Rotax 600 H.O dålig motor?

15 okt 2014
32
0
1
Leksand
Hej!

Tänkte köpa en renegade 2003 med rotax 600 H.O
Har nu läst att det är en dålig motor som lätt havererar och att den inte har ordentlig smörjning, stämmer det!?

Mvh/ Daniel
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Nej.

Det är mig veterligen i grunden samma motor sedan 99, 597:an. Jag har haft en 99:a och 08:a SDI utan några problem. Jag fick byta insugsgummin på SDI vid typ 400mil. 99:an hade gått 250mil när jag köpte den och polarn hade den till 600 mil, den gick som en klocka ALDRIG ett fel på den.
 
15 okt 2014
32
0
1
Leksand
Är du säker? för överallt jag läser så är det problem med Rotax H.O men är de bara 800 cc och inte 600 cc? det stod att den inte smörjer lagerna, och att man istället måste klyva motorn efter ett tag och fetta in lagrerna,?
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Helt säker!

600:an och 800:an har bägge fettsmorda lager men problemen verkar vara större med 800:eek:rna. Sen har det blivit lite av en grej av det också iom internet...många byter kolvar, klyver och fettar om lagren i förebyggande syfte, hur många byter egentligen i onödan, ja det vet man ju inte.


Mig veterligen så sägs 600:an vara en mycket bra motor å jag har som sagt själv haft två 597:eek:r. Nej jag har faktiskt haft 3 :) aldrig haft nått problem med dom. Det borde finnas mer kunnigt folk här som kan bekräfta.

Kom ihåg dock att det är begagnat och gamla grejer.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
HärligaVinter: Tänk efter lite... BRP (Doo+Lynx) har haft dryga 50% av skotermarknaden i evigheter nu.
Och skulle nu de fettsmorda motorerna vara så känsliga och fruktansvärt dåliga som gaphalsarna på detta och många andra forum hävdar, så skulle det ta-mig-fan stå en Rotaxbestyckad skoter i varje buskage efter Sveriges alla skoterleder.

Men nu gör det inte det, och det är för att motorerna (lagren) är inte så värdelösa som framhävs.
Det är många gånger överentusiastiska hemmapulare som absolut ska ge sig på att "renovera" utan tillräcklig kompetens eller rätt verktyg som därmed inte får till sin motor, som sedan skär... och då är det lagrens fel :confused:

Och en annan sak som faktiskt motsäger att det skulle vara konstant motorhaveririsk på Lynx och Ski-Doo efter 2000, det är att det finns massor av begagnade maskiner med höga mätarställningar. Hur kan det göra det om de rasar i parti och minut???

Nej, köp du en Rotax 600, men se till att skotern som helhet har haft ett bra liv.
 
15 okt 2014
32
0
1
Leksand
Tack så jättemycket för svaren!

Ja det är sant, de borde vara mycket fler som klagar om det vore så, men det verkar vara något med att packboxen ploppar ut på variatorsidan också, är det samma sak där? som som är för nojjiga? för det är ju rätt så katastrofala fel om det vore så,
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Att packboxen ploppar ut skulle förekomma när 597:an kom 99 så jag var nervös för det på min Summit 600 från 99. Som jag förstod det om motorn misständer eller gaser antänds i pipan så skapas ett övertryck i vevhuset och detta kunde trycka ut packboxen. Vet ej om det stämmer! Nått jag märkte var att om man dödar motorn utan att den gått ner till tomgång så vart det avgassmällar när man sedan drog igång. Så jag väntade alltid dom 1-2 sek så att motorn gick ner till tomgång innan jag stängde av. Jag hade som sagt 99:an från 2002 å ca 250 till 2006 å ca 500 sedan tog polaren över och hade den i några år till, den borde ha gått över 600 närmare 700 när han sålde den. ALDRIG ett endaste problem med den.

Jag vet inte när men på nyare rotax så sitter det en plåt över packboxen för att hålla kvar den så visst måste det ha förekommit problem med det men det låter som att det är väldigt sällsynt.