Sänka styret?

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Är det någon av er som brukar sänka styret på sina summitar eller freerides?
Tycker att man hamnar så långt bak på skotern när man har originalhöjaren i linje med styrstången. Och kliver man fram får man styret i magen om man har lika stor mage som jag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Beror ju mkt på hur lång man är. Jag är 191 cm och måste således ha minst originalhöjaren.

Jag har vinklat den uppåt och alltså inte i linje med styrstången.
 
Reactions: Summit 165

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Vi monterar rätt många ställbara höjare på nya maskiner nu, så är nog många som har samma tanke som dig.
Tror dessa kostar kring 2k hos brp, kanske lite dyrt så bättre montera eftermarknads prylar.
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Äger själv en summit och mäter 184cm i strumpor, original höjaren upplevde jag tok för hög så mitt Styre är sänkt nästan 7 cm med hjälp av en 3 tums Rsi höjare.
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Vi monterar rätt många ställbara höjare på nya maskiner nu, så är nog många som har samma tanke som dig.
Tror dessa kostar kring 2k hos brp, kanske lite dyrt så bättre montera eftermarknads prylar.

Fast BRP justerbara kan ju inte sänka styret nämnbart om man har en Summit X / Freeride. Bara höja. Jag hade en sån på min Summit sp med rakt styre vilket gjorde att det gick att sänka ordentligt. Men det funkar inte på tapered bars.

Bra grej annars! Fin kvalité.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Längden på föraren saknar betydelse då vi alla har händerna på ungefär samma höjd mätt från golvet. Du som är 191, ställ dig bredvid polaren som är 175 så får du se om ni inte har händerna på samman höjd. Inte behöver du heller ha en köksbänk som är 100-110 hög för att du är lång. Dina armar också längre så du når ner alldeles perfekt till en 90 bänk. Sluta vinkla höjaren framåt då den endast får dig att bli hävstångad ut från branten. Sänk styret och vinkla sänkaren efter stången så får du se att det blir lite mer smooth.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.100
910
113
Stora Blåsjön
Längden på föraren saknar betydelse då vi alla har händerna på ungefär samma höjd mätt från golvet. Du som är 191, ställ dig bredvid polaren som är 175 så får du se om ni inte har händerna på samman höjd. Inte behöver du heller ha en köksbänk som är 100-110 hög för att du är lång. Dina armar också längre så du når ner alldeles perfekt till en 90 bänk. Sluta vinkla höjaren framåt då den endast får dig att bli hävstångad ut från branten. Sänk styret och vinkla sänkaren efter stången så får du se att det blir lite mer smooth.
Så är det faktisk, har märk att det max skiljer någon cm mellan en som är över 190 och en som är ca 170,
En 3" höjare blir rätt perfekt för de flesta. Och sen självklart ska höjaren följa vinkeln på styrstången, tyvärr är det inte änns många ÅF som har fattat det än, så det är nog andelens för många som åker omkring med onödigt svårkörda maskiner, så många tror nog att höjaren ska stå rakt upp så man får en vickande känsla på styret.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.100
910
113
Stora Blåsjön
Just ja ski-doo kör blandat med spätt och böjda styren.. det var ett böjt styre på polariens som vi montert en 3" på, original var väll 5-6" på den.
Så om man säger att man skaffar en höjare som är 3" kortare än original så kanske det stämmer bättre :)
 

summitfredde

Välkänd medlem
11 mar 2013
156
0
6
Frösön
ja köpte en 3tum rsi höjare och satt på min summit 2013 och jag körde med orginal styret
och jag är 180cm det vart perfekt för mej! jag störde mej egentligen inte på orginal höjaren
men jag kom lite längre fram och brytpunkten vart lägre så den vart mycket skönare att köra
vid skråning och i trånga skogar! jag rekomenderar det starkt!

mvh fredrik
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
På min Freeride 146 -12 så fick jag en "puckelryggställning" med original styrhöjare och på min Boondocker 3700 -16 är det samma, jag kommer byta till en 4cm högre höjare.
Jag är 188cm och har normallånga armar, fast jag kanske har extra långa ben?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.100
910
113
Stora Blåsjön
Är precis puckelrygg ställning man ska ha i garaget, då blir det perfekt när man kör. Men huvudsaken är att man är nöjd själv :)
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Ni som kör med rsi 3", har ni använt deras styrkudde eller går det på något sätt att använda summitens egen?
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Jag kör med Rsi barpad betydligt snyggare än originalen. Dock så har jag även slängt styrbågen åt helskotta.
 

Lurpa

Aktiv medlem
25 okt 2011
57
0
6
Kalix
Har nyss satt dit en 3" rsi höjjare, känns bra de lilla man ha hunnit testa, men är de nån som satt tillbaka mountain strapen? Man måste hitta nå längre bult då märkte jag. Sen tycker jag gas vajern blir lite lång, byter nån den? Eller är de bara köra på med orginal.? :)
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Jag har också en Rsi 3" på min. Gasvajern vart lite lång men det är inget jag har tänkt på under körning. Mountain strapen kör jag utan mest pga av att det var enklast, snyggast och passade bäst med Rsi barpaden.
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Nu sitter en 3" på min också. Gaswiren är lång men funkar. Original barpad funkar typ, fast man får dra den på ena sidan av styrstången och då blir den blir lite sned.



Skickat från min iPhone med Tapatalk