Ska det va så här?

Ferrita

Aktiv medlem
9 apr 2008
94
0
6
Delsbo
Nu har jag kikat om kring på forumet ett tag och man blir ju lite närvös må jag säja!

Var å varannan dag kommer det in nya inlägg om skurna skotrar med vevhushaverin!!

Så edet som jag tror att det e grejorna som man tagit ur för mycket effekt ur eller e det pga okunsap med sörvningen??

Det e ju inte utan att man åker med det i bakuvet att det kan gå åt pipan? Så ska det vara så för att vi skoteråkare e av det tåliga släktet?

Kåstar å ligga på topp :ciao:
 
B

Biosteel

är väll ganska representativt gentemot antalet medlemar på skoterleden för en högriskmaskin som skoter.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Joduu skotrar har inte hög driftsäkerhet framförallt 2-taks maskiner rent motormässigt. Men det är sånt man måste räkna med, som du säger hög effekt ur små motorer, men hellre de än 500kg skoter. Jag tror majoriteten här på forumet använder sin skoter för rent nöje och är brinnande entusiaster då är det lätt att räkna ut att maskinerna används hårdare än genomsnittet :rock: Sen till en viss del tror jag på vad Biosteel skrev, många här har höga effekter ur sina motorer och självklart håller det inte hur länge som helst utan service. För det tredje så är det ca 11.000st registerade meddlemar så många skotrar är det inte som går sönder om man tänker så?
 
4

426H

Blir ju mycket trådar om haverier därför att ett haveri är en anledning att starta en tråd. Man startar ju inte en tråd bara för att skriva att skotern funkade bra den här gången också. Men visst, skotrar är inte särskilt driftsäkra jämfört med dom flesta andra fordon.
 

Ferrita

Aktiv medlem
9 apr 2008
94
0
6
Delsbo
Nä det är väll så... tur det tur att åkingen väger upp timmarna i garaget! det e väll inte timmarna i sig utan det brukar ju som sakt ske när det e bra åkning..

Det tråkiga e ju att det kåstar pängar men det e man ju medveten om som sakt när man inför skaffar sig skoter! :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.103
919
113
Stora Blåsjön
Att skotrar är som dom är, är skoterköparna eget fel... vem vill ha en tung maskin med lite effekt? Är helt övertygad att det går att bygga en skoter som lätt håller 20000mil men då kommer ingen att köpa den för den lär väga som en bil nästan.

Samma sak på en bil om man vill ha samma effekt/kilo på en bil som på en skoter så håller inte bilen så värst bra heller.

Man får vara väldigt nöjd om grejorna håller en vinter så man kan fixa och göra en redig genomgång under sommarhalvåret och ha en fin manskin i toppskick som förhoppningsvis håller vintern ut.

Sen finns det ju arbetsskotrar för dom som vill ha en maskin som håller relativt bra.
 
B

Biosteel

Att skotrar är som dom är, är skoterköparna eget fel... vem vill ha en tung maskin med lite effekt? Är helt övertygad att det går att bygga en skoter som lätt håller 20000mil men då kommer ingen att köpa den för den lär väga som en bil nästan.

Samma sak på en bil om man vill ha samma effekt/kilo på en bil som på en skoter så håller inte bilen så värst bra heller.

Man får vara väldigt nöjd om grejorna håller en vinter så man kan fixa och göra en redig genomgång under sommarhalvåret och ha en fin manskin i toppskick som förhoppningsvis håller vintern ut.

Sen finns det ju arbetsskotrar för dom som vill ha en maskin som håller relativt bra.

Klok man du:beer:
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Att skotrar är som dom är, är skoterköparna eget fel... vem vill ha en tung maskin med lite effekt? Är helt övertygad att det går att bygga en skoter som lätt håller 20000mil men då kommer ingen att köpa den för den lär väga som en bil nästan.

Samma sak på en bil om man vill ha samma effekt/kilo på en bil som på en skoter så håller inte bilen så värst bra heller.

Man får vara väldigt nöjd om grejorna håller en vinter så man kan fixa och göra en redig genomgång under sommarhalvåret och ha en fin manskin i toppskick som förhoppningsvis håller vintern ut.

Sen finns det ju arbetsskotrar för dom som vill ha en maskin som håller relativt bra.
tjoho... har du missar ett av märkena, det stavas yamaha ;)

och till trådskaparen: jag diggar svenskan=D
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.103
919
113
Stora Blåsjön
tjoho... har du missar ett av märkena, det stavas yamaha ;)
Bara för motorn troligen skulle hålla säkert minst 10000 mil på yamahas fyrtaktare så gör inte chassit det, där har även yamaha missat... men får dom upp vikten något undra kilo till så är man snart där. :beer: