Samtals ämne Personlig utrustning / Skydds utrustning

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
eftersom att jag inte fick något svar på mina frågor så får det bli en överraskning. Har nämligen beställt en från england nu.
 

qvisten

Välkänd medlem
10 feb 2009
268
0
16
*Vilket märke är det bästa ? Bäst och bäst, jag har haft mitt STR-enduro ställ i snart 6år till både skoter och cross åkning och det håller fint och ser knappt använt ut.

*Overall vs jacka/byxor ? Jacka/byxa alla dar i veckan

*Vilket Skydd föredrar ni ? kör med tekvest supersport, varm och skön och skyddar väl rätt så ok. Också använder jag ett njurbälte bara för att...

*Vilken Hjälm föredras ? Jag har haft lite olika men gillar verkligen HJCs cross hjälmar, använder en CL-MX atm

*Vilka goggles är bra ? Spy Zed med persimon lins, riktigt bra och sköna goggels

*Vilka Kängor/Stövlar är bässt ? snowboard dojjor funkar prima om man inte vill lägga ut en massa pengar på hmk pjuck
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
*Vilket märke är det bästa ? Jag gillar det Haglöfs-ställ jag har just nu. Skaljacka och skalbyxa, med underställ och softshelljacka. (Och mjukbyxor som mellanlager på benen när det är extra kallt)

*Overall vs jacka/byxor ? Själv gillar jag Jacka/Byxor då man kan ta av sig jackan lätt när det är fint väder och man bara ska sitta å grilla, så slipper man bli så varm (Funderar dock på flytoverall till mig och frugan då jag inte är säker på hur isarna kommer bli i år.)

*Vilket Skydd föredrar ni ? Hjälm och goggles, tänkte ha rygg/cross-skydd när det blir budget till lekmaskin, har ju bara fiskeskoter nu.

*Vilken Hjälm föredras ? Märke är osäkert, har en MDS crosshjälm nu, men skulle vilja prova en integral med dubbla visir och utandningsskydd. (alla integraler immar igen för mig hur fan jag än gör, men vill testa en nyare och lite värre hjälm)

*Vilka goggles är bra ? Har snowpeople tror jag dem heter, med gult glas och plats för glasögon innanför, nöjda med dem.

*Vilka Kängor/Stövlar är bässt ? senaste 15 åren har jag haft samma kängor, typ som moonboots med löstagbar innersko, men de hade gjort sitt i våras, så i år testar jag ett par Sulman neoprenfodrade stövlar med övre halvan av skaftet i neopren. (Köpte dem på team sportia för en dryg tusenlapp) sköna så in i bomben och lätta. snabba att ta på och av.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
*Vilket märke är det bästa ? Rukka. Goretex ställ med tåligt Outlast tyg på utsidan. Fungerar som skaljacka och skalbyxa. Beroende på temperatur olika många lager under. Stället är kopplingsbart byxa och jacka.

*Overall vs jacka/byxor ?
Med kopplingsbart byxa och jacka ser jag lite anledning till overall.

*Vilken Hjälm föredras ? Integral hjälm. Men det ska vara riktiga snöskoterhjälmar.(Dubbelvisir, andningsmask...) Har själv en Lazer Mototec som är gammal (-96 ?). Detta är "farfar" till dagens Lazer Revolution eller BRP Modular som dom också säljs som. Tomten kommer nog med en ny Lazer hjälm, om jag varit snäll i år...
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
en vecka tog det att få hjälmen från england, och jämfört med att handla lokalt så sparade jag 1500kr.
synd för den lokala handlaren.........men man är ju trots allt inte gjord av pengar.
 

AdamJ

Aktiv medlem
20 feb 2007
78
2
6
Kalix
*Vilket märke är det bästa ? Till slut så är det en smaksak så är det:)

*Overall vs jacka/byxor ? Jag kör med jacka och byxor, köpte scotts skal sett förra året mycket bra men man måste ha många lager när de blir riktigt kallt.

*Vilket Skydd föredrar ni ? Har inge just nu men ska köpa ett i vinter blir nog Tekvest Supersport hört många bra saker om de hjälper mot kylan också när de är riktigt kallt.

*Vilken Hjälm föredras ? En älder sno pro hjälm, kan ta ut och tvätta kuddarna inne i hjälmen vilket är bra, brukar tvätta en gång per år typ:)

*Vilka goggles är bra ? Kör med dragon modell, dubbel glas på dom slipper all imma och man tål stark sol med dom.

*Vilka Kängor/Stövlar är bässt ? Kör med scott skor mycket sköna och tål många minus men skulle tycka de var skönt om dom var lite styvare som vissa kängor är, är skönt när man ska ligga efter led och pressar:)
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
I år kom tomten med ett Leatt Brace nackskydd till mig. Kan rekommenderas. Det sitter grymt bra utanpå min jacka, känns inte alls när man kör.