S*K*O*T*E*R*B*E*N*S*I*N*

D

Dave*

Det är ju konstigt varför vi som tankar våra skotrar ska behöva betala "vägskatt" som är inräknat i bensipriserna.?!
Så är det inte för ex: båtar vad jag vet för dom använder ju inte vägarna.!Dom slipper vägskatten.(Om jag inte har helt fel??)
Det gör ju inte vi heller?!
Så då borde vi oxå kunna få åka i samhället ELLER få nått sorts eget system/tankkort/bensinpump för skoteråkning där man kan ta en skatt ex: skoterledskatt?! Den skulla kunna användas till att fixa lederna?!! Det är mycket pengar som vi tankar för och skatten går till vägarna, sen villl dom att vi ska betala ledavgifter?! Varför inte införa nått system för skoterbensinen?! Där "skatten" går till leder/pistmaskiner?!



Vad tycker ni om detta??
Förslag på hur det skulle kunna funka?
Om det skulle funka?

Eller skulle folk bara tanka för att sen slanga över till bilen??

Vad tycker ni???

För antingen ska vi få nyttja vägarna vi med och betala skatt eller betala skatten till lederna istället för vägarna för det är ju där vi åker och då vill vi ha bra leder.!!!!!
 

kraxen

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Pitea Sverige
Visit site
Låter som ett bra förslag. Om nu det är som du säger att båtägarna slipper betala skatt så är det ju helt befogat. Börjar bli jävligt less på att allt båtfolk ska få alla fördelar hela tiden bara för att riksdagen ligger så långt ifrån oss skoteråkare.
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 23-Nov-03 kl 09:19 PM (CET)]Helt fel!!! Alla båtägare betalar sama pris som vi skoterägare gör (vet av egen erfarenhet som både skoter och båtägare.)
Det är mackpriserna som alla får betala.
Jag vet att det finns någon form av rabbater för dom som jobbar i skärgården, precis som skogsfolket och bönderna har diesel och bensinrabbat, men det är inget som vem som helst kan få tillgång till.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
[Uppdaterat: Senast editerat den 24-Nov-03 kl 12:18 PM (CET)]Jag har båt vad tror du att jag kör på för bensin? }> Jag kör nog upp minst 750L per år i båten,så jag betalar samma skatt som du!

Mvh: Bola.......
 
D

Dave*

Då får ni ursäkta att jag hade fel uppgifter men då borde ni hålla med mej om att VI , båda skoter och båtägare att det ska ändras.!! Igen av oss använder ju vägarna.!?
 
G

GE

Bensinskatten är ingen "vägskatt" utan en punktskatt för att reglera användandet av bensin och klå oss på stålar. Utan skatten skulle soppan bli för billig och utsläppen för stora.
 
S

Stig.. Norge

Dere som har et system som fungerer!!!
Hvis dere greier å få riksdagen med på det så får dere senket skatten på bensin,, det går ikke her i Norge,,,,
Det er vei skatt på bensinen, for utbygging av veier!!!!!

Stå på ,,,
 

diablo666

Välkänd medlem
1 jan 2000
198
0
6
Borlänge Sweden
Det finns ingen "vägskatt" i bensinpriset!!
Det vi betalar för är: bensinen, Miljöskatt, energiskatt,skatt och moms 25%.

Vägskatt betalar alla som har en bil, lastbil, buss etc......

 
S

Skatteslav

Bensin kostar idag ca 2:73 kr per liter, till detta kommer skatt på 4:87 och 1:90 i moms, vilket ger ett slutpris på 9:50. Lite drygt 70% av priset är med andra ord skatter av olika slag.

Mer info på www.skattebatalarna.se

Det kostar att ligga på topp...