Samtals ämne Personlig utrustning / Skydds utrustning

Johannamelin

Välkänd medlem
10 feb 2009
134
0
6
Öövik
Jag tänkte vi skulle disskutera skoterkläder, och dela länkar till olika internetbutiker som ni rekomenderar osv..
--------------------------------------------------------------------
*Vilket märke är det bästa ?

*Overall vs jacka/byxor ?

*Vilket Skydd föredrar ni ?

*Vilken Hjälm föredras ?

*Vilka goggles är bra ?

*Vilka Kängor/Stövlar är bässt ?

Fyll gärna i varför ni väljer jusst det märket och den modellen..
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
* Vilket märke som är det bästa är nog högst personligt, jag köpte nyligen ett Ride North ställ och tycker det är klockrent.

* Overall är grymt när det är kallt osv, men jag föredrar jacka och byxor.

* Ryggplatta och hjälm kör jag på.

* Jag åker med Foxhjälm, men skulle gärna haft en Airoh (dock jäkligt dyra)

* Spy goggles med dubbelglas, bronz/spegel gillar jag skarpt.

* Stövlar har jag alltid åkt med Nokians vinterstövlar (fodrade gummistövlar), men kommer nog i år att prova på en mer rejäl känga, pga det utökade skyddet för fötterna.
 

alex.e

Välkänd medlem
25 okt 2008
252
0
16
Västerbotten
åker med fox v3 på huvudet, leat brace club nackstöd,fox bröstskydd o ryggskydd , evs WEB kolfiber knäskydd och crosskor.
funkar bra
 

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
*Vilket märke är det bästa, Jag har köpt ett halvarssons ställ, Ska testas i vinter.

*Overall vs jacka/byxor, Tycker jacka/byxor är skönare,

*Vilket Skydd föredrar ni, Har endast hjälm för tillfället, har tittat lite på ryggskydd.

*Vilken Hjälm föredras, Integral/Cross beror väl på körning. Själv använder jag en Airoh Dome Fear (Crosshjälm).

*Vilka goggles är bra, Har just nu biltemas googles, bra passform på min hjälm, köpte de för att de var billiga, 150 spänn:p, ska även köpa klarglas att ha vid körning i mörker.

*Vilka Kängor/Stövlar är bässt, Har ett par vanliga grövre och högre vinterkängor
 

ZL_600

Välkänd medlem
*smaken är ju som baken men själv kör jag med tobe och är nöjd med de.

*jacka/byxor

*Kör själv med skyddsväst över hela överkroppen och ska köpa knäskydd. ser ingen anledning att snåla på skydden.

*Hade förut en kbc zombie och kör nu med en fox v2 och fox hjälmen är bra nog mkt skönare

*brukar inte va så noga med googles bara man ser igenom dom.

*Har fxr själv och är nöjd med dom men överlägsna är nog ändå hmk skorna
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jacka+byxor använder jag. Ett svinbilligt ITAB-ställ för typ totalt 500 kr och en scott byxa samt arcticjacka från då stenmarks sålde ut sitt arctic sortiment har jag att välja på.

Använder hjälm oftast ibland helkroppskydd. Snopro xross. Svintung och svinbillig. Gogglesarna är smith xtreme exterminator turbo fan x20000 superheavyduty eller vad den heter.:D

Som skor har jag ett par outslitliga jörnkängan antifrys. Skitvarma, jag använder dem till allt under vintern. Kan i princip gå barfota i skorna i 20-25 minusgrader om alla andra kläder är rätt. Samt ett par nokian tuuri stövlar. Som jag också använder till allt, året om. Speciellt bra de dagar jag är trucker eller som på senare tid traktorpulare.

Ibland funderar jag på att uppgradera mina skor men jag kommer alltid på bättre tankar och köper en pizza istället.
 

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
Kört me slednecks och tobe kläder. Gillar tobe bäst, bra kvalité och passform.

Jacka/byxa

Fox v3 hjälm, tekvest sx pro lite, evs knäskydd.

Scott ultimate sx eller oakley o-frame

hmk higmark

alla grejer är grymma enligt mej.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Jag tänkte vi skulle disskutera skoterkläder, och dela länkar till olika internetbutiker som ni rekomenderar osv..
--------------------------------------------------------------------
*Vilket märke är det bästa ?

*Overall vs jacka/byxor ?

*Vilket Skydd föredrar ni ?

*Vilken Hjälm föredras ?

*Vilka goggles är bra ?

*Vilka Kängor/Stövlar är bässt ?

Fyll gärna i varför ni väljer jusst det märket och den modellen..

Finns nog ingen som kan förklara varför just det märket är bättre än de andra..alla trivs vi olika i våra skydd vilket är ganska bra då för marknaden..vore tråkigt oxå om alla har exakt samma grejer.
jag kör själv med en salig blandning.

jag föredrar och tkr de är obligatoriskt att använda ryggskydd iaf..de är väldigt viktigt att använda..man lär ångra de om man inte använder de..
jag kör med ett UFO ryggskydd.och sen ett ONE Revo5 bröstskydd och Fox knä/benskydd (dock billiga.men ska bara ha som funktion som slagskydd.gillar inte att anväda skydd för att stödja upp utan att de behövs.man ska träna upp bena inte slöa ner dom med stöd.)

Hjälmar är jag riktigt förtjust i FOX v3 hjälmen..riktigt skön och lätt om inte annat..finns säkert andra oxå,men har som fastnat för den..samt att dom är riktigt snygga..

även på Gogglesfronten har ja en salig blandning (9par).. har spy-dragon-oakley-scott.. gillar oakleybrillorna bäst.men dragon och spy är riktigt sköna dom oxå..scott är mest slit å släng:)


när de kommer till skor så kör jag med snowboardliknande skor för att få stöd för vristen samt att dem är stela hela vägen upp..skulle man lyckas bryta nå så blir de ett ganska bra snitt i benet då dem slutar i mitten av smalbenet..
 

Johannamelin

Välkänd medlem
10 feb 2009
134
0
6
Öövik
Hej:ciao: Intressant att se vad andra kör med.

Själv har jag en HJC hjälm funderar dock på ny då den har hängt med i 6 år börjar bli sliten. Kbc eller en Fox

Jag har Scott jacka/byxor, men är rätt inne på köpa en overall ToBe har bland annat kommit ut med en som finns i tre färger värkar skön och man slipper ha snö innanför jackan och går snabbare att dra på, det enda som svarar imot är väl den dåliga erfarenhet man har av overaller sedan man var liten, ni vet den där "Stryp" känslan man får då man lutar sig framåt men tror ändå dom här nya inte sitter lika tajt.

Vantar har jag vanliga 5 fingers vantar men tycker det blir kallt imellanåt funderar på 3 fingers vanter.

har Spy goggels bra passform, har både transparant och rött glas,
men har för mig att blått ska va bra dimmiga dagar stämmer det?

Power orginal kängor mycket sköna och smidiga att ta på sig, men skulle vilja testa ett par snowboard kängor.

Har inge övrigt skydd, vad tycker ni om Tekvest som används av de flästa cross åkare? blir det extremt varmt, man får ju stabil hållning iaf.

Länk tips;

junkyard.se -bra sortiment
boardstore.se -bra pris
skimonkey.com -bla. hjälm kameror
duells.se -bra skoter kläder
www.btosports.com -riktigt bra USA sida, mycket finns där som inte finns i sverige kolla in hjälm sortimentet, dom är riktigt trevliga också!
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
934
113
Stora Blåsjön
*Overall vs jacka/byxor ? föredrar jacka + byxa då kan man skippa jackan när det blir varm på våren.

*Vilket Skydd föredrar ni ? ufo ryggskydd och knäskydd

*Vilken Hjälm föredras ? köpte nyss en Airoh Stelt grymt lätt! 500g lättare än min gamla :)

*Vilka goggles är bra ? köper dom billigaste scott 83x tänkte ha 3st i år så har man ett glas till varje väder. + att det är billiga glas till dom, bra när man även kör en del quad.

*Vilka Kängor/Stövlar är bässt ? letar.... har kört med några skinnstövlar som är helt ok, dock lite tunna så i är blir det nog några bättre skor.
 

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
33
Örnsköldsvik

*Overall vs jacka/byxor ?
Kör med Halvarssons jacka och några Stadium byxor (blev snål). Ångrar att jag inte köpte hela sättet. Kommer fortsätta med halvarssons, grymma kläder!

*Vilken Hjälm föredras ? Jag kör med Kbc stealth hjälm och tycker den är bra.

*Vilka goggles är bra ?
Har ett par Smith med någon oljelins, massa jävla färger i glaset...

*Vilka Kängor/Stövlar är bäst ?
Har några vinterkängor som är varm och go, minns inte märke:hmmmm:
 

hockeybruden

Välkänd medlem
6 jan 2009
260
0
16
Luleå
*Overall vs jacka/byxor ? jacka/byxa (bekvämt å kunna ta av sig jackan varma dagar, eller då man helt enkelt kört fast då man är själv ute :biggrin1:)

*Vilket märke är det bästa ? Kör med Scott överdel, men nertill är det något billigare märke.. Har ett par Reima då det är riktigt kallt, dom går inte ha om det inte är minst 20 minus :)

*Vilket Skydd föredrar ni ? använder bara hjälm

*Vilken Hjälm föredras ? gillar den ja köpte i våras, HJC Diamond

*Vilka goggles är bra ? Dragon (mot sol) och scott (mot dimma)

*Vilka Kängor/Stövlar är bässt ? Scott (varma och lätta att röra sig i)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
*Vilket märke är det bästa ?
Ingen aning, då jag inte testat alla så går det inte svara på.

*Overall vs jacka/byxor ?
Jacka och byxa (arctic snopro wear)

*Vilket Skydd föredrar ni ?
Helkroppsskydd

*Vilken Hjälm föredras ?
Cross (arctic snocross)

*Vilka goggles är bra ?
Arctic (samma som smith tro ja?)

*Vilka Kängor/Stövlar är bässt ?
Snowboard av valfritt märke

Fyll gärna i varför ni väljer jusst det märket och den modellen..[/quote]
Märkes***
 

bluesboy

Aktiv medlem
19 jan 2009
86
0
6
Östersund
*Vilket märke är det bästa ? klistermärke??

*Overall vs jacka/byxor ? Jag kör med flerlagersprincipen.. Underställ i 3 lager, helt suveränt! kan köra hårt som fan utan att bli varm och svettig, sen stanna och sätta mig på en tjärn och fiska utan att frysa det minsta. jackan och täckbyxorna är nåt billigt skit från intersport eller nåt liknande.. p.g.a. underställ så var det viktiga att det var vindtätt, vattenavvisande och andas hyfsat. finns ingen anledning att lägga ut en jävla massa pengar på ett dyrt plagg med ett märke.. (såvida det inte fungerar bättre än nåt billigt såklart) funktionalitet går före märke. :)

*Vilket Skydd föredrar ni ? Hjälm och ryggskydd med njurbälte är en självklarhet för mig! En av mina vänner bröt ryggen av en tillsynes skitlöjlig avkörning i ett dike, då fick man sig en tankeställare!
Funderar även på att skaffa en komplett väst med rygg, axlar, bröst o.s.v. i vinter

*Vilken Hjälm föredras ? Skulle vara gött med en superlätt Arioh-hjälm. :)

*Vilka goggles är bra ? Kör med scott. slit och släng.

*Vilka Kängor/Stövlar är bäst ? Förra vintern köpte jag ett par icebug stövlar och blev positivt överraskad! Riktigt riktigt varma, och sköna. frös inte en gång. inga crosstövlar, men de funkar riktigt bra till helgåkningen.

Fyll gärna i varför ni väljer just det märket och den modellen.. märken tycker jag är skitsamma. så länge det funkar och men är nöjd tycker jag att det är bra.
det enda jag är noga med när det gäller märken, är när det gäller skydd. Där köper jag gärna nåt med ett märke. det spelar ingen roll vilket märke det är, sålänge det inte är nåt ihopraffsat noname china-shit. De ska faktiskt skydda mig om det händer en olycka, och då vill jag kunna lite på att skydden gör vad de ska.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
* Hjälm: köpte en Airoh Stelt i vintras. Grymt nöjd! 1/2 kilo lättare än min gamla hjälm = betydligt mindre påfrestning på nacken när man kör. Plus sjukt snygg. :bigsmile:

I vinter blir det ett Leatt Bace nackskydd. Man ska vara rädd om det lilla man har i skallen. :amuse:
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
har Spy goggels bra passform, har både transparant och rött glas,
men har för mig att blått ska va bra dimmiga dagar stämmer det?
Gula linser är bättre, men eftersom du har SPY gogglar så rekommenderar jag dig en Persimon-lins som enligt mig är ännu bättre.
 

SCR

Aktiv medlem
17 apr 2009
50
0
6
Dalarna, L-a
*Overall vs jacka/byxor ? Jacka och byxor. Har tidigare kört med ställ från ITAB (prisvärt) men kommer nu att testa Halvarssons.

*Vilket Skydd föredrar ni ? Beror på vilken aktivitet det gäller ;) men gäller det skoteråkning så är det hjälm och ryggskydd.

*Vilken Hjälm föredras ? Har både SnoPro och nyinköpt THH, SnoPro kan i vissa lägen kännas lite tung.

*Vilka goggles är bra ? Kör med Skott ThermaMax med rose siktskiva, funkar kanon. Är det riktigt fina vårdagar får man plats med ett par solglas under.

*Vilka Kängor/Stövlar är bässt ? Använder mestadels fodrade gummistövlar eller om det är kallt Snogear kängor.
 
4

426H

Jag kör med tunna skalkläder och styr temperaturen med underställ och mellanlager, helt överlägset jämfört med fordrade kläder tycker jag. Klim anorak och Fox endurobyxor. Skyddsväst från tekvest, Arai crosshjälm och Baffin pivot kängor med smidig boa lace vajersnörning.
Smith goggles med quick strap.
 

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
Jag har en gammal skrothjälm som snarast bör bytas ut. Annars så har jag ett två delat fxr ställ med flyt i överdel. Tycker det är skönt med två delat speciellt på våren. Ett par rejäla skoter skor. Och ett ufo ryggskydd som jag även använder då jag kör hojj.
Sen så då jag bor och kör mest nere vid kusten så använder jag isdobbar kan vara en väldigt billig och enkel livförsäkring om man tänkt bada.