Sänkt skoter...hjälp

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Hej

Min polare och jag var ute med våra vildkattor igår. Polarn sänkte sin i havet
men vi har gott hopp om att få upp den.

Men klarar EFI-boxen en vecka på havets botten?

Vill ha svar från de som har erfarenhet av
sänkta skotrar, helst EFI-maskiner.



 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det gäller väl ungefär samma sak som för all annan "dränkt" elektronik.

Om den är spänningslös och det är någotsånär rent sötvatten så är det inga problem.

Bräckt vatten i bottenviken borde inte heller vara någon större fara.

Men nu är ju problemet att tändningen lär väl ha stått på när han sänkte skotern. Om inte nödstoppen rycktes ur förstås. Den bryter både tändning och matning till insprutningsstyrdonet. Iofs finns det ju en hållkrets och ett relä som ska ge matning till styrdonet någon timme efter att man har stängt av, men man kan ju hoppas att den tidskretsen behagade fungera fastän den var dränkt...
Och om det ligger på spänning medan elektronik är dränkt i vatten så blir det elektrolys och galvanisk korrosion ganska snart. Den som har tittat i en fuktskadad mobiltelefon eller videokamera vet hur det brukar se ut.

Mitt förslag är följande:
1) Ge inte upp hoppet förrän skotern är bärgad och du har sett hur det ser ut.

2) Plocka isär styrdonet det första du gör (se till att du kommer åt undersidan av kretskortet också!), skölj det noga med rent vatten och ställ det på tork någonstans. Ta ur eprommet ur sockeln så det får torka upp därunder också. Avsyna det hela noggrannt efteråt. Om du inte ser några uppenbara korrosionsskador så är det god chans att det fungerar bra. Vissa (måttliga) skador går bra att reparera också. Ett par komponenter som man kan behöva oroa sig för är trimpoten för inställning av tomgångsblandning (standardkomponent, kostar ca 50 kr på t ex Elfa) och tryckgivaren för atmosfärstryck. Den är mer speciell, men i alla fall likadan i alla de här JECS-styrdonen, vad jag vet. Men om bara den är trasig bör man kunna få igång motorn i alla fall, det värsta som kan hända är att styrdonet tar fel på lufttryck och ger lite fel bränsleblandining.

3) Dra isär och skölj alla kontaktdon i elsystemet, försök pillra isär reläerna om det går och skölj dem invändigt också. Om det inte går att få isär reläerna, prova dem lösa (ohmmät över kontakterna både med och utan spänning till reläspolen, och se att de verkar fungera på rätt sätt) innan du gör något startförsök. Plocka isär instrumenten också (om det går).

4) Ta bort svänghjulet och tändplattan, skölj av den också i rent vatten och låt den torka.

5) Töm tanken grundligt innan du försöker köra igång bränslepumpen, så den slipper pumpa vatten. Om det kommer in vatten i den brukar den inte alls må bra. Ta gärna loss pumpen och låt den pumpa bensin från en dunk t ex en stund. Häll i ordentligt med K-sprit vid första tankningen sen.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Ja sötvatten verkar vara en bra ide. har fått tipps om att förska få ging maskinen så fort man sköljt med sötvatten.

Jag har även en wildcat. Vad tror du om att
flytta över min EFIBOX och batteri och försöka starta medan den andra är på tork ?
 

Laban

Medlem
1 jan 2000
46
0
1
Håller med dig torbjörn... kunde inte ha skrivit det bättre själv!

Lycka till med den dränkta katten... ett tips för framtiden kan väl vara att hålla sig på bra isar!
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Har en polaris longtrack -87 som legat havsbotten en sommar och den är det inte mycket kvar av, all aluminium har ärgat sönder och plåten har rostat bort, men motorn gick runt utan problem och verkade ok (är nog slut nu det var ingen som tog rätt på det stinkande liket).
Den låg på bar två meters djup från slutet på mars till oktober och blev totalt slut.
Medans en tävlingsbåt som sänktes på betydligt djupare vatten och återfanns fem år senare, den motorn gå fortfarande en 75 hk evinrude, det dom fick byta på den motorn var svänghjulet för mangneterna hade rostat loss och svetsa en por i trimcylindern sen var det bara att gasa och köra, så det ter sig olika.
Det var samma salthalt i vattnet för bägge maskinerna.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Nu är skotern bärgad.

Den höll på att frysa sönder motorn innan vi kom i varmgarage. Issörja i cylidrarna.

Sköljde där jag kom åt med sötvatten.
Tömde tanken. Sprayade 5-56 i cylidrarna så sörjan släppte. Trog runt länge med mera 5-556. Sprutade in olja i båda cylindrarna över natten. EFI-boxen la vi i vatten över natten. Lät den rinna och och nu skall den in i torkskåpet.

Batteriet tror jag inte att det är lönt att vi försöker rädda.

Vi har gott hopp om att den smattrar igång snart.

Hör av mig...

 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
[Uppdaterat: Senast editerat den 07-Jan-04 kl 08:17 AM (CET) av keihin (admin)]Idag gjorde vi startförsök - stendött...
Då det finns en annan 93:a EFI kunde vi kostatera att ECU-enheten inte gan någon signal till bränslepumpen.

Alltså vi behöver en ECU (EFI) enhet till en arctic cat. Helst wildcat 93.


 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om du ska efterlysa ett styrdon så gå på numren som står på styrdonet. Det brukar finnas tre olika artikelnummer:

JECS (styrdonstillverkarens) nummer, kan se ut som t ex A11-000 V13

Suzuki (motortillverkarens) nummer, t ex 33900-87B40-0A0

Arctic-nummer, t ex 3004-027.

Annars skulle jag ju kunna ta en titt på styrdonet och se om det går att göra något åt det...
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Igår testades EFI-styrdonet efter slutlig rengöring i sprit.

...Stendöd..

Skoterskroten i Storuman hjälpte gärna till
och erbjöd oss den tydligen absolut sista EFI-boxen i världen.
Bara 6000 :-

Dessbättre så svare en kille från jämtland
vår köpes annons i blocket så vi fick köpa komplett EFI-system och tänding för 2500.

Så det ser ljust ut.:)

Hör av mig vilka komponeneter i övrigt som
gått sönder.




 

Dr Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
130
0
6
[Uppdaterat: Senast editerat den 10-Jan-04 kl 05:31 PM (CET)]Fick polaren simma iland eller hur gick det till? Hur fick ni upp den ur vattnet, dykare?
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Svar på tidigare fråga: Jag med dykare och
4 personer som drog. En stolpe i ett hål som vi virade repet runt så en kille hade mothåll så vi andra kunde släppa repet och vila.

Nu går wildkatten!!!
EFI-systemet vi köpte fungarade sånär som på relät till bränslepumpen. Men det tog vi från den gamla. Det gick åt en del startgas innan den small igång.

Den växlar knepigt trots PFTE-spray. Men antar att den går till sig med lite nötning.

Back on track :)
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Efter premiärturen har jag upptäckt vissa fel.

Vildkatten saknar mellanregister. Den går fint till 6500 varv sedan dör den. Men stämplar man järnet med gasen tändar den och går jämt. Fulla spjäll förstås.

Den är en aning svårkörd :)

Är den någon som har en bra gissning om vad som inte fungerar ?

Har kollat kompan den är bra. EFI boxen är kollad på annan vildkatt. Den är ok.

Kan det vara spjällägesgivaren ? Påverkar den tändning eller bränsle ?
Eller tror ni på CDI-boxen/tändplattan?




 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Spjällägesgivaren påverkar bara bränslet vad jag vet. Tändsystemet är helt oberoende av insprutningen och sköter sig självt.

Ett sätt att prova den är att mäta utspänningen från den och kolla om spänningen följer med gaspådraget jämnt och fint utan "skrap". Lättast att se med ett analogt mätinstrument.

Kolla också om styrdonet blinkar några felkoder.

Vad händer förresten om man gasar upp försiktigt till 6500 varv och sen håller kvar gasen i det läget? Stannar motorn helt och hållet eller håller den sig vid liv men inte mycket mer? Blir den svag eller misständer den?
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Den gå rent fram till 6500. Behåller varven också. Gasar man mera så dör den. Om man inte ger plattan förståss.

Vi har ett komplett EFI/tänsystem att plocka delar av. Det enda som saknas är CDI-boxen.

Den lär vara special-special på wildcatten och DYR. Men jag har en wildcat som fungerar. Vi ska prova att flytta över CDI-boxen från den. Finns felet kvar får vi ta komponent för komponent från det begade systemet och testa.

Kan det vara is i bränslesystemet ? Den har ju som sagt legat i havet en vecka ?

Men jag tycker att det inte borde tränga in eftersom det är övertryck i slangarna samt att vi tömde tanken helt.




 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Jag tycker inte det borde kunna bero på is i bränslet. Men det är ju annars lätt gjort att koppla in en manometer och mäta bränsletrycket för att se om det håller sig konstant. Beroende på hur tryckregulatorn är inkopplad så ska det antingen vara konstant eller öka något med gaspådraget.
Det brukar röra sig om ca 2-3 bar, och variationen mellan tomgång och fullgas är antagligen ca 0,5 bar.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Vi gjorde ingenting!

Efter att ha kört utan mellanregister 10-20 mil började skoter komma tillbaka.

Nu tjyvhackar den bara lite då den är kall.