rs 600 / iq 600 / xrs 600

shawlawlaw

Medlem
26 jan 2010
24
0
1
Piteå
Tjenare!

Börjar vara dags för ny skoter så därför skulle jag vilja veta lite åsikter av andra. Funderade främst över rs:en, iq:n och x-rs:en. Jag vill ha en skoter som håller hårda tag ( hopp och tuffledkörning ), men samtidigt fungerar hyfsat i pudret. Ett viktig sak är att den ska hålla en vecka i fjälls utan att man måste ta med sig halva garaget och flera uppsättningar remmar och kolvar. :eyebrows:

Vilken ska jag välja då?

Samt lite info om vad som skiljer dem åt. Dämpning, kraft i motorn, service osv

Tack på förhand!:)
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Ja rs:en är ju en tävlingsmaskin och även IQ R så dom är ju naturligtvis extremt mycket rappare maskiner än IQ RR och X-rs, du skrev iq bara så beror ju på R eller RR?
Alla dessa tål det du efterfrågar men om du vill åka puder också varför inte satsta på en 600RR SE den något förlängda RR:en med 44 matta.

Ledmaskinerna är ju driftsäkrare än tävlingsmaskinerna om man kollar oddsen och så får du ju hälften så dyr soppakostnad också då RS:en och IQR:en utan problem slukar 4liter milen!
 

shawlawlaw

Medlem
26 jan 2010
24
0
1
Piteå
tack för svaret. Aa egentligen så skulle det vara härligt med den förlängda iqn. Har däremot hört att de håller ganska dåligt för att hoppa med osv, men det kanske inte stämmer.

På tal om annat så ska jag kolla på en 600rr imorn en 08 med 44:as och 250mil annars helt orginal motormässigt. Testade polarens rr 09 förra vintern och jag tyckte inte att den gick speciellt bra i snön, dock så var det orginal mattan på:confused: .

Finns det några speciella saker man ska kolla på en -08 om jag inte minns fel var det först modellen med 600 motorn? :)
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Håller nog inte sämre än korta RR om man har skenor av kvalité (BilletX).
Men det gör ju så klart skillnad på 44 och 38 matta i snön av egen erfarenhet, sen gäller det ju att ställa in boggien optimalt för lössnö och inte ha led/cross inställning för då går den dåligt i snön, men det är ju ingen lössnö maskin heller så bra i jämförelse blir de aldrig :)!
Är väl inget nämnvärt problem vad jag hört så de är väl bara göra en normal översyn på skotern, 250mil är ju inte så blodigt långt så den lär nog vara fin!
 
W

Wettainen

Vilken årsmodell menar du på xrsen? antar att det är den från -07.
Har xrs:en fast en 800 med 44mm matta, cudney racing kit, slp skidor. Har inte kört något med den då jag köpte den för 2 veckor sedan,men förra vintern prövade jag en likadan fast utan variatorkittet och den gick hur bra som helst! inga problem alls i mjuksnön eller på led! Men då var det ju oxå 800an så jag vet inte hur 600an går, men tittar man på prismässigt så är det samma pris på en 600 och 800 av Xrs. Tycker själv det är värt att ta en 800 än 600 men det är ju smaken som styr baken:blink1:
 

shawlawlaw

Medlem
26 jan 2010
24
0
1
Piteå
Var och kollade på polarisen igår, men det blev ingen affär. Ganska mycket skavanker plus så hade nästan bromsslangen skavts av mot styrhöjjaren:weird: Är det vanligt på dessa?
Hur mycket skulle ni ge för en 08as rr i ganska bra skick tyckte 64 var lite väl mycket?:confused:
 

Xeon

Välkänd medlem
25 okt 2004
216
0
16
bromsslangen skulle dras om och bytas ut på iq rr -08 pga att den skavde, titta även om luftburken är bytt då dom skavde mot sekundäraxeln och nöttes hål på