Söker kolvar/tips till Polaris rush 600 2010

PolarisRush

Ny medlem
17 jun 2014
4
0
1
Hej! Som rubriken lyder så är jag på jakt efter 2st kolvar till min rush 600 2010. Orginal kolvar kan jag hitta för 3000kr/st från återförsäljare samt Snopro kolvar för cirka 900kr/st.

Jag är inte så super sugen på att lägga 6000kr på ett par kolvar som håller cirka 400mil...


Jag har varit på jakt efter ett par Spi-Hyperdryve kolvar som jag har läst mycket gott om.
Eller alternativt ett par vanliga SPI kolvar den billiga varianten men då är frågan är spi bättre än Snopro eller är deras billiga varianter av samma kvalité? Vet att spi är USA varianten och Snopro från Europa?

Sen har jag även hittat ett par Wössner (smidda) kolvar till hyffsat pris.

Jag har kollat med Sledparts men de hade ingen av dessa hemma inom en rimlig framtid.

Så jag skulle bli enormt tacksam om någon kunde ge mig tips om var jag kan få tag i Spi-Hyperdryve eller vanliga orginal kolvar :) Kanske ett passande topplock med till "okej" pris inte 4-5k dvs.

Sen vill jag gärna höra vad ni har för erfarenhet av Snopro kolvar? Skulle dessa duga? Sen Wössner kolvar och "smidda" biten har jag varit lite orolig över... Har ni några utlåtanden?
Så vill gärna höra av eran erfarenhet vore underbart :)! Helst inga rykten utan vidare koll dessa har jag googlat fram i massor av egen maskin...

Tack på förhand! :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Köp inte smidda kolvar om inte din maskin är känd för att spräcka kolvar. Smidda har lättare att skära och är endast bra på att inte spricka. Smidda sätter man in i typ Polaris 800 från 08-12 som är känd för att spräcka cylindrar o kolvar.

Snopro/spi/snox ser ut att komma från samma fabrik. Det är inga stora fel på Snopro/spi/snox men kolla extra noga vart ringstopparna sitter så de inte går för nära en insugsport.
Kolvringarna håller inte lika bra rent slitagemässigt men duger till 500mil ivf. Jag har nära kontakt med Locknerbilochmc så jag har hört hur många reklamationer han fått på Snopro under säkert 10år försäljning och jag är den enda som fått kolvar där ringstopparna satt för nära boostportarna. Jag körde sönder alla 3cylindrar pga detta. Men jag har mont åtskilliga Snopro i allehanda maskiner sedan detta och de har varit 100% bra.

Lockner kan även ta hem Prox kolvar som kom ut i fjol till skotrar, de har bra ryckte inom hojvärlden där jag kört dem i många år så jag skulle rek dessa i första val för de har garanterat bättre kolvringar än Snopro/spi/sno-X. De kostar någon 100ring mer än Snopro men de är värd varenda krona.

Obs Blanda inte ihop Snox med Prox bara!! Lockner har full koll på de nya Prox kolvarna så hör med han.
 

PolarisRush

Ny medlem
17 jun 2014
4
0
1
Tack för hjälpen! Var in hos Polaris försäljaren nära mig som har hjälpt mig mycket bla med att hona ena cylinderna och lämnat in den andra på nicasil behandling bla bla så blev till att köpa ett par snopro där med packningssats landade det på 2600kr så det får duga. Gör det inte det så blir det lockners och ett par prox nästa gång :)


Nu till moment nr 2! Det är att skaffa ett trevligt variatorkitt någon som har tips/förslag? Lockners kanske har koll på den biten med? Annars var jag sugen på att kolla med Hällgrens motor ligger nära mig. Har sen tidigare den nerdrevad 2 kugg och 44s matta men vill såklart ha mer klös än så! Kanske ska röra mig till projekttråden, är ju inget jätteprojekt direkt men har en del tankar och idéer för skotern min kanske funkar som tidsfördriv åt någon :)