Rxl, polaris, mkt tacksam för svar

N

nicce

tjena...
köpte en polaris rxl -91 för en tag sedan.
allt verkade kalas och bra.
Körde en sväng och var väldigt nöjd.

Men för ett par dagar sedan när jag startade den. Varvade den upp till 4500 varv/minut på tomgången, i en kallstart.
hmm.. tänkte jag.. körde in den i ett varmgarage. Lät den stå ca 2 dygn. Drog ut den, startade. Varvar fortfarande 4500 varv/minut i tomgång?!?!
Även om jag låter den stå i 10 minuter, så vägrar varvtalet sjunka.
Nån som vet vad som har hänt? Vad behövs det för åtgärder??
mycket tacksam för svar.
/annars en glad skoterägare
 

RacerX

Aktiv medlem
1 jan 2000
76
0
6
Jag antar att det är en EFI i så fall skulle jag skulle tro att det kan vara spjällägesgivaren som knasar, eller kanske mapsensorn.

Dock är detta bara gissningar.
 
G

Gäst

4500 är då för mycke....
Kolla på den röda lampan på insprutnings boxen den brukar tala om när de är nått fel i systemet.
 
N

nicce

tack för ditt svar
jo... det är en efi.
Normalt brukar den ligga strax under 2000 varv / minut...

idiotförklara mig gärna... men vart sitter spjällägesgivaren? och vad tror du har hänt med den? är den så knas så att den behöver bytas eller?

 

RXL

Medlem
Spjällägesgivaren sitter på högra gaveln på insuget. Denna givare skall ge ett visst motstånd mellan sladdarna vid olika lägen, minns inte värdena i huvudet. Men givaren styr ju bara bränslemängd i förhållande till spjälläge, inte själva spjället. Kolla så att inte axeln som gasspjällen sitter på har hakat upp sig. Kolla även den röda lampan på högersida av efi-boxen. Om den blinkar visar den en felkod på någon komponent i systemet.
 
N

nicce

jättetack för ditt svar!
efi boxen blinkade inget.
axeln hade inte hakat upp sig.
Jag har hittat givaren. Liten svart sak som sitter på axeln som sköter gasspjällen. Sitter fast av 2st skruvar.
Måste jag byta den? eller kan man justera på något sätt? Om man kan justera, varför fungerade den för en vecka sedan då?
Du pratar om värden... är det nåt motstånd eller?

mycket tackasam för svar

 
N

nicce

ok.... jag har nu skruvat upp den...
men den ger olika motstånd beroende på hur jag vrider den.
frågan är vilket motstånd den skall ha?

tacksam för svar
nicce
 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
RE: Rxl

Köp en Clymer verkstadshandbok där står allt. Den finns hos Laffri eller Lunnaprodukter.
PS. 400-700 ohm vid tomgång sedan linjärt
till 4500 ohm fullgas.
 
R

Robin

Hoppas du känner dig seg idag också eftersom du svarat på en 6år gammal tråd.. hehe
 

E30

Medlem
6 feb 2009
16
0
1
sådär var min när jag glömt att koppla in kablarna till tempgivaren i luftburken.