RX1 överhettning????

din mamma

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
SKA köpa en RX1 mountain -03
Undrar lite om snacket om överhettning.
Såg på några inlägg att man kunde köpa extra kylare.
Behövs det på denna maskin och i så fall var kan man köpa det.
Trött på den gnagande oron om 2 taktsmotorns brister när man är ute och kör.
Har iofs bara varit med om ett ras, Arctic ZRT 600 3-pip :)
inte så konstigt alltså
Tacksam för seriösa inlägg. tnx.
BeeRz
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Yups, köp en extrakylare så slipper du det problemet vid ledkörning på hård underlag. Du bör också inskaffa isrivare för att kyla slidsen. Finns en mkt bra lösning som man skruvar fast på krängningshämmaren.
 

din mamma

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
hehe
du verkar vara en nöjd RX1 ägare
vilken modell har du?
vet du var jag kan köpa en extra kylare?
 

HEDBERG

Aktiv medlem
8 nov 2005
76
0
6
DALARNA
överhettning

På min satte dom på en extra kylare längst bak i tunneln vid första service, helt gratis när jag påtalade problemet.Kylare har väl alla yamaha återförsäljare,om inte hemma så tar dom väl hem.Har inte haft några problem efter det,men ska nog montera isrivare för att skona slidsen.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Personligen så skulle jag hellre montera kompressor. Visst, man får lite mindre HK vid samma laddtryck som en turbo, men gasresponsen och hästkrafterna kommer på en gång. Även om det nu går att kompensera turbolag med BOV och högre tillslagsvarv.

Samt att man slipper har en körsbärsbomb bakom röven och dessutom ha kvar original avgassystem så man slipper bli döv så fort man startat den.
 

mil

Välkänd medlem
5 okt 2004
232
0
16
Norrbotten
Mikael_N skrev:
Har en RX Warrior -04 med ca 1000 mil på mätaren.
Tusen mil - imponerande. Hur mycket har du fått fixa / byta / serva på alla dessa mil? Har själv en Rage som gått 300...
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
  • Tagit bort skyddsplåtarna från avgasrören i tunneln då de började skramla lite. Vet en som de lossnade för och låste mattan ute i skogen. :( Sitter inte på senare modeller så då är de onödiga.
  • W-arm (garantijobb).
  • Vändhjulen bak pga dåliga lager. Nu sitter det Exciterhjul i Alu som har utbytbara lager.
  • Några bussningar i boggien (monterat extra smörjnipplar för att slippa det i framtiden).
  • 3 lager i små boggiehjulen.
  • 1 par slides (monterat vagnsbultar och nu nöts slidesen nästan inget).
  • 1 par styrstål.
  • 1 variatorrem
Vad jag vet som bör bytas i sommar.
  • Tätningarna i avgasrören mellan flexrören och 4-2 grenröret.
  • Bussningarna i framvagnen.
Sedan är det givetvis standardbyte av olja/filter.
 
Last edited:

din mamma

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
Har hört via olika forum att mountain maskinen (RX1) är "okörbar" med orginal framvagn...
nån som vet?