Det ska vi genast göra. Någon fler som har något bra tips?Kolla så det inte är något vatten liggandes i tex. svänghjulet.
Låt den torka o spruta med något fuktfördrivande medel!
Det ska vi genast göra. Någon fler som har något bra tips?
Ja, jag vet. Men arjeplogarn, gå och häng dig ett tag och låt mig samla in några åsikter från andra personer.Jag vill påminna dig om att vi redan varit i kontakt med en extremt skicklig mek som redan har konstaterat att det inte är så.
CDI boxen kan ha tagit skada av vattnet. Hur djupt var det?Ja, jag vet. Men arjeplogarn, gå och häng dig ett tag och låt mig samla in några åsikter från andra personer.
Så till frågan: Vad kan tänkas krångla, eftersom vi ej har tändning?
Det var kanske 5-6 meter djupt. Den låg som sagt i en timme eller två. Nödstoppen blev intryckt innan den sjunkit allt för mycket, så man kan utgå från att motorn var av när vattnet forsade in i motorrummet. Det sitter en box som heter MPEM (Multi Purpose Electronic Module). Är detta något som kan ha gått sönder?CDI boxen kan ha tagit skada av vattnet. Hur djupt var det?
Det kan mycket väl vara MPEM-boxen som är trasig. Vilket är mycket dyrt (nytt) och ganska jobbigt/tidskrävande att byta Kolla så det inte är något kabel som åkt ut ur MPEM-boxen eller liknande som är lätt att göra! Det som du måste göra när du byter MPEM-boxen är att först och främst programera om nyckeln (D.E.S.S) Sedan kontrollera tändningen. En ny box kan kosta upp mot 6000kr (det kostade den till min rev 600, gick dock på garantin) Så försök hitta begagnat är att rekomendera!Det var kanske 5-6 meter djupt. Den låg som sagt i en timme eller två. Nödstoppen blev intryckt innan den sjunkit allt för mycket, så man kan utgå från att motorn var av när vattnet forsade in i motorrummet. Det sitter en box som heter MPEM (Multi Purpose Electronic Module). Är detta något som kan ha gått sönder?
/Josef
haha, jag tycker också det är riktigt humoristiskt.Är det bara jag som har väntat på den här tråden?
Men detta var anmärkningsvärt:Är det bara jag som har väntat på den här tråden?
Vi ska testa med en annan MPEM-box helt enkelt. Måste ju vara det enklaste sättet att få reda på om våran är trasig?Somsagt så bör du/ni kolla upp MPEM-boxen då den i största fall har gått sönder eller skickar fel värden.
Uppe vid MPEM-boxen finns en kontakt med 3 kablar, då ska du mäta växelspänning mellan röd & röd/svart ca 25-50 volt.
Har du då rätt spänning kan du mäta att du får spänning till Tändspolen, får du ej det har MPEM-boxen gått sönder.
Enklast är ju att först mäta. Har ni inte tillgång till någon multimeter så får ni ju så lov att testa med en annan box. Se bara till att det är till rätt motorstorlek samt årsmodell innan ni kopplar inVi ska testa med en annan MPEM-box helt enkelt. Måste ju vara det enklaste sättet att få reda på om våran är trasig?
Vi testade med en annan MPEM-box, och fick gnista. Det kommer svida i plånbokenEnklast är ju att först mäta. Har ni inte tillgång till någon multimeter så får ni ju så lov att testa med en annan box. Se bara till att det är till rätt motorstorlek samt årsmodell innan ni kopplar in
Försök hitta begagnat. Mycket pengar samt jobbVi testade med en annan MPEM-box, och fick gnista. Det kommer svida i plånboken
Har du några heta tips var man kan tänkas hitta sånt billigt då?Försök hitta begagnat. Mycket pengar samt jobb
Blocket och skoterskrotarHar du några heta tips var man kan tänkas hitta sånt billigt då?