Söker skoter med bra framkomlighet och komfort

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Skoterkonsult? bra insikter och åsikter, väldigt tacksam för svar. kanske ska börja sälja skotrar - du verkar veta vad "kunden" vill ha :). Siktet är inställt på skandic, hoppas på affär i helgen om allt går som de ska.

Det jag är lite nyfiken på fortfarande dock om de inte finns en till kategori här, alltså inte puder-åk eller bredbandare utan långbandare i utility klassen, samma typ av skoter som bredbandarna fast med lång matta istället. typ som forest fox eller den här gamla cheetahn http://www.blocket.se/dalarna/Arctic_cat_cheetah___1988_58896943.htm?ca=6&w=1 .
finns de nå sånna modeller?
Ärligt talat har jag aldrig funderat på att sälja skotrar.

Hursomhelst tror jag inte det är en bra idé att plåga dina föräldrar på en smal arbetsskoter. En fox eller cheetah är gammalt skrot byggt efter gamla idéer med gammeldags komfort och hållbarhet. Du får inte tag på delar till så gamla skotrar längre och dessutom är de omöjliga att skruva med. Nä tacka alla helgon att du slipper en sån.
Förresten är en smalbandad arbetsskoter och en lössnömaskin egentligen samma sak förutom att arbetsskotern har en högre ruta, snällare variator och sämre komfort. Om du köper en lössnöskoter istället och skruvar lite i variatorn och sätter dit en högre ruta så att den blir bättre så har du en mångdubbelt bättre maskin.
Tänk summit, M5, eller edge rmk och fixa till variatorn och montera en ruta från någon av touring- eller bredbandarna med samma chassin så har du en riktigt bra skoter. Du får bättre framkomlighet än en arbetsskoter, bättre komfort då det är bättre fjädring och den har dessutom en trevligare motor som tar mindre bränsle.
Tack mongoloid, precis vad jag tänkte då han skrev kommentaren...
Vad hade du väntat dig egentligen drygpelle? Att du kan springa runt och vara spydig i olika trådar utan att någon säger emot?

Något särskilt man ska kolla om man ska titta på en skandic ca. 05:a?
Ja nu hann du köpa en skoter innan jag hann svara men för framtida bruk så kan jag ändå skriva några rader.
Skotern är ganska hållbar så oroa dig inte för det utan det är allmänt att kolla skicket. Chassi och boggi raka? Den verkar inte misshandlad?
Några saker att beakta:
Rutan är stor och svår att ersätta då den tydligen inte tillverkas längre. Inga sprickor eller skador.
Känn att växellådan växlar fint och går bra mellan växlarna. Att syncrolådan pajar har hänt men den är stadig generellt. Byt olja i den bara.
Styrningen är kul då den kan glappa på långmilare och skotern kan förlora en del av sitt styrutslag och den gör vidare svängar. Det kan blir ett lämpligt sommarprojekt då länkaget går under motorn. En eftermiddag för att lyfta motorn och hitta de länkar som ska bytas och en vecka senare när delarna är beställda och levererade så monterar du ihop allting igen på en eftermiddag.

Annars finns det egentligen inga svaga punkter. En gång har jag varit med om ett elfel men då jag bara varit med om det på en skandic av fem så betraktar jag det inte som ett typfel.