Sätta ihop motor?

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Då kom cylindrarna till sist.

Är det något speciellt ag måste tänka på när jag skruvar ihop aset igen? Olja incylindrarna, pumpa olja/soppa i ledningarna etc etc??
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Nej, skickar det till Indy Specialties till sommaren förutsatt att det överlever resten av säsongen.

Det räcker dessvärre inte bara med fetare lager...
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Fetta in lager, olja in kolvarna samt topplocksskruvarna. Skruvar som är inoljade tål högre moment än oinoljade!
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Rättare sagt är det godset man skruvar i som "håller bättre".
Rätt, men en inoljad skruv tål mycket mer friktion än en oinoljad. När man drar ett tungt moment så blir friktionen högre, vilket innebär att skruven går av mycket lättare.
 

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
57
Luleå
arcticcat.forum24.se
Man ska INTE BARA olja in skruvarna innan man drar åt dom, man måste rengöra gängorna så det inte kärvar.
Om man oljar in utan att rengöra och sen drar med momentnyckel kan det bli fel moment........
 
R

Robin

Skall cylinderfotsmuttrarna och topplocksbultarna locktitas?
Jag brukar köra loctight på allt i motorn som inte ska monteras/demonteras ofta.

Glöm inte heller att stjärndra topp, cylinder, block halvor.
 

boonden

Välkänd medlem
25 mar 2008
150
0
6
umeå
du kan även när du ska starta den hä lite olja ner i cylindrarna sen dra utan tänstift så du få smörja i varända vrå sen starta den
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Frågan är ju hur man skall få rätt moment på cylinderfoten på avgassidan, kommer som inte åt med momentnyckeln...

Finns det ring/block-nycklar i momentmodell?

Tack för alla tips förresten, kanske man hinner med någon mil denna säsong.
 

boonden

Välkänd medlem
25 mar 2008
150
0
6
umeå
men du kan ju använda en sån där ledare sån som man kan vinkla har du en sån då borde du komma åt vad äre som ä i vägen??
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Skall testa med led ikväll. Det är cylindern som buktar ut en eller två cm ovanför cylinderfotsmuttern.

Givetvis tog man på sig jobb till helgen och så kommer skoterdelanra :(
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Frågan är ju hur man skall få rätt moment på cylinderfoten på avgassidan, kommer som inte åt med momentnyckeln...

Finns det ring/block-nycklar i momentmodell?

Tack för alla tips förresten, kanske man hinner med någon mil denna säsong.
Då spannet för de skruvarna/muttrarna ofta brukar vara runt 20 Nm (4x-6x) så brukar jag dra de man kommer åt med momentskaftet till det minsta momentet och sedan drar jag runt den några grader med en ringnyckel på den för att få ett "hum" om hur mkt de - för momentskaftet - oåtkomliga ska dras.
En sak att tänka på är att man försöker referera mutter-mutter och skruv-skruv, för "bästa" resultat.

men du kan ju använda en sån där ledare sån som man kan vinkla har du en sån då borde du komma åt vad äre som ä i vägen??
Problemet då är att man inte får exakt moment. Även förlängare kan till viss del sabba det.
 

boonden

Välkänd medlem
25 mar 2008
150
0
6
umeå
nä man kan inte få exsakt moment men om man måste så måste man de gör inte mycke o de skilljer en halv nm meter eller nått
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Man ska INTE BARA olja in skruvarna innan man drar åt dom, man måste rengöra gängorna så det inte kärvar.
Om man oljar in utan att rengöra och sen drar med momentnyckel kan det bli fel moment........
Man ska helst byta skruvarna. Att man ska rengöra gängorna säger väl sunt förnuft.