Seriöst misshandlad Polaris Indy Trail

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Tjenixen

Plockade isär gamla slitvargen eftersom de familjemedlemmar som använder den tyckte den börjat gå "knackigt" på sistone. Misstänkte starkt drivaxellagret.

http://www.scooterspace.de/bilder/2007-03-08/1173312075_944889955.jpg
Sådär satt drivaxeln. Som ni kanske ser var en kula allt som var kvar av det lagret. Bara riva vidare...


Sådär såg drivaxeln ut då jag väl fått lös den.


Verkar som det där lagret gått en "aning" torrt och ett antal mil för långt.


och det där var allt jag hittade av lagret i övrigt.



Tycker det är ett under att den där maskinen gått framåt öht som det där såg ut. Skräckexempel på hur det går då man inte ser över sina "knackningar".
Någon som vet måtten på ett helt lager? Funderar på att köpa från SKF och dona lite så det blir en smartare infästning, eftersom ett såntdär lager lär kosta multum från ÅF (eller?).

Problemet är att jag inte vet mer än att det är en Indy Trail från åttionågonting. Har inte hittat regbeviset och den är omlackad så jag hittar ingen vettig lapp med info heller, så motorstorlek och årsmdl. är tyvärr ännu okänt. Kanske är likadant lager på alla Trail -8x?

Lite guidening i lagerdjungeln vore tacksamt, eftersom jag är en mm-nisse och har svårt att hitta i tumvärlden ;)
 

bbb

Välkänd medlem
3 nov 2006
364
0
16
ockelbo
hände precis lika för mej på polarisen åf skulle han 600 för ett orginal lager och en mc meck skulle han 200 för ett pirt och det funkar fortfarande gått hela sesången exakt var du har för mått vet jag ej riktigt men hör med din åf
 

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Får tacka för hjälpen. Men jag har kommit fram till att det blir enklast att kapa den trasiga biten av axeln, svarva till änden på axeln, göra en egen lagerhållare inne i tunneln och smälla dit ett riktigt kapslat lager.

Edit: Var en -83. Sjukt vad dyr grejorna är till de under -85. Remjäveln gick lös på 850:-
 

emmes

Välkänd medlem
1 apr 2006
252
0
16
varför är du med denna tråd i ac forumet?! flytta den till polaris forumet
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Tjena mordecaien ska du montera ett SKF lager måste du svarva ner axlen 0.5mm så att du får dit ett 6205 mm lager det fungerar utmärkt har gjort så på mina indy trail och det fungerar perfekt.
Motorn som sitter i den är en Fuji 488 tack för mig! :D
 

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Tjena mordecaien ska du montera ett SKF lager måste du svarva ner axlen 0.5mm så att du får dit ett 6205 mm lager det fungerar utmärkt har gjort så på mina indy trail och det fungerar perfekt.
Motorn som sitter i den är en Fuji 488 tack för mig! :D
Var precis så det fick bli, med viss modifikation.
De skulle ha 1200:- för en ny axel, och beggad hittade jag ingen. Så det fick bli till att kapa bort "vårtan" på axeln, slimma axeln lite och klämma dit ett SKF-lager och sätta lagerhållaren i tunneln istället för i buken. Passade riktigt fint faktiskt :)

Nu är det bara den roliga biten med växelhus, sekundärvariator och bromsar som ska skruvas ihop...