Sjuk beslutsångest, snälla HJÄLP mig.

gonred

Välkänd medlem
1 sept 2010
136
0
6
Boden
Vet inte vad jag ska ta mig till, kan aldrig bestämma mig.

Har kommit ner på två maskiner just nu, men tar mig inte längre. Att köpa bägge är inte ett alternativ så jag tvingas välja..

Nytro MTX 162"
eller
Pro RMK 800 163"

Har hela tiden varit sugen på en fyrtaktare, men det känns lagomt surt när försäkringen är gratis på polarisen, samt att de slänger med saker för 6000 kr.
Tidigare ägde jag en M6 -07 med 153" matta, köpte även elstart till den. Fruktansvärt fin maskin, kånglade inte en gång och var hur lättkörd som helst.

Just nu lutar det åt en yamaha, men polarisen verkar så fruktansvärt lättkörd, där har den många pluspoäng...
Har aldrig testat någon utav dem, men har som fått för mig att Nytron ska kännas otymplig.

Snälla gott folk, hjälp med mitt val! Ställ gärna frågor som kan underlätta i era tips.

Tack på förhand!​
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Jag skulle valt Pro RMK:an, mest pga av att den har lägre vikt än Yamman.
 

gonred

Välkänd medlem
1 sept 2010
136
0
6
Boden
Det talar för den också... Alltså, kan jag inte bestämma mig så slutar det med att jag inte köper någon alls...
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Pro RMK;n som beretta sa, lite lägre vikt, sen tycker jag dom ser betydligt bättre ut än nytro
 

gonred

Välkänd medlem
1 sept 2010
136
0
6
Boden
setras: Det kryllar av den

Alltså, fyrtakten då, varför ska jag välja bort den? Är så sjukt sugen. Men PRO känns bara så fräsch...
 

gonred

Välkänd medlem
1 sept 2010
136
0
6
Boden
Turbon blir isåfall inte först om 2-3 år...

Just nu lutar det åt RMK, kan nog leva utan fyrtakten. Sen är det alltid gött mos med gratis försäkring samt de andra extra...

Nackdelen är att PRO 153" är slutsåld hos min handlare, finns bara kvar PRO RMK 163", Tror ni jag kommer uppleva att mattan är mycket längre än min förra som låg på just 153"?
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jag kan då säga såhär att jag skulle ha valt PRO RMK:n utan att tveka. Har dock inte kört en sån, men har kört Nytron och tyckte inte alls att det var någon körglädje. Den känns bara så klumpig!
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Jag har en nytro rtx se och jag tycker den är grymt rolig att köra ! Den känns inte tung när man kör ! Jag ska byta till en mtx 162 i år för jag vll kunna köra mer i puder ! och i ospårad terräng !
Ingen blårök och det räcker med 1st dunk olja varannan vinter :)
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Hallå!

Jag kör nytro xtx som är lite av en kompromiss. Ingen maskin som kan mäta sig med puderskotrarna. Nytron känns trygg, de är liksom bara att vrida om nyckeln och köra. Tanka å köra igen. Och de är faktiskt helt underbart att kunna vara ute en hel dag å slippa känna alla avgaser(läs 2-takt). Vridet finns ju där från botten, med en lätt omdrevning så får du ett djävulskt klipp på låga varv. Min nytro går som "loket" på led och kämpar på riktigt bra i den djupa snön. Serviceintervallen på nytron är vid 80mil och sen var 400:de mil. Helt ok!
Men om du bara ska vara ute i ödemarkerna och bestiga branter så hade jag valt polarisen, inbillar mig att den är smidigast och trivs bäst i bottenlös snö. Men blir de lite blandad kompott så att säga, lek lite touring kanske rentav en fiske tur så tror jag du kommer stortrivas med nytron!
 

Mr_Ed

Välkänd medlem
2 mar 2008
358
0
16
Är det inte bara trafikförsäkringen som dom bjuder på? Sen är ju inte försäkringen direkt dyr på en Nytro Mtx heller
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja en helförsäkring hos dina försäkringar till en org nytro kostar typ 4300kr/år inte så farligt tycker jag :) har man turbo i den så kostar det typ 1000kr till ! Sen drar ju inte nytron just nån soppa ! min drog i mellan 1,5 och 3,5l/milen i vintras (även i 1m+ puder !! )
 

gonred

Välkänd medlem
1 sept 2010
136
0
6
Boden
Hade ju bestämt mig för RMKn innan nu jag var in och läste här igen...

Det jag är lite lur på är att MTXen verkar vara väldigt vek vad gäller pulkdragning...

FAN att det ska vara så svårt.

Om man jämför med en 600cc känns nytron bra mycket starkare eller är den likvärdig?
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja!

Jag kan bara jämföra med polarens iq rr 600cc och om man gämför med den så är nytron myyyyyyyyyyyyyycket starkare tycker både jag och polarn :) när jag provkörde iq:n så trodde jag nästan att det var nå fel på motorn hehe !
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Polaris bjuder på allt UTOM trafikförs.

Jämföra en konsument 600 med nytron, då vinner nytron. Mycket trevligare karaktär, mjukare, rappare, starkare och lättanvänd.

ang pulkdragning så är ingen mtn maskin bra, inget dom är byggda för. Men mtx fungerar fint med pulka. men tänk på isrivare!
 

gonred

Välkänd medlem
1 sept 2010
136
0
6
Boden
Men om man jämför 153" mot 163", känns det mycket längre eller märks det knappt? Är lite skrämd för längden 163....
För tillfället är jag tillbaka på RMK...