Rotax 600 i RMK

marino carlsson

Välkänd medlem
30 nov 2006
148
0
6
LYCKSELE
Har köpt på mig en RMK 700 från 99 där motorn var kaputtzki. Har jagat tag i en 600cc HO -03 Rotaxsnurra som ska få knuffa mig framåt i vinter. Min fundering är om avgasröret från Polaris 600 skulle kunna fungera bra för en Rotax 600. Skulle underlätta då den blir enkel att få bra i chassiet. Tror själv att de borde gå bra men kanske de var någon mer expert här som visste om karaktärerna är mycket olika på motorerna och därav kan ge problem. Är inte ute efter att vinna effekt utan hellre att inte tappa för mycket effekt. Brummröret har ju ändå en viktig roll i en 2-taktares funktion när de gäller just effekt.

Tacksam för svar eller tips, kanske någon har bra variatorbestyckningstips även (TRA variator)..

Sitter en 51mm matta på den.

/Marino
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Varför inte polaris-motor ? :)
avgassystemet ska nog fungera, men är nog bäst med orgpipan från rätt motor
 

marino carlsson

Välkänd medlem
30 nov 2006
148
0
6
LYCKSELE
Varför jag inte väljer en Polarismotor är för att mitt kontaktnät gällande skoter är Rotaxsläktat varpå mycket delar och kunskap finns om just rotax. Sen har de med ekonomi att göra också. Motorn jag fått tag i var helt enkelt rätt kurs på och då dem inte hade någon polarismotor av nyare modell och lite mer cc så föll valet mot rotax. Tänkte först köpa motorn med men då jag såg att veven var saltad så var de inte värt att renovera den rent kostnadsmässigt. Motorn kommer från en REV så därav passar inte pipan alls i RMK chassiet. Kanske de passar bra från tidigare zx chassiet men säljaren har en polaris 600 pipa också så därför jag funderar på att välja de avgasröret istället för REV pipan.