ska den sitta så?

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
inget om en skoter nu då men tror nog nån kan svara på de endå.
bytte bakdäcken idag och då jag har hissa upp bilen(epan) så ser jag att fjädern är lös

ska de va lös eller sitta fast? de är en volvo 244 om de är till nån nytta
 
R

Robin

Antar att du har fjädern kapad och därav hoppar den ur skålen.
 

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
okej för han ja köpte den av sa att den va sänkt me riktiga fjädrar. vet inte hur mycke jag tror på han då han pratade om en telefon mer än epan :S
 
R

Robin

Det där är inte sänkfjädrar det kan jag då säga.

Sänkfjädrar har inte ett sånt där avslut på fjädern.
Dessutom är dem lika ytrostiga som resterande av bilen så jag kan nästan sätta pengar på att dem är org och kapade.
 

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
Det där är inte sänkfjädrar det kan jag då säga.

Sänkfjädrar har inte ett sånt där avslut på fjädern.
Dessutom är dem lika ytrostiga som resterande av bilen så jag kan nästan sätta pengar på att dem är org och kapade.
jag sätter inte imot :rolleyes: men när jag hissat ner bilen så vart den låg på ena sidan då sparka ja till på dragkroken så klonkade de typ till så vart den rak? va de att fjädern la sig på plats igen ?

ytrost gör ingenting då de är under bilen så de syns inte ;)
 

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
vad ska jag göra? tycker de går bra att både köra och sladda på grus och snö så ja märker inte av nått. är de nått som man ska fixa endå?
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Inget att bry sig om, det är vanlig bonnsänkning å då syns de så, se bara till att fjädern sitter där den ska!! Har gjort liknande på massor av bilar, nackdelen är ju om man "råkar" hoppa med bilen för då kan dom ramla ur och då blir inte landningen så skön! :laugh:
 
R

Robin

För din egen skull så hade jag klämmt fast fjädern med rörklammer både uppe och nere, tänk dig vilken otrevlig överasskning att åka på om den hoppar ut under färd och du får ofrivillig slad in i närmsta stolpe.
I 30km/H dock som dessa RULLANDEVÄGSPÄRRAR(!) kör i så är väl inte risken att för stor att du åker på någon allvarligare olycka, men better to be safe the sorry
 

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
Inget att bry sig om, det är vanlig bonnsänkning å då syns de så, se bara till att fjädern sitter där den ska!! Har gjort liknande på massor av bilar, nackdelen är ju om man "råkar" hoppa med bilen för då kan dom ramla ur och då blir inte landningen så skön! :laugh:
hehe kanske inte då kör ja me den sådär de har ju gått bra hit tills.

För din egen skull så hade jag klämmt fast fjädern med rörklammer både uppe och nere, tänk dig vilken otrevlig överasskning att åka på om den hoppar ut under färd och du får ofrivillig slad in i närmsta stolpe.
I 30km/H dock som dessa RULLANDEVÄGSPÄRRAR(!) kör i så är väl inte risken att för stor att du åker på någon allvarligare olycka, men better to be safe the sorry
min går inte 30 de är åt helvete för sakta ;P
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Blir så när man kapar fjädrarna mycket. Egentligen inget att bry sig om förutom att se till att den är i rätt läge när du sänker ner bilen. De ska mycket till innan den hoppar ur under färd( finns ju om inte annat genomslagsgummin :rolleyes:) .

Känner du dig generös kan du dra en plåtremsa igenom fjädern eller något annat bra där uppe och på lämpligt sätt och svetsa fast i rambalken och i undre ändan drar du fast den med slang/rörklämma som någon annan föreslog. Behöver inte vara med komplicerat än så.

Ta föresten och hissa under bakaxeln nästa gång så slipper du samma problem igen.
 
R

Robin

Jag vill påstå att köra 50km/h över ett farthinder gott och väl räcker för att skicka upp bakvagnen i luften på en gammal Volvo.
Fäst fast fjädrarna om du inte tycker dig ha råd med en ny traktor samt kanske någon annans liv..
 

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
Jag vill påstå att köra 50km/h över ett farthinder gott och väl räcker för att skicka upp bakvagnen i luften på en gammal Volvo.
Fäst fast fjädrarna om du inte tycker dig ha råd med en ny traktor samt kanske någon annans liv..
jag ska inte försöka hoppa me den inte där de är folk iaf, men ja vill inte åka fast så ja kommer glida runt i 30 inne i sammhällen/städer. ja tänker me hjärnan och inte röven som många gör (i vilhelmina)
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
För 5 år sedan när jag körde epa, en okapad 144, så hade jag rejält kapade fjädrar runt om, och det var samma fenomen på den, fjäderna hoppade ur "läge" när man hissade upp skiten, men det är ingenting att bry sig om, se bara till att fjädern ligger på plats när skiten är nerhissad som andra säger... Det hände nån gång nu och då att man fick för sig att hoppa med skiten också och jag stötte då aldrig på några bekymmer, så du kan nog vara lugn ska du se :)
 

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
För 5 år sedan när jag körde epa, en okapad 144, så hade jag rejält kapade fjädrar runt om, och det var samma fenomen på den, fjäderna hoppade ur "läge" när man hissade upp skiten, men det är ingenting att bry sig om, se bara till att fjädern ligger på plats när skiten är nerhissad som andra säger... Det hände nån gång nu och då att man fick för sig att hoppa med skiten också och jag stötte då aldrig på några bekymmer, så du kan nog vara lugn ska du se :)
haha okej ja då kan ja juh va lung :)