rotax vilken dålig kvalite på motorer säger jag bara

sleepy

Välkänd medlem
3 mar 2008
188
0
6
MLG
www.garaget.org
Nu snart skiter jag i BRP maskiner och köper mig en Yamaha !!!

första skotern jag köpte lynx enduro sp 600 01a, den totalskar sista turen innan våren, fanns bara små smular kvar av kolven staken hade snurrat ett varv runt och delat på block och cylindrar.

andra skotern ski-doo rev 440 07:an den skar inte pga att jag kolla kompet varenda gång man skulle åka samt jag bytte ringar och kolvar hela tiden men men vilken pisskvalite och så kännslig.

nya skotern för i år Lynx RS-600 ( 2009 )
köpte skotern av en jag kände som skulle lägga ner tävling då hade den gått 2 tävlingar resten påsk åkning.
miltal när jag köpte den 51mil och 11h nu i söndags 64mil och 20h på mätaren låg jag 3 mil hemifrån, kom ut på en sjö kan det varit -12minus visste det var farligt med fullgas på sjöar så jag tog det lugnt pumpa gas låg ca 40km/h hade ign temp på 450grader, 20m innan jag kom på fastmark börja det vina och skorra lite typ som om man bromsar, trodde först bromsen frusit lite men sen lät mer och mer och precis på fast landet och 5 meter till då bara dog den. pröva rycka i dragsnöret stumt fan fan

10sek sen gick hur bra som helst att dra i snöret
hm ja prövar starta den startar men låter inte riktigt bra lite som ett lager ljud.
så det fick bli bogsering ner i garaget, och ur med motorn lyfte på toppen kanon fin i cylindrar, ringar och kolvar inte en enda snö skärning spår.
enda som såg konstigt ut var att det såg ut som väldigt mycket fukt i förbränningsrummen i toppen lite vitt klet.
så nu ligger motorn hos en som ska kolla om det e nå lager vid veven som gått......
hur som helst 64mil hur i helvete kan man släppa skotrar som inte klarar 1000mil felfritt det är väl snart dax att ta ner effekten lite och bygga säkrare motorer.
blir så slak bara


NU är felet hittat det var lagret på variator sidan det inre som skurit men jag hade tur sa han det hade inte hunnit blivit så farligt så det är bara byta.....

då undrar jag varför händer detta?

nästa fråga? är det olika bottendelar på ski-doo och lynx rs har inte hört att ski-doo gör så här?

så nu funderar jag på sälja efter jag fixat den orka ha en skoter som int klarar av 50 mil till sen....

har ni varit med om detta?
synd för älskar ju själva maskinen
 

Mekarnilsson

Välkänd medlem
18 feb 2009
244
0
16
Ramsjö
Mjo, Jag har också dåliga erfarenheter av rotax. Jag köpte en lynx supertouring 600 -03 som hade gått 0 mil från firma förra vintern.
När jag tog hem skotern körde jag en kort sväng på isen och körde lugnt. När jag hade fått 3km på mätaren så skrek det till i motorn och så dog den. :noworry: Provade att dra i startsnöret och det var stumt. Jag fixade väntade i 10min och provade igen. Då gick den runt men jag fixade bärgning hem ändå.
Dagen efter så körde jag tillbaka skotern till firman och fick den reparerad. En cylinder hade en repa i sig så de bytte den och sen fick jag tillbaka skotern.
Efter det så gick skoter kanske 70mil och "första" servicen hade gjorts. Sen var det dags igen. Körde på sjön ganska fort kanske 110km/h eller nått och sen skrek det till och mattan låste sig.
Motorn var stum men gick att dra runt efter ett tag. Drog åter hem skotern igen och körde skotern till firman igen. Sen tog det nog 1-2 månader att få tillbaka skotern igen. Fick en helt ny motor på garantin men den skulle från USA till Finland och sen till sverige så det tog sitt lilla tag.
De på firman skyllde på luftbubbla i oljeslangen.
Nu går skotern fint med den nya motorn och den har ca 140mil på mätarn.
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
tror aldrig du kommer få en racing masking kunna gå felfritt i 1000 mil ;) ska nog vara gladare om de är några hundra bara.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Nu snart skiter jag i BRP maskiner .......synd för älskar ju själva maskinen
Tyvärr är det en del som drabbas av oturen, just när årets bästa tur står för dörren, tråkigt och jag har full förståelse att du skriver i stark affekt överallt där det går, brukar själv avreagera mig på vedbacken:bigsmile:, ett par timmmar med de där "vresibjörkarna" man sparat för särskilda tillfällen brukar ge klarsynthet och bättre retorik när man går till ÅF.

Dock att komma ihåg är 24 mån garantin, vilken iofs nog upphävs om maskinen nyttjats/reggats för tävlingskörning men det brukar gå att lösa om man är på "speaking terms" med sin ÅF.

Sedan är ju 2 T känsliga saker och ju mer trimmat/preppat osv en motor är ju större är risken för haveri i någon form, det får man nog vara beredd på.

Visst, haverier pga dåliga lager, packboxar ska ju inte hända men de ingår i en "excelbaserad" kostnadsjakt tillverkarna bedriver för att ut till kund kunna hålla bra priser och därmed sälja mer, vi hade ju klagat också , eller inte köpt om maskinerna varit 30 % dyrare.

Men i grunden håller jag helt med dig, grejorna ska fungera och tillverkaren ska ha tillräckligt hög kvalitetskontroll på både egna och utifrån kommande komponenter för att undvika dessa typer av haverier.

Själv betalar jag gärna mer för en genomgående bra kvalité oavsett det är prylar eller kläder/mat men tyvärr går utvecklingen mer åt andra hållet även på gamla erkänt kvalitativa varumärken.
 

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
du kanske skulle köpa dig en "normal# maskin istället för en race maskin då slipper du garanterat sånna problem
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Ja, men hur är det med underhållet då?

'01an där, hur många mil hade du på den mätaren? Kolvbyten? Fettade lager? Var lite bristande beskrivning.
Av egen erfarenhet vet jag att köra på våren är ju ofta en liten chansning, när det är varmt ute..

Sen att en 440 havererar är väl mer regler än undantag om man inte bestyckar hela tiden, byte kolvar veckovis, osv, osv listan blir lätt lång på en maskin som faktiskt är menad att gå på bana.
Har många vänner som åker 440 och hävdar att det är perfekt, var senast förra veckan en av dom skar..
-Det är den enda erfarenheten jag har.

RS:en däremot är ett tydligt exempel på dålig kvalitet, alternativt måndagsexemplar, på lager. Där har du all anledning att vara upprörd.
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
En viktig detalj som det tyvärr allför ofta slarvas med eller glöms bort är att göra en konservering av motorn när maskinen inte används en längre tid. Eftersom det ofta finns fukt i insugningssystemet på en snöskoter så blir det en miljö som optimerar möjligheten till korrosion. Det finns ju nästan ingenting som är så känsligt för korrosion (rostskador) som just kullager. Det behövs inte lång tid förrän det är rostgrader på ett kullager och detta ger en obotlig skada som kommer som brev på posten förr eller senare. Sedan bör man alltid ha i minnet att köper man en maskin som är avsedd för tävlingsbruk så är de klart känsligare för rätt kalibrering vid varje körtillfälle. Det är ju inte ofta som man ser en maskin bärgas av tävlingsbanan p.g.a. kolvskador och detta beror ju på att man är medveten om rätt bestyckning för den aktuella väderleken och höjdläget.
 

wasted

Välkänd medlem
18 sept 2009
132
0
6
Ånge
Tycker det inte verkas så farligt ändå.. Min åsikt är nog att du drar allt över samma kant..

Som enduron. Hur långt hade den gått innan du "körde sista turen för våren"? ..du som haft den sen ny, underhållit den och efter service bullentiner?

440´in, visst där kollade du kompet och bytte ringar ofta, men de gjorde du själv för att den skulle hålla, och det för man väl räkna med på en sån maskin. Själv så skulle jag aldrig köpa en 440, men det är jag de.

Sen har vi den senaste maskinen. En tävlingskörd. Det nästan säger sig själv, den är ju inte snällt körd, men om de nu stämmer med mil/timmar så kan du helt enkelt ha drabbats av otur.

Men jämför med yamahas maskiner i samma årsmodeller, tror många kan hålla med om att enduron motsvarighet srx´en inte var så mkt bättre (då jag själv haft en 98 med fabriks åtgärdad vevaxel, de säger de mesta)

Sen om du hellre vill ha en nytro istället för en Rs-600, då är de upp till dig men jag tror du blir besviken.

Förstår om du är förbannad eller le, men fixa Rs´en och ta ut den ilskan på någon myr med mkt snö istället för ett forum.

Mvh Micke
/Wasted
 

snowmobile5

Välkänd medlem
30 dec 2009
230
0
16
Umeå
Skotermotorer i övrigt, som nämndes ovan så är dom känsliga varelser, det är bara tur/otur.

Men måste själv säga att jag älskar ROTAX, äldre 500 motorer runt 00- är enligt mig riktiga dräpare!
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Jag håller med sleepy.
Jag har sagt det förut och jag kommer att göra det tills tillverkarna lyssnar.

En maskin som kostar närmare 150 000 kr ska inte ha sådana här konstruktionsfel, tex kolvar som inte håller, insuggummin som inte tål bensin, vevaxlar som inte håller ihop, engångssmorsel i vevlagren. Alltså, tvåtaktarn är en gammal manick. Om de hade lösningar som fungerade på 90-talet varför göra nåt som inte håller 20 år senare ?

Det är jänkarnas mc-donalds tänk som inte fungerar i övriga världen (förutom hos skoterfolket då) där vi kräver kvalitet.

Var hittar man 10 skotrar bakom en lada som bara ställts bort för att ägaren köpt en ny ? Jo i USA. I Sverige vill man att ett fordon ska hålla så länge den är ny (ny för mig är 5-6 år). Sen ska den hålla för medelsvensson i lika många år. Sen ska förstagångs köparna nöta på den lika länge. Ja, sen är det nog skrot av skotern.

Även om du inte köper RACER-versionen så får man rätt snart problem med skotern.
Själv har jag en Thundercat från 1997 som gått 1060 mil. Den fick nya wiseco för 200 mil sedan och den går galant. Och då det är väl en RACER-maskin om nånting ?

Givetvis är underhåll och inspektion a och o för alla maskiner men jag tycker att 1000 mil borde vara en normal körsträcka innan strulet kommer.

Det ska inte heller finnas tidsinställda bomber inbyggda i motorerna som ROTAX haft i 11 år nu.

Jämför med bilindustrin, när elektroniken kom för 20 år sedan oroade vi oss för vad som skulle hända om nåt gick sönder. Men se där fick vi driftsäkrare fordon.
Men samma utveckling inom skoterindustrin har inte lett till driftsäkrare maskiner, tvärtom.

Jag skulle inte köpa en ny maskin för 150 000 och idiotförklara mig själv. Då skruvar jag hellre i en 90-talare utan att jeopardisera hus, hem och familjens väl.
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Jag kan tyvärr inte dela alla åsikter som "villkatta" har. Jag har kört och jobbat med skoter på heltid i över 40 år och kan konstatera att driftsäkerheten är vida bättre än någonsin tidigare, bränsleförbrukningen har mer än halverats trots att motorernas effektuttag mer än dubblerats, oljeförbrukningen har halverats liksom ljudnivån.
När man läser många av insändarna i detta forum förvånas man mer än en gång hur okunniga många är, framförallt när det gäller motorer. Man kan t.ex. se att man kör på 95oktan i maskiner som är gjorda för racing och kräver minst 98 oktan och blir förvånad av att kolvarna ryker. Man förstår inte att oljan som tillverkaren rekommenderar är utprovad och testad, utan tror att man kan hälla i vilken olja som helst oavsett motortyp, montera andra tändstift än vad tillverkaren rekommenderat och blir överraskad att det blir hål i kolvarna, osv. Så i mina ögon är det faktiskt förvånandvärt att det inte inträffar flera haverier än det gör.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Jag kan tyvärr inte dela alla åsikter som "villkatta" har. Jag har kört och jobbat med skoter på heltid i över 40 år och kan konstatera att driftsäkerheten är vida bättre än någonsin tidigare, bränsleförbrukningen har mer än halverats trots att motorernas effektuttag mer än dubblerats, oljeförbrukningen har halverats liksom ljudnivån.
När man läser många av insändarna i detta forum förvånas man mer än en gång hur okunniga många är, framförallt när det gäller motorer. Man kan t.ex. se att man kör på 95oktan i maskiner som är gjorda för racing och kräver minst 98 oktan och blir förvånad av att kolvarna ryker. Man förstår inte att oljan som tillverkaren rekommenderar är utprovad och testad, utan tror att man kan hälla i vilken olja som helst oavsett motortyp, montera andra tändstift än vad tillverkaren rekommenderat och blir överraskad att det blir hål i kolvarna, osv. Så i mina ögon är det faktiskt förvånandvärt att det inte inträffar flera haverier än det gör.
håller med dig..
tillägger också att måga som börjar köra, kör oftas med en gammal bensin och olja i maskineriet det är väl inte konstigt då att det blir som det blir?
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Har aldrig ägt en rotax så ska inte säga nånting om dom. Men jag äger en yamaha med trimmad motor. Portad, pipor osv. Den får leva på höga varvtal (9200) Kör i regel som ett svin. Liter effekt runt 230hk. Aldrig några problem trots att den är 8 år gammal med många hårda mil bakom sig. Jo en gång skar den på en cylinder men det var pga alldeles för snålbestyckad, det var på den tiden jag trimmade utan att riktigt veta vad jag höll på med. Antingen har jag haft tur eller så är det nånting med nyare motorer som inte är som det ska. Jag både läser på forum och hör från bekanta om rotax som strular och skär så för mig är valet enkelt. Jag åker gammal men pålitlig skoter :)
 

Blacklotus

Banned
19 dec 2009
172
0
6
Norge
ge inte upp om ett märke. jag ha själv varit i samma situation och det ger utdelning bara man står fast vid sina principer. Det finns vrak måndagsex otursmaskiner överallt. Men du kommer att hitta rätt bara du fortsätter söka. det beror inte på märket i sig.
 
4 jan 2010
10
0
1
ja jag bor i kiruna och jag kör ungeför 800mil per vinter, förra året hade jag en summit 600 med 500ss motor -09 och den skar efter 8mil men jag fixade det sen efter 40 mil till skar den . efter 3 gången den skar fick dom reda på från finland att den inte var rätt bestyckad från fabrik ? jag var måttligt irriterad , men nu äger jag istället en summit 800 -2010 och variatorn gick sönder efter 50 mil , men det var inte så stora skador. men i hel het har jag presonligen tyckt ski-doo är det bästa märket !
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Men jämför med yamahas maskiner i samma årsmodeller, tror många kan hålla med om att enduron motsvarighet srx´en inte var så mkt bättre (då jag själv haft en 98 med fabriks åtgärdad vevaxel, de säger de mesta)
Jo visst, men då har yamaha tagit tillbaka alla srx -98 med vevaxel fel och bytt till en ny som håller. Min -99 har gått över 1000mil och det enda som är gjort åt den är nya kolvar i sommras i förebyggande syfte, kollade även upp vevaxeln och den går många mil till. En bekant har också en srx -99 som förmodligen gått över 2000mil (mätaren står på 1800mil och den har inte varit i funktion på 3år) och det är bytt kolvar en gång i den pga en fullgas repa upp till 200km/h och sen tvärsläppte han gasen. Ingenting annat är gjort åt motorn och du menar att en rotax skulle hålla lika bra. Och en srx har en relativt väl trimmad motor original med tanke på årsmodell.

Rotax har ju för fan fortfarande sen början på 2000-talet samma jävla problem med vevaxlarna i sina motorer. Varför? Ska inte utvecklingen gå framåt?