rotax 583 rave problem

everest 500

Välkänd medlem
9 nov 2005
104
0
6
Norsjö
jaga har en skidoo mach 1 -91 me en 96as rotax 583 RAVE motor i. den går hur fint som helst när den är kall och man kört en bit...men när man kört den ca 15 min så börjar den bluddra på högre varv. det blir bara värre å värre ju längre man kör. har provat ställa i nålarna och rengort förgasarna. Var är felet?

tacksam för svar.
 

Ante@näslundens

Välkänd medlem
26 dec 2005
342
0
16
33
Västernorrland
När maskinen är kall behöver den mer soppa och när den blir varm behöver den mindre, i ditt fall är det så att du har för fet bestyckning, när den är kall får den rätt mängd och när den blir varm får den för mycket eftersom att den behöver mindre då.

Flytta på clipset som sitter på trottel nålen och gå ner någon storlek i huvudmunstycke (både och eller antingen eller)
 

ockelbo5

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
50
Gimo
hmmm

har ju samma aber som everest500, i mitt fall är stiften vita och det borde ju tyda på för mager bestyckning, rätta mig om jag har fel...
 

everest 500

Välkänd medlem
9 nov 2005
104
0
6
Norsjö
jo jag har fått till min nu! jag bytte tändhattar och då började den gå bra hela nästan hela tiden. om den stod på tomgång ett tag så dog den på ena cylndern....slog igen stiftet....så jag ställde flyttade upp clipsen på nålen ett snäpp sen så har den fungerat felfritt!