Rotax 583 problem.

Jazze

Välkänd medlem
20 jan 2013
125
0
16
Hej alla.
Jag är ny reg här men har läst en del tidigare.

Fråga 1:
Nu är det så här att nått hände med min motor i min gamla Mach 1:a när jag va ute å åkte igår.
Gasade på lite uppför en backe när det kom en smäll följt av ett metalliskt ljud sen va den stendöd.
Motorn går runt när jag drar den men det låter inte helt normalt och den känns lite lättare att dra runt.
Någon som har ett bra tips på vart jag ska börja att felsöka?

Fråga två:
Jag kan få köpa en 670 till bra pris
Vad behöver jag göra för att den ska passa i min Mach 1:a?
/Jazze
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Börja med ett kompprov , om den känns lättare att dra så har du mindre eller ingen komp i nån av cylindrarna.
 

Jazze

Välkänd medlem
20 jan 2013
125
0
16
Börja med ett kompprov , om den känns lättare att dra så har du mindre eller ingen komp i nån av cylindrarna.
Att den gick lättare va nog bara inbillning för när jag drog runt den igår så kändes den lika tung som vanligt och kompen va lika i cylindrarna.
Det enda synliga fel jag kunde hitta va att ena luftfiltret satt löst och att slangklämman som höll fast det hade gått i två delar och låg mot sekundären.

PS Va nog lite trött när jag startade tråden för det sitter ju en 643 i den och inte en 583 :whistle: Ds
 

Jazze

Välkänd medlem
20 jan 2013
125
0
16
Sv: Rotax 643 problem.

Lite uppdatering.
Jag har gnista på båda stiften (Nya Denson).
Den tänder till engång när jag drar sen är den stendöd igen.
Väntar ca 15 min, drar igen å den tänder en gång sen död.
Tänder inte ens på startgas.
Drar jag utan att stiften är i så kommer det små ,typ, rökpuffar ur ena cylindern men inget ur den andra.
Verkar som den inte får nog med soppa.
Några tips och råd?
 

Jazze

Välkänd medlem
20 jan 2013
125
0
16
Kan det va så simpelt att tändspolen är dålig så kompet släcker gnistan?
 

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Kan du se att det kommer fram soppa i slangarna när du primar?
På min Lynx jag hade förut fick jag något sorts undertryck ibland. Hjälpte att blåsa hårt i tanken.
 

Jazze

Välkänd medlem
20 jan 2013
125
0
16
Nja ser det inte på slangarna men stiften blir blöta om jag drar lite
 

Jazze

Välkänd medlem
20 jan 2013
125
0
16
Eller jo det syns på slangarna.
Måste ha med tändningen å göra
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Ta lös toppen och kika ner. Det låter ju på beskrivningen som att den skar.
Du kan ändå ha ganska fin komp.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Om den inte går på sup i tändstiftshål eller startgas lär felet ligga i Elfel. Stor risk för stator men tjuvkoppla bort alla dödare först för att utesluta dessa. Koppla även bort tändningslås.

Men kolla också om packboxen på vevaxeln bakom variatorn är hel. Om den går sönder ordentilgt blir motorn så sur att den har svårt att ens starta. Jag bytte i dag en exploderad packbox och den gick knappt starta och var toksur på den cylindern. Små hål i den hittar man endast med statgas men då måste motorn vara igång.

Kör inte DENSO stift för dem suger. Kör endast NGK BR9EYA. Dem är speciellt framtagena för Rotax och Yamaha tripplar för dem surar lätt sönder stift annars. Dem kostar runt 50kr st och är hållbaraste stiften på marknaden.
 

Jazze

Välkänd medlem
20 jan 2013
125
0
16
Drevet till axeln som driver slidskiva och oljepump?!
Så va det tyvärr
Någon som har ett bra tips på hur man fixar det?
Sprängskiss Rotax 643 vart hittar man det?

Fan va jag vill åka skoter NU
 

Jazze

Välkänd medlem
20 jan 2013
125
0
16
Äsch jag missade 670!
Ja ja tar tillfället å gör en helrenoverning av skotern

Stort tack för alla tips och råd