sill och potatis. turbo swb projekt!

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Hej igen.! Jag har inte uppdaterat på ett tag nu, av den enkla anledningen att det inte hänt särskilt mycket av diverse anledningar.

Nu sitter chassit ihop och skotern är ihopmonterad och turbon sitter på plats.

Nu till problemet.. Startade idag före lunch. inga problem gick på tomgången med en afr på 14 och gröna lampor på boxen. stängde av efter några sekunder och gick och åt.

monterade gasvajern i handtaget och fixade lite smågrejer för att sedan starta igen.. startar, går på tomgång i 1sek och tänder sedan motorlampan och den dör. var svårstartad, baktände en gång. plockade isär litegrann för att känna på alla kontakter och kablar. men upptäckte då att gasvajern satt snett på något sätt, så fast tumgasen stod "av" läge så var spjällhuset på halvgas. Glad i hågen fixade jag det och satt ihop den igen. (trodde tps/spjällhus fått frispel därav motorlampan.

Startar utan extra gas, står på tomgång på 14 afr, aspen 102 i tanken och alla mätare lysande. denna gång så blinkar boxen 1,2,3,4 =grön och 8=blå. ingen motorlampa. köra ut från garaget för att kunna andas och då dör den, startar bara med lite hjälpgas för att sedan gå normalt i ca 2sek med 14afr för att sedan dö. med ständigt lysand Engine light.

Stiften är hyffsat blöta.

Antar att jag har kabelbrott/dålig kontakt någonstans eller tjoller med tps:en. grejen är att tpsen är nyjusterad och med ganska hög tomgång. kan tps/spjällhus få frispel utav att jag kilat fast gasvajern på halvgas?

Ska försöka dra skotern in i garaget igen och leta elfel. men det känns så konstigt iochmed att den startade på andra draget, går fint på tomgång utan motorlampa och med schyssta värden för att helt plötsligt dö av, ingen tomgång och varna på motorlampan.
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Ska koppla bort boxen och se hur dem uppför sig. verkar som att extraspridarna skickar på bränsle på tomgången utan ladd. iochmed blå lampa lyser och stiften är blöta.
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Har fått köra och mappa litegrann idag. Är uppe i ca 4psi med originalkompf och 102oktan. har inte fått en det på wot ännu iaf. Är en hel del justering kvar tex så går den egentligen ganska fett på hela registret, vill tvärdö ibland vid gasavslag ner till tomgång tex. Åker viktat 76gram nu.

Måste fixa avluftningen på oljetanken till turbon.. Är en fjädrande mekanism i locket som ska stänga när skotern ligger upp och ner. jag tror att det ska ligga en kula där i som trycker på fjädern, men någon sådan finns inte så den är helt tät. Åker utan oring just nu men tips på något annant lock mottages tacksamt.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Ce märk och allt!
Inte illa, skoj att den går, bara några smärre justeringar kvar då till helgen sen bara lasta och tuta och köra, typ.... ;-)
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Jajjemän fabriksturbo ;) chefmeken har lite okonventionella metoder.... Mappat lite idag, uppe i 5 psi, bra på tomgång och på wot om än kanske lite fet, lite problem med mellanregistret dvs fet /snål om vart Anne. Med bra gassvar och ren gång och hyffsade om än lite feta stift så var jag ändå uppe i 16-17 i afr. På mellan, fetade på glad i hågen, gassvar som en etec och lyckades släcka ett stift. En fråga till er som Mappat turbo förut, hur i helvete läser ni av mätarna när man har fullt sjå att hålla i styret??

Skickat från min D5503 via Tapatalk
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Vad hade du för bränslebox till den där setupen, är det silbers kit med box?
Släcker du stift med 16-17 afr så har du säkert inte kanonbra gassvar heller om du lyckas belasta den fullt. Vi märkte på askers pro att den låg å snåla afrn men blurrig respons vid ett visst varvtal, visade sig gå grymt fett och lambdan trillade ner å visade fetare afr när den blev nersnålad. Han har ju dock fördelen med ordentligt sprut så de gick att kirra alla varvtal av registret.. :)
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Kör med den så kallade "kalleankaboxen" som följer med.. Ingen vipec.ecu direkt... Hade ganska bra respons ändå. Hade jag inte haft en afr mätare så hade jag inte fetat på så mycket som jag gjorde. Känns.precis så (och stift) gammelmek = för fet, afr = för.snål. Nya tag till veckan, jobbar i.princip nonstop tills på torsdag till veckan sen ska jag till hemavan på söndagen.... :p.å då vill jag ju att det ska lira!

Skickat från min D5503 via Tapatalk
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Har fått trycka lite fjällkörning Med turbon nu, har faktiskt fått mappningen att funka rätt så bra, men den har börjat DETa ibland.. dock bara när man är som sämst till.. Typ uppför mellan nå springbjörk.. Försökte sedan att tvinga fram en DET på sjön, men i helvete det gick.. Någon som har någon idé? 5 psi original kompf. Ca 30/70 102 och 98 nu. Ska antingen hänga av lite vikt eller skruva på det berömda vredet imorgon, åker 76 g nu vilket är lite för tungt. stannar i tärna tills på söndag, så är det någon som vill komma förbi If metalls stuga 3 och snacka skit och hinka ljummen GT så är ni välkomna alla dagar.

Skickat från min D5503 via Tapatalk
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Spontant så tycker jag att du ska se till att ja rätt varv när du klättrar, orkar säkert varva bra på platten så då klarar du dig. Funkar inte det så mer bränsle där du får lampan att lysa.

PS kom i håg att du har en rotax med dig oxå så lätta nått gram extra, går tungt att bogsera... ;) ha det!
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
har lite för tunga vikter i skogen, men tycker inte att för låga varv på fullgas borde utlösa DET. har inte orkat justera något annat än bränsle på throttle respons idag, Har mest grillat körven om jag ska vara ärlig... vi får se vad ölens under kan lösa i primären ikväll. Du är välkommen macke78! Hört att du gillar att skruva variatorer ;)


Skickat från min D5503 via Tapatalk
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Vi har ju med oss widetracken till rotaxbogseringa, bra med lågväxel när både vev och drivhjulslager skurit
..

Skickat från min D5503 via Tapatalk
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Klokt!
Jo, efter en bira och lite fundering så brukar kreativiteten flöda, min tanke med lite högre varv är att motorn har lättast att spika vid vridmonents toppen strax under toppvarv, iaf utan turbo, bättre att låta det gå lite på "lätten".
Men skål då! (Har iof bara surt kaffe men ändå!)
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Har viktat av lite nu... Men satan vad dålig balans det vart.. Tappade 7,5 gram på pto sidan. går inte att köra maskin..


Skickat från min D5503 via Tapatalk
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
stannar i tärna tills på söndag, så är det någon som vill komma förbi If metalls stuga 3 och snacka skit och hinka ljummen GT så är ni välkomna alla dagar.

Skickat från min D5503 via Tapatalk
Coolt projekt osv. Men det var inte därför jag skriver i tråden utan jag ville bara säga att den där inbjudningen var riktigt skön.
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Har nu kört sista helgen för säsongen och inriktar mig på sommar, åker med 5psi och originaltopp på 98 nu. Ändringar tills nästa år kommer bli annat komf och förhoppningsvis det dubbla i laddtryck.

När jag skulle lossa Grisen från släpen idag efter körning så tändes oljelampan och oljebehållaren var helt tom ....släpen var dock täckt av olja.. kikade in och såg att en oljeslang rallat lös under motorn.. Trevligt att den tömdes under färd men ändå en av de sämre slangarna som kan lossna!

Största nackdelen med turbo måste vara att det blir dyrt till 2016 då det blir en ny maskin som då också måste få andhjälp, men det är kanske ett i-landsproblem...