Sänkt boggie, nu hög som attan framkant.. Lutning på boggie, polaris xc 700 sp 1999

Kimpan_90

Medlem
15 jul 2013
40
0
1
Uppsala
Hallå. Har byggt egna drop brackets och har sänkt boggien 7cm i bak och 3,5 cm ifram, jag får nu inte ordning på resten av boggien, den lutar uppåt i framkant och hänger, bara vändhjul och mattan baktill som ligger an marken, vill ha en allround inställning.. Bara den inte dyker i lössnön..

Ska slänga in några bilder!

Men ska man ändra något på saxen? (Finns 3hål för att flytta saxen fram och bakåt) Spelar det roll om den främre stoppklossen vid bakre saxen/knäet inte sitter på plats, och om den bakre tas bort så tar saxen i hjulet till mattan?

Släppt balateremmarna fullt fram, hjälper det att spänna remmen bak för att plana ut boggien?

Tips mottages gärna!

Har letat som en tok efter tips..

Mvh Kim
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Du skriver ju själv vad du har gjort för fel.

Du kan ju inte sänka 7 cm bak och sedan bara hälften fram.

Lossa boggiet fram. Sedan låter du det trilla till marken. Där borrar du seDan hål och montera. Boggien.

Nu är det plant
 

Kimpan_90

Medlem
15 jul 2013
40
0
1
Uppsala
Vad jag läst på forum har de sänkt 7 cm och sänkt ifram lite mer än halva mot i bak, alltså 3.5 cm ifram... Men stämmer attackvinkel och cc mått om jag gör på det viset? Bara låter den falla till rätt höjd?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Okey....

Släpp ner boggien fram, rita en linje där du ska borra, mät från bakre fästet och justera hålet (fram eller bak) så det stämmer med original infästning.

Har du exempelvis 1000mm cc original, måste du självklart ha 1000mm cc då du sänkt boggien.

Men hålen ska borras så att hela boggien ligger ann mot backen skidorna är i backen.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Hur mycket du ska sänka/höja varierar ju från skoter till skoter.

Men att sänka hälften fram kan jag aldrig tro ska fungera. Möjligtvis om främre boggiefästet är exakt på mitten av skotern.


Attackvinkeln förstörde du såfort Du bestämde dig för att sänka boggien. Så oroa dig inte över det.

Monterar du boggien sned, är det klart att den kommer
Vara sned.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Sänker du bara hälften fram lär du ju öka skidtrycket hyfsat mycket också
 

Kimpan_90

Medlem
15 jul 2013
40
0
1
Uppsala
Nu blir jag förvirrad... Hittar trådar där jag tittat tidigare där dom skriver att man ska sänka boggien hälften så mycket ifram fästet på boggien.. Nu är det väl ca 2 cm för att få mark kontakt över mitten på mattan.. Och om jag sänker lika mycket fram så borde jag väl förlora lössnö egenskaperna som jag ville åt? Därav lutningen på boggien, fast lite mindre helst..
 

Kimpan_90

Medlem
15 jul 2013
40
0
1
Uppsala
Klistrat från en av många andra trådar..

Sv: Höja xc -99 boggi
Höjde min XC600-99 med 6 cm bak och 2,5 cm fram. Fungerar klockrent och förstör inte geometrin.

Byggde förövrigt mina dropbrackets själv med hjälp av en plåtslagare. Grymt snygga och grymmt stabila!
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Men din sänkning som du gjort nu så blir det ju en flackare attackvinkel och det visar ju sig tydlig genom att mattan inte ens tar i backen/golvet fram. Så den biten har du ju åstadkommit...men samtigt flyttas ju en stor del av den vikt som mattan i framkant skulle tagit till skidorna istället så skidtrycket blir högre.

Sen kanske det funkar hyfsat ändå på just din skoter och med ditt körsätt men det måste du ju testa för att veta.
 

Kimpan_90

Medlem
15 jul 2013
40
0
1
Uppsala
Jo de va ju dedär med snön oxå, ska försöka trixa lite med remmen i bak och få boggien lite rakare genom att dra lite i den.. :) förhoppningsvis släppa lite skidtryck, men ska även skriva ner framfämparna lite vid skidorna då dom är spända fullt upp? :/
 

Kimpan_90

Medlem
15 jul 2013
40
0
1
Uppsala
Spände idag upp remmen lite ibak, nu tar mer än hälften av mattan i golvet, när jag sitter på skotern ligger ytterligare lite an marken, men perfekt lutning för att kunna åka vid sidan av leden och även på leden, inte mycket skidtryck heller! Så det går :)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Vad är det för rem som sitter baktill i boggien egentligen?

Edit: Kollade sprängskiss så ser vad du menade. Men det är någon sorts balatarem alltså?
 

Kimpan_90

Medlem
15 jul 2013
40
0
1
Uppsala
K-len: självklart spände jag den inte fullt, hade ingen igentlig skillnad bara att jag inte vill att cylindern ska slå i topp, när jag sitter på skotern så är anliggningen bra på mattan! Så inget problem har uppstått..
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Har du dragit ihop dämparen har du tagit bort fjödringsväg. Sen att du ha. Sparat några centimeter visst. Men nog ser jag det som ett problem.

Attackvinkeln du har nu blir precis samma som om du höjjer den i bakkant tills boggien ligger som den gör nu.

Men då har du kvar all fjädring.

Gör om, gör rätt