Rush 600 rasad motor efter 390 mil?!?..

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
Hallå, gjorde ett inlägg igår också ang att jag hade ojämn komp i maskinen, 5 resp 7 kg. Jag beställde kolvar idag och packningar och sådant så jag skulle hinna byta innan helgen men hade lånat en annan komptest idag och tänkte testa med den för att vara 100 först, Startade den, lät den stå på tomgång så jag slapp göra komptest på en -10 kall maskin.
Gick in en sväng, kommer ut och den skramlar i motorn, slår av direkt och börjar riva..

Övre kolvringen på mag sidan är i stort sett helt borta, kolven slut, likaså cylindern, jävla repor och fattas bitar av fodret, toppen full av småbitar och småhål.
Dock verkar vevpartiet klarat sig då undre ringer va hel, lyste och kolla och såg rent ut.

Men det är en 10as maskin som gått 390 mil., Det ska väl inte hända på en så pass ny maskin?, går det hävda att man skall få det lagat på garantin på nå vis?, Det är väl inte rekomenderat någonstans att en 600 ska ha nya klvar innan 400 mil?, 800orna har väl på 500 mil? :S

Så jävla tråkigt och man känner sig ju så ynklig om man ska ringa till åf och snacka med dom så äre nått som är vanligt på dessa och har/skall ha åtgärdats? Lite kött på benen vore ju bra för läre ju ringa dom imorgon.

Bifogar en länk på hur kolv/topp ser ut.
http://www.ladda-upp.se/bilder/islrhbhjuudlvg/

Tack på förhand!
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Vad kan man säga...amerikanskt kvalitetsbygge ;-) Nädå...skämt åsido...tråkigt! Dessvärre i tvåtaktsvärlden kan allt hända. 600orna är ju annars de av Polaris rovor som brukar hålla ihop bäst. Ring åf för all del...men ha inga större förhoppningar om nån garantiersättning. Kanske dock de vill göra nåt på 'good-will' om du köpt skotern där :)
 
Last edited:

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
Jo visst allt kan hända, även kan det hända att det är fabrikationsfel på en kolv/kolvring och då skall det väl ändå fixas på garantin på nå vis?

Cylindern kosta ca 15000:- ny, dock skoterdelen.com har utbytes för 2900:- så backar åf så blir det en ny där, och går inte toppen att rädda så blir det nog en Billet topp, samma pris som en ny original.
Finns ju inget beggat :/
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
du får nog skylla dig själv när du startade skotern fast du visste att du hade dåligt komp. hade du inte startat den hade det kanske räckt med nya kolvar och ringar
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Mycket tråkigt!! Fina maskiner men kvallan har väl alltid varit sådär med. Hoppas det ordnar sig så du får köra i vinter!
 

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
Jo säkert säger återförsäljaren det också, men den rasade på cylindern som jag mätte upp mest komp på, sen första mätningen gjordes med en biltema mätare, därför jag tänkte kontrollmäta med en till, det hör man också ofta, testa med 2st olika, dom visar alltid olika.
Återkommer med vad dom säger.
 

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
Ah ÅF backade så beställt en ny cylinder nu samt 2 wiseco och packningssats samt att jag skickade iväg toppen så skall dom fixa den, men det jag är orolig över också är, varför vart dom som det blev? så enkelt att det var kolven som gav upp?, tråkigt om det är något annat så den rasar inom nån mil igen.. :S
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Ah ÅF backade så beställt en ny cylinder nu samt 2 wiseco och packningssats samt att jag skickade iväg toppen så skall dom fixa den, men det jag är orolig över också är, varför vart dom som det blev? så enkelt att det var kolven som gav upp?, tråkigt om det är något annat så den rasar inom nån mil igen.. :S
Om det är samma topp som en -07 600 Cfi så har jag en fräsch som du kan få gratis.
Ta lös insugsgummina och bryt lite i dom. Det var felet för mig iaf.
 

shithead

Aktiv medlem
24 dec 2009
94
0
6
Detta hände en bekant på hans -10 rush 600 vid 210 mil! Ska höra med han, men tror han inte hitta nåt direkt fel.. Ena cyl blev skrot å kolven, hände på tomgång.