RX1 Drivaxellager

Lenfold

Välkänd medlem
3 mar 2008
176
0
6
Mors,

Är det yttre lagret (det under sekundären) som oftast behöver bytas?
Antar att det andra går i olja och ska klara sig bättre...?

Som jag förstått det (...om jag förstått det) så är det inte speciellt bökigt att byta det yttre heller?

Men ska det verkligen behöva bytas vid 500 mil?

När det börjar bli dåligt så borde man höra/känna det tycker jag.

Tacksam för kommentarer och synpunkter.

P.s. det är en 03:a

/L
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Bara för att lagren i kedjehuset är i oljebad betyder det inte att de klarar sig längre. Det är massvis med stålpartiklar i oljan från kedjan/dreven som kan gå ganska hårt åt de lagren. Beror på om man byter kedjehusolja sällan eller ofta.

Man kan ta lös och kolla upp lagret och känna så det går mjukt, min har gått drygt 1700 mil och det är fortfarande samma lager. Skulle det inte kosta en smärre förmögenhet så skulle man byta det oftare.

Jag har de senaste åren mkt försiktigt tagit lös ena tätningsbrickan på lagret och blåst ur gammalfettet, sköljt med varnolen samt packat in nytt fett.

Du bör också kolla upp sekundäraxellagret, vill minnas att det var problem med dem på -03an.
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
om du byter lagren så skriv vad dom heter, har själv funderat på att byta mina men det vore bra att ha lagren hemma när man väl skruvar.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
UB205 tror jag det heter.

Det är ett hederligt 6205 med låskrage för axeln och RAK ytterbana.

Finns en annan modell som har kullrig ytterbana och då passar det inte, men det skall finnas adapter till kullriga modellen så att det blir rak bana.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Skickar in hela infon om alla lager samt beställningsnummer om ni tänkt beställa från Canada.

Lower Speedometer End (Driveshaft)
Yamaha# 93306-20589-00 List $37.65
NSK# ASS205LLXV6(on inner race) UB205(On rubber seal)
Notes: Has locking collar
.983"ID x 2.048"OD x .590"W 1.061"W at collar
25mm x 52mm x 15mm (x 27mm)
Royal Distributing# 04-156-030R $19.95

Lower Chain case End (Driveshaft)
Yamaha# 93306-20592-00 List $52.36
Koyo# 6205RU
Notes: Sealed one side only
.983"ID x 2.048"OD x .590"W
25mm x 52mm x 15mm
Dennis Kirk#12-51 (62052RS) $4.95
(This number is for a double seal bearing, would suggest getting the double seal and poking a hole in it on the oil side of the chain case to allow oil in, but not metal filings from the chain case.)
Royal Distributing# 04-1560R $8.95 (Single Rubber seal)

Upper Secondary End (Jackshaft)
Yamaha# 93306-20650-00 List $35.21
NSK# 6206DU(On Rubber seal) 6206K(On bearing inner race)
Notes: The Inside of this race is TAPERED, a standard 6206 bearing will NOT fit, must use a 6206K (note the K)
1.223" tapering to 1.186"ID x 2.442"OD x .628"W
31mm tapering to 30mmID x 62mm x 16mm
Royal Distributing# 04-620650 $44.95 (Factory bearing is less)

Upper Chain case End (Jackshaft)
Yamaha# 93306-20627-00 List $35.51
Koyo# 83A093
Notes: Bearing has no seals
1.179"ID x 2.442"OD x .628"W
30mm x 62mm x 16mm
This looks to be a standard 6206 bearing simply without seals.
Dennis Kirk#12-0039 (62062RS) $6.95
Royal Distributing# 04-1650R $8.95 (Single rubber seal, double may be better)

Royal Distributing (Canada):
http://www.royaldistributing.com/ShoppingCart/MiddleRedirect.aspx?page=Snow2009/186.html
1.800.265.2970
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Vet inte om det skall kallas problem då det hittills hållt i 1700 mil.

Kikade på länken och det ser ut som att axeln endast fixeras åt ena hållet samt att det inte håller fast lagrets innerbana i axeln.

Personligen vill jag att lagrets innerbana också skall sitta fast.

Liknande stopphylsa kan man fixa från den gamla lagret om man byter ut det.
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
60kr för ett skf 6004 2rsh och 75kr för ett 6205 2rsh som sitter till boggiehjulen
så import är nog inte vettigt, dom lager som sitter på drivaxeln är inte mycket dyrare
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
60kr för ett skf 6004 2rsh och 75kr för ett 6205 2rsh som sitter till boggiehjulen
så import är nog inte vettigt, dom lager som sitter på drivaxeln är inte mycket dyrare
Nä, klippte bara ut hela texten. Det är UB-lagret som kostar skjortan, Yamma original tror jag går lös på ca 800:-

Köpte tidigare SKF av 6004, 6205 etc. men priskillnaden kontra hållbarheten har gjort att jag istället köper dem på Jula / Biltema.
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
problemet är inte slitage, det är att det rostar mot tätningen så den nöts upp.
tänkte provmontera julalager på ena sidan på dom nedre främre boggiehjulen bara som ett litet (o)vetenskapligt test, man byter dom på 10minuter ifall man märker att dom inte håller.
 

Lenfold

Välkänd medlem
3 mar 2008
176
0
6
Absolut sant som du säger.

Finns det nåt vettigt sätt att kolla om de "börjar" bli dåliga? Hatar att byta saker som är ok bara i förebyggande syfte.

Sek. lagret, byter man det själv också utan specialverktyg?

Tack förresten allihopa för alla svar!

/L

Bara för att lagren i kedjehuset är i oljebad betyder det inte att de klarar sig längre. Det är massvis med stålpartiklar i oljan från kedjan/dreven som kan gå ganska hårt åt de lagren. Beror på om man byter kedjehusolja sällan eller ofta.

Man kan ta lös och kolla upp lagret och känna så det går mjukt, min har gått drygt 1700 mil och det är fortfarande samma lager. Skulle det inte kosta en smärre förmögenhet så skulle man byta det oftare.

Jag har de senaste åren mkt försiktigt tagit lös ena tätningsbrickan på lagret och blåst ur gammalfettet, sköljt med varnolen samt packat in nytt fett.

Du bör också kolla upp sekundäraxellagret, vill minnas att det var problem med dem på -03an.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Man tar lös lagret och provsnurrar det.
Snurrar det lätt och låter torrt om man inte vill byta lagret så är det lämpligt att försiktigt pilla lös tätningen och rengöra / pressa in nytt fett.

Snurrar det 'hackigt' oavsett om det går trögt eller lätt så är det bara att byta, då har du skada på lagerbanan.

Snurrar det småtrögt men en mjukbromsande känsla så är det helt ok.

Ang. sekundärlagret, jodå, inga specialverktyg behövs. Tror det finns en guide på www.totallyamaha.com med bilder å allt på hur du gör det.
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
nu har jag tagit lös drivaxellagret och det är precis så man kan vrida lagret för hand, 800mil har skotern gått.
effektiv tid att kolla upp lagret är 1timme.
ett haveri i skogen är 3timmar att dra hem skotern och ytterligare 1 timme att leta hjälmen som man slängt i ren ilska. och ett antal timmar att fixa havererade lagerlägen.

Så här heter lagret men jag är osäker om det är tätat och så ser det ut som radie på utsidan
http://www.skf.com/skf/productcatalogue/Forwarder?action=PPP&lang=en&imperial=false&windowName=null&perfid=103001&prodid=103001205
 
Last edited:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Tror du bara hittar det där lagret hos Yamaha. Dom andra man kan köpa har rundad yttre lagerbana... Iaf alla jag har stött på.
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
jag hittade det direkt och eftersom att jag fick så bra pris så tog jag 2st.
vad jag nu ska göra med det andra vet jag inte, får väl bli tradera.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
jag hittade det direkt och eftersom att jag fick så bra pris så tog jag 2st.
vad jag nu ska göra med det andra vet jag inte, får väl bli tradera.
Menar du SKF-lagret du länkade till?
Det har rundad ytterbana och passar ej RX1 men enligt nåt ryckte så _skall_ visst finnas någon ring som gör att de kan användas som rak ytterbana.

Eller hittade du lager med rak ytterbana?
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Är det inte exenterlåsning på NSK lagret? funkar nog, men riskerar att släppa när man backar!
 

Lenfold

Välkänd medlem
3 mar 2008
176
0
6
Mors!

Hur fan får man loss lagret...?

Tog i alla fall upp tätningen och det fanns fett där. Ingen synlig rost någonstans.

Rengjorde med t-sprit och blåste rent med tryckluft och återfettade lagom.

Men som sagt, hur får man loss det enklast?
Lossade de 2 torxskruvarna, antar att lagret ska utåt men det var rätt pilligt att få tag i ytterbanan.

Har du nåt bra tips så är jag tacksam.

/L

Vet inte om det skall kallas problem då det hittills hållt i 1700 mil.

Kikade på länken och det ser ut som att axeln endast fixeras åt ena hållet samt att det inte håller fast lagrets innerbana i axeln.

Personligen vill jag att lagrets innerbana också skall sitta fast.

Liknande stopphylsa kan man fixa från den gamla lagret om man byter ut det.