RS viking?

Nykan

Aktiv medlem
3 feb 2009
78
0
6
Sundsvall
Tja.
Vinter närmar sig och dum som man var sålde man bort sin Vector -05a som var "Mint", men nu är man ju sugen igen.

Till saken hör att jag har möjlighet att lyfta moms och samtidigt har lite "behov" av att dra ved om vintrarna.

Hur ställer sig rs vikingen till min gamla vector?? Samma motor är det väl.
Det är ju så klart en klump men vectorn var ju ingen fjäder heller...

Hur är den effektmässigt, är det "samma" prestanda som i vectorn eller märker man verkligen att det är 2 st helt olika skotrar? Vad är toppfarten?

Min åkstil är fina leder och inge hoppande osv.

Visst är det 2 olika skotar men tänkte man kunde förena nytta med nöje?

Har ju också spanat på en rx-1 av nyare modell men jag tycker det är för mkt pengar för en ren lekmaskin. Men man kanske får överväga...

Mycket frågor men hoppas få svar på dom flesta så man kan hanla innan snön kommer...
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Sv: RS viking???

du har inte samma fart på en Viking som en vector då vectorn är lite annat drevad..du har nog snällare variatorbestyckning på en Viking än på en Vector. annan slags fjädring..

de som jag oxå fått veta av såna som kört och har en viking är att den är riktigt vinglig..de finns stabiliserings kit att köpa (så den blir bredare i skidor) men dessa var ganska dyra har ja för mig... om jag hade vart dig så hade ja nog kanske köpt en liknande vector iaf..sen köpt en billig arbetsmaskin så som en äldre 5-9a eller en Ockelbo 8000 eller liknande..tror de är mer optimalt..någon annan kanske har en annan åsikt?


i dagens läge verkar inte 150000 var mkt pengar ..vilket jag tkr är vansinnigt mkt pengar för en skoter....se över din ekonomi och fråga dig själv om du behöver en så pass ny maskin.och vad vinner du på de?.. om man kollar så verkar inte 4taktarna ta mindre soppa än en 2t..utan vissa verkar ta mer än de tom. vilket överväger för min del att de blir 2t...men som sagt..fråga dig själv om du verkligen vill lägga ut dom pengarna:)
 

Nykan

Aktiv medlem
3 feb 2009
78
0
6
Sundsvall
Sv: RS viking???

du har inte samma fart på en Viking som en vector då vectorn är lite annat drevad..du har nog snällare variatorbestyckning på en Viking än på en Vector. annan slags fjädring..

de som jag oxå fått veta av såna som kört och har en viking är att den är riktigt vinglig..de finns stabiliserings kit att köpa (så den blir bredare i skidor) men dessa var ganska dyra har ja för mig... om jag hade vart dig så hade ja nog kanske köpt en liknande vector iaf..sen köpt en billig arbetsmaskin så som en äldre 5-9a eller en Ockelbo 8000 eller liknande..tror de är mer optimalt..någon annan kanske har en annan åsikt?


i dagens läge verkar inte 150000 var mkt pengar ..vilket jag tkr är vansinnigt mkt pengar för en skoter....se över din ekonomi och fråga dig själv om du behöver en så pass ny maskin.och vad vinner du på de?.. om man kollar så verkar inte 4taktarna ta mindre soppa än en 2t..utan vissa verkar ta mer än de tom. vilket överväger för min del att de blir 2t...men som sagt..fråga dig själv om du verkligen vill lägga ut dom pengarna:)

Lägger max 60 000 på maskin. Därför det är svårt att hitta tex en apex för dom pengarna. En rs viking kan man få lös för dessa pengar. Nån gammelskoter blir det inte, då drar jag hellre med fyrhjulingen. Men visst är det lågväxel även på rs vikingen?
 

DanielPiteå

Välkänd medlem
5 jan 2006
246
0
16
Piteå
Nej det stämmer på 06:eek:rna fanns det ej lågväxel då Yamaha ej ansåg att det ej skulle behövas någon. Dom fick dock vika sig då marknade krävde en lågväxel så från 2007 års modell finns den. I övrigt tror jag det är en alldeles ypperlig maskin för dig att åka led och dra hem ved med. Den har ju vunnit vartenda år när dom testat bredbandstourers. Effekten tror jag inte heller du blir besviken på jämnfört mot Vectorn då det som nämnt ovanför skiljer lite i variatorbestyckning m.m MEN på Vikingen har du 3968*506*32:s matta som ser till att alla hk kommer ned i backen. Vikingen´s största nackdel är dess vikt när du kommer ut i allt för djup snö eller det blir nog trångt mellan träden.
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Rs viking står pall för allt när de gäller att dra ved/timmer ja tunga lass helt enkelt. Orkar hur mkt som hellst. Men ska du köpa rs viking så ta från -07 uppåt med hög/låg växel :)

Fin ledmaskin också. Men enligt mig så är den gammla hedliga vikingen en riktig arbetsmaskin. Morfar har en sån och den går ju iaf att hantera och köra i de lösa också, inte lika AS som rs viking :p
 

Nykan

Aktiv medlem
3 feb 2009
78
0
6
Sundsvall
Nej det stämmer på 06:eek:rna fanns det ej lågväxel då Yamaha ej ansåg att det ej skulle behövas någon. Dom fick dock vika sig då marknade krävde en lågväxel så från 2007 års modell finns den. I övrigt tror jag det är en alldeles ypperlig maskin för dig att åka led och dra hem ved med. Den har ju vunnit vartenda år när dom testat bredbandstourers. Effekten tror jag inte heller du blir besviken på jämnfört mot Vectorn då det som nämnt ovanför skiljer lite i variatorbestyckning m.m MEN på Vikingen har du 3968*506*32:s matta som ser till att alla hk kommer ned i backen. Vikingen´s största nackdel är dess vikt när du kommer ut i allt för djup snö eller det blir nog trångt mellan träden.
Men vad tror ni om lågväxeln då? Jag kommer säkert vilja dr atungt om jag köper en sån typ av maskin. Ska man välja bor -06orna redan där så att säga.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
farsan har en rs viking.

har kört den lite grann.
motorn vet du ju redan allt om.

tung är den.ingen ide att försöka skråköra för det går helt enkelt inte.
dynan är väldigt bred.
svårmanövrerad.den åker helt enkelt dit den vill.

det är lite som en snöskotrarnas goldwing.
bra komfort.men ingenting man börjar leka med.
 

Nykan

Aktiv medlem
3 feb 2009
78
0
6
Sundsvall
farsan har en rs viking.

har kört den lite grann.
motorn vet du ju redan allt om.

tung är den.ingen ide att försöka skråköra för det går helt enkelt inte.
dynan är väldigt bred.
svårmanövrerad.den åker helt enkelt dit den vill.

det är lite som en snöskotrarnas goldwing.
bra komfort.men ingenting man börjar leka med.
Okej, ja man får väl fundera på saken. Lekte ju inte direkt med förra skotern heller men naturligtvis är väl vikingen något helt annat.
Vad ligger toppfarten på den?
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
vet faktist inte.

MEN jag satte ju växellåda från en viking på min rs vector mtn å då använde jag vikingens kedja och mina drev.så allt för mycket kan det ju inte skilja på högen.
dock har ju vectorn 8kggrs drivhjul.vet inte vad vikingen har.

men minst lika snabbt som vectorn skulle jag tro den gör.vectorn gjorde 140.mätarfart.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Fåsenu.
Lyfta momsen kan du bara göra på en ny maskin eller en maskin som ändå sedan nyköp har haft lyft moms. Dvs endast om du köper en begagnad företagsmaskin eller en ny maskin.
 

Nykan

Aktiv medlem
3 feb 2009
78
0
6
Sundsvall
Fåsenu.
Lyfta momsen kan du bara göra på en ny maskin eller en maskin som ändå sedan nyköp har haft lyft moms. Dvs endast om du köper en begagnad företagsmaskin eller en ny maskin.
Jo visst, det har jag koll på.
Men många av dom beg. vikingarna är ju "momsade" så att säga.
 

Erik - RX1 GT

Välkänd medlem
14 mar 2009
118
0
6
Drar ni moms på skogsbruket eller?
Är det skilland om man köper en Viking eller RX1.

Är det svår att få en RX1 godkänd som arbetsredskap??

Intressant tanke...
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
vet inte hur det är med momsen men det går att dra av för annat än bredbandare på t.ex. skogskonto.
man redovisar hur mycket som har varit privatkörning och hur mycket arbete i skogen och drar av därefter.
tror det är samma faktiskt om man har bredbandare då många bredbandare är rena touringar nuförtiden.

själv ska ja prova att dra av lite för venturen nästa deklaration.
men en rx1 lär vara svår att hävda skogsarbete med...