Rs 600 -10 luftning bränslesystem

kraft

Medlem
11 nov 2010
22
0
1
Bollnäs/Stockholm
Tja, har troligtvis bränslerelaterade problem.
Någon som kör rs där ute som vet hur det ligger till med luftningen till tanken?
Sitter en luftning högst upp på tanken, säg typ under dödaren, ska den sitta där eller ej, på min är den slangen även veckad och ihop stippad, alltså styrp, ska det vara så, varför?

Förgäves sökt efter problem efter jag skruvat ihop den efter en motorrenovering, minns ej om den satt där eller ej?
Någon kunnig?
 

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Brukar sitta luftning där. Om det inte finns nån luftning så blir det svårt för pumpen att få ut soppan , är den stripad så måste den suga ihop tanken för att få soppa. Hoppas du fattar vad jag menar.
 

kraft

Medlem
11 nov 2010
22
0
1
Bollnäs/Stockholm
Absolutabsolut, det förstår jag, men tidigare verkar skotern har varit körd utan själv adaptern till luftningen så att säga, med ett hål högst uppe i tanken, av vilken anledning då, känns ju konstigt, givetvis så får ju tanken bättre luftning vad händer då om jag tar och rullar runt med skotern, borde väl soppar rinna ur eller?
För det rann rätt rejält ur det hålet när jag tömde tanken...
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Ja den får bättre luftning med ventilen borta men då rinner det ut soppa om du rullar eller stänker ut vid hård körning med mycket soppa i tanken.
kan ventilen ha varit defekt och därför vara borttagen.
den släpper in luft om det blir för mycket undertryck i tanken men den släpper även ut luft vid övertryck
 

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Det ska sittaen liten slang där så du slipper bränsle överallt och kan leda bort det . Självklart kommer det rinna lite där om du rullar men det är ingen fara.
 

kraft

Medlem
11 nov 2010
22
0
1
Bollnäs/Stockholm
Precis, det var exakt dom tankarna som slog mig, får reda på idag om det är det här som är problemet, så då får jag undersöka vidare och återgärda lite saker i helgen.