Sänkt MXZ 600 -99. Ingen tändning?

Jaosef

Välkänd medlem
12 dec 2007
244
0
16
Hej, vi har sänkt vår Ski-doo MXZ 600 - 99. Den låg i vattnet ca 1 timma.
Vi har ingen gnista i tändstiften?:confused:

Hur ska vi göra? Vad kan vara fel?

/Josef
 

Jaosef

Välkänd medlem
12 dec 2007
244
0
16
Jag vill påminna dig om att vi redan varit i kontakt med en extremt skicklig mek som redan har konstaterat att det inte är så.
Ja, jag vet. Men arjeplogarn, gå och häng dig ett tag och låt mig samla in några åsikter från andra personer.

Så till frågan: Vad kan tänkas krångla, eftersom vi ej har tändning?
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Ja, jag vet. Men arjeplogarn, gå och häng dig ett tag och låt mig samla in några åsikter från andra personer.

Så till frågan: Vad kan tänkas krångla, eftersom vi ej har tändning?
CDI boxen kan ha tagit skada av vattnet. Hur djupt var det?
 

Jaosef

Välkänd medlem
12 dec 2007
244
0
16
CDI boxen kan ha tagit skada av vattnet. Hur djupt var det?
Det var kanske 5-6 meter djupt. Den låg som sagt i en timme eller två. Nödstoppen blev intryckt innan den sjunkit allt för mycket, så man kan utgå från att motorn var av när vattnet forsade in i motorrummet. Det sitter en box som heter MPEM (Multi Purpose Electronic Module). Är detta något som kan ha gått sönder?

/Josef
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Ta lös MPEM boxen CDI boxen samt tändspolen stoppa dom i ugnen på lägsta värme ca 75celcius i drygt 2timmar så fukten går ur den sedan kan jag nästan garantera dig att du kommer ha gnista.
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Det var kanske 5-6 meter djupt. Den låg som sagt i en timme eller två. Nödstoppen blev intryckt innan den sjunkit allt för mycket, så man kan utgå från att motorn var av när vattnet forsade in i motorrummet. Det sitter en box som heter MPEM (Multi Purpose Electronic Module). Är detta något som kan ha gått sönder?

/Josef
Det kan mycket väl vara MPEM-boxen som är trasig. Vilket är mycket dyrt (nytt) och ganska jobbigt/tidskrävande att byta :( Kolla så det inte är något kabel som åkt ut ur MPEM-boxen eller liknande som är lätt att göra! Det som du måste göra när du byter MPEM-boxen är att först och främst programera om nyckeln (D.E.S.S) Sedan kontrollera tändningen. En ny box kan kosta upp mot 6000kr (det kostade den till min rev 600, gick dock på garantin:D) Så försök hitta begagnat är att rekomendera!;)
 

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
Är det bara jag som har väntat på den här tråden?
haha, jag tycker också det är riktigt humoristiskt.
Först kom tråden "Billig skoter som går på vattnet?" - Författare: josef_910306.
Sedan tråden "MXZ 600 -99 på vatten" - Författare: josef_910306.
Och nu "Sänkt MXZ 600 -99. Ingen tändning?" - Författare: josef_910306

Skrattar varje gång jag öppnar det allmänna forumet numera. :laugh:
 
Last edited:

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Är det bara jag som har väntat på den här tråden?
Men detta var anmärkningsvärt:
du är registrerad November 2004, har två inlägg samt har väntat på den här tråden. Att du har väntat på den här tråden betyder i min värld att du läser här reguljärt. Och med tanke på att du läser reguljärt blir det anmärkningsvärt att du endast har 2 posts. Fjärran från alla forum-whores som samlar på sig 200 posts på några månader, inklusive mig.:D



Kredd till dig.;)
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Somsagt så bör du/ni kolla upp MPEM-boxen då den i största fall har gått sönder eller skickar fel värden.

Uppe vid MPEM-boxen finns en kontakt med 3 kablar, då ska du mäta växelspänning mellan röd & röd/svart ca 25-50 volt.
Har du då rätt spänning kan du mäta att du får spänning till Tändspolen, får du ej det har MPEM-boxen gått sönder.
 

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
Somsagt så bör du/ni kolla upp MPEM-boxen då den i största fall har gått sönder eller skickar fel värden.

Uppe vid MPEM-boxen finns en kontakt med 3 kablar, då ska du mäta växelspänning mellan röd & röd/svart ca 25-50 volt.
Har du då rätt spänning kan du mäta att du får spänning till Tändspolen, får du ej det har MPEM-boxen gått sönder.
Vi ska testa med en annan MPEM-box helt enkelt. Måste ju vara det enklaste sättet att få reda på om våran är trasig?
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Vi ska testa med en annan MPEM-box helt enkelt. Måste ju vara det enklaste sättet att få reda på om våran är trasig?
Enklast är ju att först mäta. Har ni inte tillgång till någon multimeter så får ni ju så lov att testa med en annan box. Se bara till att det är till rätt motorstorlek samt årsmodell innan ni kopplar in:rolleyes:
 

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
Enklast är ju att först mäta. Har ni inte tillgång till någon multimeter så får ni ju så lov att testa med en annan box. Se bara till att det är till rätt motorstorlek samt årsmodell innan ni kopplar in:rolleyes:
Vi testade med en annan MPEM-box, och fick gnista. Det kommer svida i plånboken :D