Rxl 650 -92,går dåligt!

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
Hej, jag har köpt en polaris indy rxl efi -92, som går dåligt.
Skotern vill inte komma upp i varv, och går jätte dåligt.
Jag mätte kompet på cyllindrarna och det var 8,5kg på högra, 8,5kg på mittersta, och 4,5kg på den närmast variatorn.

Kan det vara det dåliga kompet på den vänstra cyllindern som gör att skotern går dåligt?

Tacksam för svar!

Mvh/Jonas
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
är 98% säker på att den är skuren på en cylinder 4,5kg

varför köpte du den om det gick dåligt? bra pris?

byter du en kolv bör du byta alla.
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Ja du bör ju riva av cylindrarna och kolla på hur skadan ser ut. Du bör inte köra något mer med den innan du har kollat upp det. Motorn går ju ojämnt med olika komp.
Har du tur så är det bara kolven som är slut.
 

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
Ja du bör ju riva av cylindrarna och kolla på hur skadan ser ut. Du bör inte köra något mer med den innan du har kollat upp det. Motorn går ju ojämnt med olika komp.
Har du tur så är det bara kolven som är slut.
Jag har rivit bort topplocken nu, ena kolven, den dåliga, verkar "glappa" mycket i cyllindern.
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Du får nog lyfta av den cylindern. Mätt med skjutmått om det är samma diameter på alla cylindrarna så den inte är borrad. Om du nu inte har ett skjutmått så kan du ta en annan cylinder med bra komp och kolla om den kolven passar i den. Om du nu förstår vad jag skriver.
 

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
Ena kolven, den på variatorsidan var trasig, var borta som en halvmåne vid insugssidan. har beställt en ny kolv nu. vad kan en sådanhär skärning bero på ?
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
För att det kommer att bli olika vikt på kolvarna. Man ska aldrig blanda nya kolvar med begangnade som är använda. Inte heller nya kolvar av olika fabrikat en tum regel.

Du bör ochså kolla så att det inte har farit rester ner i motorn, från den defekta kolven.