Söker maskin för 30-40k. F7? SDI? Polaris?

Lagasse

Välkänd medlem
13 okt 2006
220
0
16
Ljusdal
www.drcljusdal.se
Hallojsingen.

Har sålt av ena bilen och ledsnat på att åka Indy. Därav min budget på 30k och kanske en tia till för Indyn.
Vad tycker ni jag ska satsa på? Hittat en F7 -05 till bra kurs. Något att ha? Vet ej mil och så men ämnar ta reda på det under dagen. Ser hyfsad ut på bild.
Helst skulle jag vilja ha en Ski-Doo X-RS SDI 600 -07 (stryktåligt chassi med tanke på min väl tilltagna lekamen samt bränslesnål med tanke på min desto smalare plånbok) men det tillåter ju inte ekonomin.

Dela era tankar!
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
F7: sämre körställning(går att köpa en bossdyna). säkrare motor..
Sdi: bättre körställning(antar du tänker på en rev). Osäkrare motor..

Mellan dem så är det körställning mot motorsäkerhet :)'
 

Lagasse

Välkänd medlem
13 okt 2006
220
0
16
Ljusdal
www.drcljusdal.se
Tänkte precis på en sån som Everest340 här ovan länkade till, faktiskt. Bra pris också, tyvärr tillåter inte min ekonomi någon sådan just för tillfället (arbetslös och utan tjeeeej) men sån har jag varit bra sugen på.

Men du, m0ngoloid, säger att F7 har säkrare motor. Uppfattningen jag hade var att den var "hyfsad" men efter att ha hört ett par åsikter till så verkar den ju vara typ skottsäker! Jag går nog hellre på det i så fall för det är faan riktigt tråkigt att skruva, haha. En dyna från en Firecat Sno Pro 440 lär väl också förbättra ställningen rätt så mycket?

Tack för svar än så länge!

Edit: Förresten! Som jag har förstått det kom Diamond Drive till 2005. Bra eller anus? Ska man se till att byta olja ungefär som i ett vanligt kedjehus?
 
Last edited:

anchull

Välkänd medlem
7 nov 2012
102
0
6
Köpte en bossdyna till min f7a nu i höst. Kan säga att det är som en helt ny skoter. Största nackdelen med f7an enligt mig är att det är väldigt lätt att få chassiesprickor. Fick säkert uppemot 15-20 sprickor på 1 vinter(ledkörning). Svetsat alla mina å de håller då nu. Visserligen har den börjat få några mil på mätaren också..
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Har för mig att du måste göra om dynan lite om du ska sätta den mot tanken på en F7A,
Är absolut inget fel med DD, och oljebyte 1 gång per år, innan varje säsong dvs..
Nackdelen med DD är om du vill dreva ner den. Då måste du köpa en drevning från en m7a tex, Nya drev kostar ca;4000 (för 2 År sen iaf)..
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
05-06 har lite högre och hårdare dyna samt chassit är förstärkt på dom svaga punkterna. Har haft 2st f7or och har varit mycket nöjd.
 

Lagasse

Välkänd medlem
13 okt 2006
220
0
16
Ljusdal
www.drcljusdal.se
Tackar för all info! anchull, din apparat såg riktigt bra ut med Boss-dyna. Hade fått för mig att en sån skulle bli horribelt jätteful på en Firecat men uppenbarligen inte! Får lov att se över det alternativet om det nu blir en F7:a, vilket jag är ganska inriktad på :)
 

Lagasse

Välkänd medlem
13 okt 2006
220
0
16
Ljusdal
www.drcljusdal.se
Den med dubbad matta Myzkoo? Fin i så fall.
Dock tror jag att jag har fallit för Ski-Doo:n här ovan litegrann... Skulle alldeles ha vart iväg och haft den. Men hur löser man det när man är några tusenlappar kort och dessutom har typ 65 mil till skoterfan? Haha
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Hehe. Ja nu när snön kom igår så gick det väldigt fort att få den såld :) 3st som ringde igår å bara skulle ha den.