med singel pipa med "Centrum-utblås" skall alltid Vänster cylinder vara större bestyckad ( PTO-side ).

( Finns dock ingen LYNX med "Centrum-utblås" !!!! )


* "RV" motorer med TWIN-pipes så skall alltid Höger cylinder vara större bestyckad ( MAG-Side ).

--------------------------------------------------------------------------------------------------
 

kmracing

Välkänd medlem
1 jan 2000
178
0
6
Vilhelmina Sverige
medlem.spray.se
2stroke skrev:
Håller inte med dig !


* "RV" motorer som har singel pipa med "Änd-utblås" skall alltid Höger cylinder vara större bestyckad ( MAG-side ).

* "RV" motorer med singel pipa med "Centrum-utblås" skall alltid Vänster cylinder vara större bestyckad ( PTO-side ).

( Finns dock ingen LYNX med "Centrum-utblås" !!!! )


* "RV" motorer med TWIN-pipes så skall alltid Höger cylinder vara större bestyckad ( MAG-Side ).

--------------------------------------------------------------------------------------------------
Okej, då jag aldrig lyckats få någon logisk förklaring till detta med munstyckena i dessa motorer är jag beredd att ge mig, men då får du allt förklara detta mer ingående!

Kan nämna att jag själv för ett antal år sedan förstörde 3st kolvar och en cylinder i en -94 enduro 583a pga. bestyckningen, där satt det större munstycket på MAG sidan.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Bestyckning.

kmracing skrev:
Kan nämna att jag själv för ett antal år sedan förstörde 3st kolvar och en cylinder i en -94 enduro 583a pga. bestyckningen, där satt det större munstycket på MAG sidan.
Detta kan ha berott på flera orsaker, Ej nödvändigtvis Huvudmunstyckets fel !!!!

tex:
* Fel monterad slidskiva
* Taskig packbox bakom magneten ( Vanligt fel !! )
* Ej rätt bestyckad förgasare ändå......
* Kärvande nålventil
* Flotörhöjden fel.
* Fel portad cylinder ( Om den nu var portad.... )

- -

Det är många gånger det inte bara skall vara större Huvudmunstycke på MAG cylindern.
Ibland skall det vara större Spridarrör/Nålrör och ibland skall det vara så att Clipset på nålen skall vara satt ett hack rikligare än PTO cylindern...
även kombinationer av dessa 3 sätt förekommer.




__________________________________________________________________________________
 

räv 643

Aktiv medlem
27 jan 2006
64
0
6
Överklinten
Varför i hela friden ska det vara olika bestyckning på förgasarna? Går inte motorn konstigt då?
Fattar inte? är helt okunig i området.