RS - första service?

mil

Välkänd medlem
5 okt 2004
232
0
16
Norrbotten
Hej alla RS/RX-vänner. När ska egentligen de nya RS-maskinerna in för första service? Det står olika uppgifter i servicebok / instruktionsbok och även återförsäljaren och hans personal var lite oense. Tydligen var det först och främst viktigt att sträcka mattan vid ca 50 mil (?) och sen ska man byta olja vid 60-80. Nån som har bättre koll än jag?
Har någon servat sin maskin än? Gjordes nåt åt variatior-rasslet?
 

janse

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
Olja+filter motor och byte av olja i kedjehus vid 80 mil samt kolla av förgasarna + schimsning variator. Men det gör inget om man kör lite längre då det är mineralolja i motorn från början och motorn nöts in så ringarna tätar bättre. Vid första service byter de till helsyntet. En del byte tidigare på RX1 ifol vid ca 20 mil och en del av dem började ta olja.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Nya yamalube:n som används från och med i år även efter första servicen är väl en helmineralolja!!? Har för mig att startmotorn inte funkar annars, helsyntetarna är för "glatta".

/Matti
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
Last edited:

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
jag har servat min på 66mil, variatorn e schimsad oxå, håller nu på att ta fram en bättre variatorbestyckning till den i samarbete med yamahacenter här i stan, ska prova lite olika grejjer å se vad som funkar bäst, en sak är klar, de finns lite att hämta i variatorerna.:)


oljan de använder är helsyntet shell advance 0w30.


service? 80mil, men de funkar lika bra efter 60mil, om ja hajjat rätt vill de spänna kedjan vid 30mil, iaf på rage men de borde va samma på alla modeller.
 

mil

Välkänd medlem
5 okt 2004
232
0
16
Norrbotten
NICKE: Blev variatorn bättre (=tystare) efter servicen? Vet Yamaha-Center i Luleå hur man får variatorn mer effektiv. Enligt en Yamma-sajt i USA kan man kräma ut en hel del extra effekt genom att modifiera variatorn. Hoppas på det.
 

mil

Välkänd medlem
5 okt 2004
232
0
16
Norrbotten
Har ni varit tvungna att spänna mattan förresten? Min har gått 30 mil och tycker den rappar ibland. Jag är rätt oteknisk - är det bara att hissa upp maskinen, lossa på boggihul-bulten och spänna med skruvarna längst bak?
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
OK....."I stand corrected" vad gäller oljan......trodde Yamalube fanns i Sverige (för den är väl mineraloljebaserad?). Det var handlarn/mekken på Salab i Sveg som sade att det inte funkade med startmotorkopplingen med helsyntetolja eller med någon typ av olja med friktionssänkande additiv. Men på databladet på Shell-oljan ser det ju ut som dom haft detta i speciell åtanke :)

Åpropå mattan så kuggar min också över nu ganska ofta när man gasar på lite i djupsnö (RS Rage). Är det måntro en servicesak (mattspänning) eller är det en "bugg" i den "gamla ProAction-boggin"? Kanske är det "både och" :-(

Min har gått 40 mil nu, tänke hala in den för service vid 50 mil.

Ha´de / Matti

PS! Kalas att höra att dom verkar fixa variatorrasslet vid 1:a servicen DS!
 

mil

Välkänd medlem
5 okt 2004
232
0
16
Norrbotten
Jag har också en Rage, fjädring och körställning är betydligt bättre än min gamla MXZ700. Däremot tycker jag att MXZ:an gick lite vassare. Men effekten på Yamman kanske blir bättre efter inkörningen? Jag tänker inte på variatorrasslet annat än på tomgång, men det är frågan om justering kan göra skillnad. Är det förresten farligt på nåt sätt om mattan är för löst spänd?
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
variatorrasslet blir betydligt lägre när dom grejjar de på 1:a servicen!:D


de finns massor mer att få ut ur variatorerna på dessa maskiner iaf på mountain-varianten, har grejjat en del ikväll och ska grejja mer i morrn, jag återkommer med recept när jag är klar ;)
man måste juh ta hänsyn till bla höjd, gärna så de funkar i svenska fjällen och i havsnivå.


däremot ska vi låta de vara osagt huruvida de funkar på Rage å vanliga vector. men mest troligt går de att ha nästan samma "setup" i variatorerna:)


jag fick spänna min vid 15mil, men å andra sidan har jag monterat ihop min själv och inte rört mattspänningen förens efter 15mil, spänn de inte såvida den inte rappar och passa er att spänna den för hårt, iaf på mountain versionen då de ger vibrationer i chassiet från mattan, slakare än de föreskriver funkar på mountain! samt att man då slipper vibrationerna!
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
Jag skall då köra dom 80 milen innan jag gör första servicen för ju mer nogrannt man har kört in maskinen innan man byter till den bättre oljan är bara bra för tydligen kan man ju ha otur och få onödigt hög oljekonsumtion annars.

Däremot så håller jag koll på mattspänning och kjedjesträckning var 10-25 mil ungefär.
 

mil

Välkänd medlem
5 okt 2004
232
0
16
Norrbotten
Är det bara att lossa på låsmuttern och skruva in skruven för hand tills det tar stopp när man spänner kedjan?
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
ja, de står i boken, men lossa låsmuttern skruva ut skruven ett varv å dra sen in den med handkraft å lås sen med muttern, ja tcker den va lite luddig å spänna jämfört med polaris kedjehus, där är de distinktare"stopp" när man spänner...