Rxl-92 Bööar

sigge_1989

Aktiv medlem
16 mar 2007
74
0
6
Umeå
Tja farsan ha köpt en rxl 650 efi -92 som de sitter 700 cylindrar och trippelpipor i. Den startar perfekt går som *** men efter ett tag när den är varm & man kör lugnt och inte varvar så mycket så vill den inte gå upp i varv igen. Den går fint på tomgången men dör vid 4 tusen då den bara "bööar". Låter skotern stå på tomgången i 3-4 min och sen går den igen. Sen efter ett tag likadant igen...

Nån som haft samma fel eller vet vad felet är?


//sigge
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
låter som om den får för lite luft vilket är bra när den är kall samma som choke. Men inte bra när den blir varm.. Kanske? Vild chansning bara.
 

sigge_1989

Aktiv medlem
16 mar 2007
74
0
6
Umeå
låter som om den får för lite luft vilket är bra när den är kall samma som choke. Men inte bra när den blir varm.. Kanske? Vild chansning bara.
ok, men efter en stund på tomgången går den ju bra igen. Tills helt plötsligt då den börjar "bööa". Läste på nån tråd att den indikerar fel då det blinkar på efiboxen. Hur läser man av blinkningarna då? har för mig den blinkar lite då och då.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
kanske blir för varm? på dom större polaristripplarna så skulle man ju sätta en extra kylare bak i tunneln.
Minns att stormen gjorde så en varm vårdag
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Om det inte är gjort något åt EFI'n vid trimningen så borde den ju går alldelles för snålt? skulle rekomendera att du monterar 3st 38as MIK gasare istället mycket säkrare än gamla EFI som inte var så driftsäker.
 

sigge_1989

Aktiv medlem
16 mar 2007
74
0
6
Umeå
Om det inte är gjort något åt EFI'n vid trimningen så borde den ju går alldelles för snålt? skulle rekomendera att du monterar 3st 38as MIK gasare istället mycket säkrare än gamla EFI som inte var så driftsäker.
Har efin kvar på den och enligt förra ägaren ska de va nån "trim efi box" isatt med. Han hade knappt kört den nått för han fick inte igång den, men då ställde vi in efin bättre och då gick den igång direkt. Fast då är det problemet att den stannar ibland. Känns som en lite för jobbig operation att byta till gasare då jag inte har så mkt tid över till att skruva. Finns de nån bok eller nått där det står vad lampan på efin indikerar för fel?
 

E30

Medlem
6 feb 2009
16
0
1
Har nyss bytt kolvar, lager och lite små tjaffs i min rxl. startade den dagen därpå och stod och smattrade som en klocka, körde lite för att kika om stiften såg fina ut, dom var exemplariska=ljusrostbrun. då kom nästa dag och tänkte ta mig en längre sväng för att smeka in kolvarna lite, efter 40min körning gick in och tog mig en kopp kaffe, gick ut och skulle draigång den igen... Och HELT ***** död!! gnistan var väl sisådär, måste dra riktigt hårt för att de ska bli rejäl gnista, har gett den flera supar startgas, men inte då!?? vad kan tänkas hänt??..
Håller på att montera gasare nu pga trippel pipor, och jag vill få absolut rätt bestyckning. Men de är ju en anna historia.