Singelpipa på trippel

Mika

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
1
6
Har en trecylindrig polaris storm med trippelpipor. Hur dåligt blir det om man sätter på en singelpipa på den motorn? det får inte längre plats tre pipor.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
om singelpipan är optimal så kanske du bara tappar 20 hk , men det har inte gjorts några singelrör till den motorn , vad tänkte du pröva med en xlt pipa ?
 

Mika

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
1
6
Jag vet inte. ultrapipan kanske ligger närmare än vad xltpipan gör.iaf cc mässigt. finns det nån vettig singelpipa till 800cc tripplar öht?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ja de gör den givetvis , skidoo hadde en 800 trippel med singelrör men risken är övervägande att det inte funkar bra ändå , tom med singelpipor gjorda för ändamålet blir ju dåligt prestanda mässigt ,
jag skulle byggt om piporna eller hela skotern istället
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.700
830
113
Kramfors
Du har även singelpipa från yamaha sxr 700 och viper. Om du kan fippla dit den med yammha grenröret kan de funka skapligt. Du bör även ta slutburken från sxr/viper.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Finns många trippelgurus som förespråkar enkelpipa på ski-doos mach z trippel (satt standard på f3 -800 vill jag minnas)

Tror inte du behöver tappa så mkt effekt.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Läste en del på trippelforumet på Dootalk förut och det var en kille "mikadoo" som förespråkade singelpipan just för att den gav mer vrid. Den var sämre på absolut topp men fungerade bättre låg och mellanregister.

Hästkrafter är inte allt enligt honom iallafall.. Det var länge sen så jag kan minnas fel...

Mach z original -99 bänkades till 140+
http://www.m-performance.com/Grafik/Dynobilder/sd/mach Z/machz99.jpg
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
att jänkare gillar vrid och ser det som det viktigaste är ju allmänt känt , många tror att vridet drar lasten och att tex 150 hk med 105 fp är starkare än 150 hp med 100 fp i vrid , pinsamt ... de enda jag kan tänka mig blir bättre är effektregistret då motorn blir så baktrimmad med singelrör att den saknar peek ...
 

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
Ska väl tillägga att de effekter jag skrev var vad jag tror mig minnas att tillverkare uppgav, inte vad m-p hade bromsat. De intressanta är ju vad skillnaden mellan de båda är. En tripple/singel bromsat vid samma tillfälle borde ha gett procentuellt ungefär samma hkbortfall.

som odysse säger så "tappas" peeken bort med singelröret.

jänkare å detta vrid, de verkar vara allt som räknas för många av dom.

En gammal trippelviper har ju rätt mycke mer effekt med eftermarknadsrör (och rätt bestyckning) jämfört med orginalsingelrör. Vad jag minns så hade väl vipern ca 120hk std. Rätta mig om jag har fel. Skulle yamaha satt tre rör std tippar jag att den haft ungefärligt samma effekt som srx700 an
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
mulle har ju även bromsat en rotax 800 trippel med singelrör den gav 130 hk men registret var inte alls brett snarare tvärt om , yamaha därmot har en effektkurva som ser ut som en höjdhoppsribba med singelrör , vipern ger nästan ännu mer än en srx med trippelrör
kikar på mulles sida , std viper 03 = 115 hk , 03 med slp = 146 hk !