så var det dax igen....

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Lite intressant är att om jag ser tillbaka till 1990, så köpte jag en Prowler.
Redan på den fick man uppdatera den fjäderbelastde kedjesträckaren till manuell.
Samma på efterföljande Wildcat -93 och (om jag inte minns fel) Thundercat -93.

Så, efter snart 25 år, fortsätter Arctic att tjura på med ngn form av "automatisk" kedjesträckare!?
Vad är problemet med att använda sig av en sketen M10 skruv och mutter, som funkar för alla andra??
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Att man fick uppdatera på den tiden förstår jag.... men sedan -94 (?) har det suttit manuell sträckare på alla motorstarkare modeller...

Något här hänt inom skoterindustrin på slutet.

Numera klarar de inte av att bygga stänkskydd, kedjehus, drivaxlar, chassien eller motorer...

hur kan det komma sig att utvecklingen går frammåt, men att en 15-20 år gammal skoter (som förvisso kanske är "lite" tyngre), håller bättre än en splitterny... sjukt är vad det är.

Har för övrigt inte lämnat in den ännu då jag är hemma med två sjuka döttrar. Så med lite flyt kanske jag kan lämna in den imorgon, även om det känns avlägset.

Återkommer då jag vet vad som hänt.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
36
Tänk på att du mäste öppna kedjehuset för att sträcka kedjan. den från 600 snopron är bättre då du kan justera utifrån. Bara borra ett hål för bulten.
Sträcka kedjan räcker 1 gång per säsong, när man öppnar för att byta oljan inför nästa säsong så kollar man sträckningen? :)
 

Stefan_a

Välkänd medlem
20 nov 2011
379
0
16
Bergsjö
Såg mig som lycklig ägare av min m800 i ~153 mil när den bestämde sig för att äta upp en variator. Bulletin på den så jag fick en ny av åf.

Nu, 50 mil senare så kastar kedjehuset in handduken... Efter lite "tävling" med en xf1100 efter en skogsbilväg börjar den skorra vid gaspådrag.

Stannar för att spänna mattan då det var första tanken. Blir inte bbättre. Ser då att all olja i kedjehuset är borta.... Kul...

Ringde kompis sol hämtade mig där jag stod, och när jag skulle backa av från släpet så rasslar det bara.... Prövade fylla olja men det rinner rakt igenom.

Någon som varit med om liknande?

Sett på amerikanska forum att det är vanligt att åf drar åt skruvarna på kedjehuslocket för hårt (när de byter olja), så öronen på locket spricker. Misstänker att det därför har hänt något liknande efter servicen på ~150 mil....

Någon som hört talas om detta i Sverige?

Jag Fick samma fel på min med kedjehuset.

Skotern servades på en fredag och blåste iväg till fjälls med den på måndagen efter.
På torsdagen började skotern kugga över uppe på ett fjäll, så jag sträckte mattan vid flera tillfällen utan resultat.
Så jag smygkörde ner till stugan och rev isär kedjehuset och konstaterade att det främre nedre örat på den yttre halvan hade gått av, det fanns ingen olja i kedjehuset, kedjan har blivit så lång att sträckaren stog på max, en glipa på 15 cm bakom och nedanför det undre drevet som blivit av att kedjan kuggat över,
och glidklacken på sträckaren var nästan helt bortnött.

Så jag lämnade skotern till han som servade den, och han lyckades hitta en ytterst liten repa i det extra bukskyddet som ledde precis till det där örat.

Så han menar på att jag kört på en sten och därför har örat gått sönder, som är boven till allt.
Men jag tycker det är konstigt för jag har inte känt av något när jag kört, och inte kännt att det luktat bränt eller sett nå olja på fotsteget.
Men det är väl lätt att missa när man har så roligt :D

Alltså vart det att ta det på försäkring för min del då jag inte kan motbevisa han.
Men han sa att om det inte hade varit för revan i skyddet hade jag fått det på garantin.


Surt sa räven... Nu ska det byggas ett herrejösses extraskydd under kedjehuset!
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Ja, jag har fortfarande inte fått tillbAka min. Nu sitter det still pga Lilla drevet.... Zzznark.

När jag fått tillbAka den skall det, som du säger, byggas nå skydd.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Men vadå hittat en spricka/reva på bukskyddet? Hur fan kan han veta att det inte var sen förut? Skulle då ha bråkat bra nog länge innan jag tog ut på försäkringen..
 

svängen

Välkänd medlem
3 mar 2009
228
0
16
Skellefteå
Vilka bussiga ÅF dom verkar ha. Det går faktist att blunda för en repa. Det är inte återförsäljaren som står för garantin utan det är Arctic cat. Dom bör nog tänka längre än vad dom gör om han vill att folk ska göra affärer med dom igen. Handla på Lindgrens i Skellefteå dom fattar vad kundservice innebär för framtida affärer.
 

katt13

Medlem
9 feb 2013
44
0
1
Någon som tänkt på det, eftersom skotern just varit på service så borde
man upptäckt att spänningen på kedjan varit på slutet.
Jag vet inte hur det är på 800:an. Men fyrtaktarna tar man bort locket för att tömma oljan,och då ska man även kontrollera kedjespänning.Är det så kan det ju falla på verkstan att bedömma om kedja ska bytas.Isåfall är det verkstan som borde bytt ut kedja .
Vilken service var det 150 mila eller?
 

Stefan_a

Välkänd medlem
20 nov 2011
379
0
16
Bergsjö
Vad skulle jag göra då? Jag vill ju inte vara utan skoter dom sista veckorna på sesongen heller bara för att käfta med försäljarn om garanti, som jag inte kan visa på att det inte var handhavande fel.

Jag gissar att kadjan har blivit längre för att jag kört utan olja.

Själv väntar jag på ett restat kedjehus.
 
Last edited:

katt13

Medlem
9 feb 2013
44
0
1
1500 km kontrollera /justera kedja/spänning, så står det i service programmet .
Det finns en anledning till att locket ska tas bort när man byter olja.
Just för att kontrollera kedja/spänning.
Suga ut olja ???? Vilket konstverk, hur kan de konstatera att de fått ut allt spån och skit
som blir efter en tids användning.
Uppmaning kolla alltid före/efter service efter sprickor trasiga öron.
Det är tyvärr ganska vanligt att man drar skruvarna för hårt så de spricker i öron/skruvhål.
Det har även hänt att man glömt fylla på olja efteråt.