ser skillnad på 00:ans xc sp och bara xc?

bizzy

Aktiv medlem
24 jan 2007
86
0
6
hörnefors
jag vill veta hur man lättast kan se skillnaden på en helt vanlig polaris xc sp 00 och en vanlig xc?

asså jag menar hur kan man lättast se på en 00 xc att det är en sp och inte en vanlig förutom att man kan kolla på dämparna om dom är löstagbara??
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
34
Drängsmark
Sv: ser skillnad på xc sp och bara xc?

alla dämpare är ju löstagbara :D
nee men sp modellen har oftast fox dämpare monterade och sen har den en annan dyna (Snyggare).
Det är vad jag vet.
 

J.Nilsson

Välkänd medlem
9 mar 2007
144
0
6
boden
Sv: ser skillnad på xc sp och bara xc?

tanken är mindre och högre framtill, dämparna är annorlunda, och dynan har 2 "nötnings" Skydd ungefär där du har benen...
 

bizzy

Aktiv medlem
24 jan 2007
86
0
6
hörnefors
Sv: ser skillnad på xc sp och bara xc?

jaha okej men går det inte att kolla på lacken lr på nåt annat sett ?? men sp 00 har vel likadan dyna som vanliga 00 har lr har jag fel för jag har då itne sett nån skillnad :p
 

bizzy

Aktiv medlem
24 jan 2007
86
0
6
hörnefors
Sv: ser skillnad på xc sp och bara xc?

jaha okej för jag tänkte om man ska köpa en sp så vill man inte blir lurad så det bara är en helt vanlig xc och inte en sp och då kan man ju bli lurad på lite pengar!
 

J.Nilsson

Välkänd medlem
9 mar 2007
144
0
6
boden
Sv: ser skillnad på xc sp och bara xc?

du ser det juh som sagt var på tanken bla annat.. vi har en xc700 -99 och en xc700 -99 sp.

du ser skillnaden direkt om du tittar på tanken och sadeln.. dämparna kan juh vara svåra att se.. sitter fox på vanliga xc i många fall ochså.. men som sagt var.. tanken är högre och sitter mkt längre fram, och dynan har 2st tillägg nere vid fötterna som inte vanliga xcn har..

sen blir man juh inte direkt så mkt blåst, skiljer väl inte så mkt mellan dom 2 i pengar numera.
 

pea

Välkänd medlem
1 jan 2000
238
0
16
Sv: ser skillnad på xc sp och bara xc?

Inte riktigt utseende/se skillnad-på relaterat, men när det ändå diskuteras skillnade i dämparpaket och dynor/tank så kan det ju vara värt, om man ska köpa en sådan beg, att fundera på vad man prioriterar mest:

Dämparpaketen eller tankstorleken? XC sp av den årsmodellen som sagt bättre dämparpaket standard, men icke-sp:ns tank är några liter större (åtminstone på 600-varianterna, visst hade 700 sp samma tank/dyna som motsvarande 600 sp-variant och samma med icke-sp av resp. kubik?). 600 sp varianten rymmer några liter mindre (4-5, minns inte exaktare utan att dubbelkolla specifikationer men de kan ju hämtas från www.polarisman.com). Detta gäller iaf årsmodell -99
 
Last edited:

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
Sv: ser skillnad på xc sp och bara xc?

-99 var det stor skillnad
SP:
Svart huv
Fox dämpare
separat dyna (med tunnelskydd) o tank (lilla baklyset)

Std:
Vit huv
Oljedämpare
Dyna med baklyset som går runt en bit på sidorna
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Sv: ser skillnad på xc sp och bara xc?

Det står "SP" på huven framför lyset också.. Fanns väl SP på både 600 och 700 också
 

pea

Välkänd medlem
1 jan 2000
238
0
16
Sv: ser skillnad på xc sp och bara xc?

-99 var det stor skillnad
SP:
Svart huv
Fox dämpare
separat dyna (med tunnelskydd) o tank (lilla baklyset)

Std:
Vit huv
Oljedämpare
Dyna med baklyset som går runt en bit på sidorna
kan väl tilläggas att skillnaden i färg som du anger handlar om 700Sp (svart) o 700 (vit).

500 o 500 sp = båda svarta
600 o 600 sp = båda röda
 

bbb

Välkänd medlem
3 nov 2006
364
0
16
ockelbo
Sv: ser skillnad på xc sp och bara xc?

vad menar ni med att det är löstagbara dämpare det sitter de väl på alla modeller bara 2 bultar :::::: eller ???
 

Lagasse

Välkänd medlem
13 okt 2006
220
0
16
Ljusdal
www.drcljusdal.se
VM i trådlyftning här då!
Jag tackar för upplysningarna, jag har inte ens vetat att det har funnits olika (har trott att XC och XC SP är samma sak), men nu vet man ju då bättre! Är lite på jakt efter en sån här nämligen... :)
 

flodde

Välkänd medlem
28 aug 2007
298
0
16
nyland
boggien är annorlunda på dom(vet inte riktigt vad, men har iaf hört att dom ska vara bättre på sp modellen av nån anledning ), sitter fox runt om på SP modellen, står SP på huven, flaggor på dynan, så såg iaf min ut, sen ser ju inte alla Sp lika dan ut.
 

Lagasse

Välkänd medlem
13 okt 2006
220
0
16
Ljusdal
www.drcljusdal.se
haha fortfarande?? ;-)
Yes, fortfarande :D Jag skulle dock behöva sälja bilen, så jag kan handla en skoter i stället... Är det någon som vill ha en 03 Golf GTI? ;)

boggien är annorlunda på dom(vet inte riktigt vad, men har iaf hört att dom ska vara bättre på sp modellen av nån anledning ), sitter fox runt om på SP modellen, står SP på huven, flaggor på dynan, så såg iaf min ut, sen ser ju inte alla Sp lika dan ut.
Där ser man, ytterligare anledning till att köpa en SP då. Tycker dessutom dynan på SP är mycket mer estetiskt tilltalande än vad icke-SP är.
 

flodde

Välkänd medlem
28 aug 2007
298
0
16
nyland
rätta mig om jag har fel, men på min motor från xc 700 sp är vevlagerna oljesmörjda med 2 takts oljan istället för fett nippeln, vet inte om de är så på vanliga xc;n kanske är det men skulle tro de är fett nippel på den. aa dynan är helt okej faktiskt på dom. dock för låg enligt mig men :p tycker den jag har nu är för låg med så :p letar för fullt efter en prox 2 dyna :) dom är högre