:laugh:
Ja, eftersom om man kör 80 skapar man enormt många risker för andra. Fler än när man kör i 100.
EDIT: Gäller ju dock givetvis endast på en trafikerad väg...
Förklara snälla du hur man skapar en risk för andra genom att köra under hastighetsbegränsningarna. Om någon hinner ifatt en människa som kör saktare blir hon visserligen irriterad men om hon väljer att göra en dum omkörning så är det inte framförvarande bils fel.
Att jag ger exempel på studier som visar att höjda hastigheter kan spara liv har med helt andra faktorer att göra.
I Tyskland har det att göra med att människorna följer reglerna på ett helt annat sätt. I Danmark har det att göra med att vägstandarden och att hela infrastrukturen i området förstärkes som minskade olyckorna. Den Engelska studien jag hänvisade till fick sådana resultat eftersom att folk gasar mellan kamerorna istället, kanske inte hastigheterna dödar i det fallet men definitivt den ojämna trafikrytmen.
Jag tror visserligen att lägre hastigheter kan spara liv. Men jag anser framförallt att den nya hastighetsdoktrinen beror på ökat vinstbegär från myndigheterna som ett nytt sätt att samla pengar. Jag skulle satsa på 500 andra saker före hastighetssänkningar. Och fick jag som jag ville skulle hela vägverkets ledning avsättas bums för drygt 10 olika saker de gjort fel de senaste åren och därmed gjort av med miljardbelopp.
Jag älskar hastighet. Därför känns det som jag är född i fel årtionde. Tänk att få uppleva concorden på den tiden när inte miljörörelsen var född. Tänk att få uppleva 90-talets kompromisslösa värstingbilar som satte hastighet främst, inte fjantiga säkerhetsdetaljer, inte äckliga miljörörelser och inte löjliga hastighetsanktioner, ren rå kraft med hastighet som enda mål. Tänk att få uppleva viggens glansdagar som mer är en slägga jämfört med gripens tandläkarborrsprecision. Tänk att få höra hur tripplarna ylade runt samhällena igen, något som numera känns som ett avlägset minne och som man bara får återuppleva någon gång per vinter.
Men vem är jag att skriva nostalgiskt om svunna tider. Knappt torr bakom öronen har jag inte upplevt de där tillfällena sagor skrivs runt. Ej heller är de fantastiska dagarna över.
Men det känns riktigt nära eller hur?
Jag råkade göra ett litet utvik där. Det var egentligen inte meningen utan jag började skriva och sedan kunde jag inte sluta.