Rotax 670 ( i väntan på snö)

R

Robin

finns massa trimm till 670in, gå in på blocket, sök delar och tillbehör och 670 så hittar du massor.
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
Oj de finns massor man kan göra me en 670, när motorn är slidmatad så finns ju skit mycke bara där man kan pilla me...
Men de är som sakt hur mycke penagar du ska lägga??
Och hur mycke kan du göra?
 

Nillkas

Medlem
22 nov 2006
44
0
1
Pajala
Slidmatning för mig är som månen för fugel....ström?? Det sitter större förgasare på den, tror jag? kompis sa att det var VM-44or men jag kan ej se någon märkning. Jämför jag med andra (670) som jag provat tycker ja att min är slö i starten (låter som en gris) men toppregistret är hyfsat, ca 150km..
 

S.B

Medlem
29 okt 2006
20
0
1
Dom går ju och göra hur mycket som helst med har ett par dubbla fast pipor liggandes till en 670 men det är rakarör på dom pga dragracing körning men ska nog kräma ur några hästar till
 

Nillkas

Medlem
22 nov 2006
44
0
1
Pajala
Har funderat på att bytta orginalpipan mot dubbla, tror nämligen att förgasarna kommer mer till sin rätt då.
Kan man skippa slutburken? lever väl om som f... isåf.
 

Nillkas

Medlem
22 nov 2006
44
0
1
Pajala
Sv: Trimma 670 motorn

Tack för bra svar....
Kollat lite runt Fatboy singelpipa, men det verkar vara som du säger svåra att få tag i..:(
Hittade en dubbelpipa X, som suttit på en Mach 1, kan det vara något?
 

Nillkas

Medlem
22 nov 2006
44
0
1
Pajala
Tackar Håxås för bra länk..
Fick låna ett par Crank Shop dubbellpipor som jag provade i veckan...........
Ingen märkbar effektökning tycker jag. Skulle alldrig lägga 4.000:- som man begär på Blocket, lever bara om lite mer och det kan ju lura vem som helst!!
Fortsätter jaga en "fatboy singelpipa" för att testa :)
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Tackar Håxås för bra länk..
Fick låna ett par Crank Shop dubbellpipor som jag provade i veckan...........
Ingen märkbar effektökning tycker jag.
I det härliga reportaget "Tikka kramar musten ur Rotax Rave 670", från Snowmobile Nr 1 feb -01, så lyckas de få ut 150,8 hp/8800 varv med modifierade CS pipor, lakeraceportning & hög komp-förbränningsrum :D

Innan så hade samma motor bromsats till 109 hp/7600 varv (med 38:as förgasare).

edit: ovanstående är varken enkelt eller billigt, men bara för att klargöra motorns potential!
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
35
Drängsmark
Du kanske skulle ha kollat upp variatorn.
Hur mycket kunde den varva ut ?
Det är viktigt att den varvar mycket men inte över 9200rpm,
men vid 8000- 8600 så kanske du ska klara dig.
 

svartakatten

Välkänd medlem
27 sept 2004
257
1
18
Luleå
Tackar Håxås för bra länk..
Fick låna ett par Crank Shop dubbellpipor som jag provade i veckan...........
Ingen märkbar effektökning tycker jag. Skulle alldrig lägga 4.000:- som man begär på Blocket, lever bara om lite mer och det kan ju lura vem som helst!!
Fortsätter jaga en "fatboy singelpipa" för att testa :)
Om du hade RAVEfjädrarna monterade tillsammans med cs rören så öppnades de nog inte. Det du bör börja med på 670 är vevhusporting och slidskiva. Kör själv med PSI dubbelrör,blockportad+slidskiva och är nöjd med dem(140hk/0.80bsfc). Klart mest effekt jämfört med CS och FAST....på MIN motor. Testade två set cs och ett fast, dock var fast rören racerör så de lirade inte alls på min motor.
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
Om du hade RAVEfjädrarna monterade tillsammans med cs rören så öppnades de nog inte. Det du bör börja med på 670 är vevhusporting och slidskiva. Kör själv med PSI dubbelrör,blockportad+slidskiva och är nöjd med dem(140hk/0.80bsfc). Klart mest effekt jämfört med CS och FAST....på MIN motor. Testade två set cs och ett fast, dock var fast rören racerör så de lirade inte alls på min motor.
0,80 i BSFC:eek:
vad har du i egt på din motor:confused:
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
Kommer ej ihåg vad egt var under bromsningen.
Men under körning ligger jag just över 1300.
då får den inte förlite soppa iaf men den levererar inte alla hästar den kan
kolla tex veven så att den är ok där har du säkert flera pollar att hämta
om du är premunant på skoterleden.net så kan du kolla på ett repotage som mulle har angående tex bsfc så förstår du vad jag menar med att din motor är god för fler hästar än den levererar i nu läget
(Brake Specific Fuel Consumption)

//håxås