Ska köpa en Switchback 600 -06

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Vad ska jag kolla efter och tänka på när jag är på plats och ska kolla igenom den? Han säger att magnapullen hakade upp sig lite när han körde på julen, han trodde att det var pga kyla då det var -25C. Om den behöver bytas så hur mycket går de på? Annars sa han att den var i bra skick. Märkte också att det var race modellen, vad är skillnaden mellan den och en normal switchback? Skotern har haft 2st ägare och har gått 690mil. Eftersom den är finskt reggad så frågade jag om han hade pappren för att regga om den och han sa att papprena var i ordning. Är den en komplicerad process att regga om den och kostar det mycket? Läste att den måste ha något CE märke när man vill regga om och var hittar man den? Tacksam för svar! :)
 
Last edited:

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Vad menar du med racemodellen? Jag visste inte att det finns en race-Switchback.. :)
Finns det ingen Swb närmare än i Finland?
Magnapullen är bara att skruva isär och kolla. Den är inte komplicerad.
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Jag vet inte han skrev att det var en H.O ''Race'' och att de var nå fördelar med den blablabla... Jag bor 5km från finska gränsen så det är ungefär 180km dit vart skotern är. Då är det ju inget problem om det inte är svårt att fixa den :)
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Såvitt jag vet är racemodellen bara blå-röda kåpor. Ren dekaltrimning alltså.Min blå swb är HO iaf. 07 finns de med både cfi insprutning och HO förgasare. Det är renoveringsbara foxdämpare på alla swb 06-07 både boggie och fram.
 
Last edited:

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Kolla att det sitter en tjock förstärkningsplåt nertill på kedjehuset annars kan plastlocket slå sig och kedjehuset gå torrt. Det är viktigt att VES-portarna (giljotinerna) kontrollerats och rengjorts minst årligen. Motorerna är otoligt slitstarka annars så 690 mil är knappt inkört under förutsättning att den skötts om. Men har du möjlighet så kolla kompen att den är lika mellan cylindrarna. Det finns rätt mycket skrivet på forumet om 06/07-switchback om du söker.
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Han sa att den är regelbundet servad, dämparna är servade 60km sedan. Jag är lite dålig på att serva vissa saker då jag inte har så mycket kunskap om det. Ska försöka serva det mesta efter säsongens slut, är det värt att lämna in den för servning eller tar de bara mycket pengar för lite jobb? :)
 

trullen

Välkänd medlem
6 okt 2010
114
0
6
Bra köp, riktigt fin maskin.
Race menar han väl att den är trimkittad med v-reeds, annan bestyckning i förgasaren och trimpipa? Det har jag på min iaf.
Du kan kolla om hastighetsmätarn går rätt, fick byta min för den visade max km/h fast man stod still vilket gör många extra mil på mätaren. Vet fler 06er som haft samma problem.

Kolla när variatorn var servad senast, servade min i somras och en del grejer som var slitna som påverkar inslag osv.

En annan rekommendation är att om det inte redan sitter en 44mm matta på så släng på det, blir grymn skillnad från original 32mm.
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Jo, ska kolla allt det där har skrivit upp på en lapp vad jag ska kolla. Ska byta till Powder pro skidor och 44mm matta efter säsongens slut. Enligt han så var bara magnapullen sönder och har fått instruktioner att man bara behöver skruva isär och putsa osv. Det enda jag oroar mig är över att han inte skulle ha: CoC papper, CE intyg, registrerings bevis. Men såvitt jag förstod så hade han alla eftersom han skrev att det skulle gå bra att registrera om den, ska skicka ett till mejl för en sista koll.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Detta skrev Ed på Vilhelmina Motorcenter om import av Polaris i höstas

"
Hur reggar jag in en finsk snöskoter?
Hur importerar jag- vilka papper som behövs mm.
Polaris Scandinavia tar 9800kr inkl moms för CE-Dokument
och Jag utför en besiktning av fordonet för 1250kr inkl.Moms
Sen äre bilprovningens tur 1795kr>2595kr beroende på vart
maskinen kommer ifrån.
Ytterligare frågor?
*020-023 23 20-Polaris Skandinavia
*Transportstyrelsen.se
*+Att från Finland verkar de va nästan omöjligt att få in en Polaris
nu!!!Oavsett CE märkning OSV.
*Eventuella garantiärenden hänvisas till ursprungslandet och de
blir inte lätt när maskinen i fråga är skrotad där.
*JUST A HEADS UP!
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Får man vara näsvis och fråga vad det rör sig om för pengar? Borde vara ett riktigt fyndpris om det ska vara värt besväret med allt krångel.
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Har han alla papper så köper jag den, skotern kostar 34.000kr. Blir inge krångel om han har alla papper då är det bara köra in den på närmaste station.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Har han alla papper så köper jag den, skotern kostar 34.000kr. Blir inge krångel om han har alla papper då är det bara köra in den på närmaste station.
Jag skulle nog dubbelkolla detta...många som gått på en nit när dom säger att han har alla papper...har han t.ex. CE-Dokument från Polaris Sverige...verkar ju vara det som besiktningen kräver...
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Måste inte det vara från finland eller spelar det någon roll? Behöver man CoC intyg också eller är det om man ska registrera en helt ny maskin?
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag vet inte, jag har själv inte importerat men det har varit uppe endel trådar om detta och många som kört fast på nåt papper som saknas och inte går att få fram eller som kostar en massa pengar.

Jag ville bara varna dig så du kollar upp allt innan och inte bara litar på hans ord. KOlla med din besiktningstation vad dom kräver...sen är vet du ju om det funkar och vilka kostander som tillkommer
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Du får ju en "svensk" switchback för 40-45 tkr (även om många tror att de får 57 tkr på blocket) och det är ju inte alls ovanligt att de redan är uppgraderade med 44mm matta och SLP-skidor. Men får du igenom den utan krångel och den är fin så visst är det ett bra pris.
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Nu är jag lite osäker på om jag orkar börja bängla med denna om det nu är så svårt... Hittade annars en switchback på blocket för 45tkr med 51mm hade gått 700mil. Har även en annan möjlighet att slå till på en yamaha som också är på blocket för 40tkr, det som är bra med den att jag slipper åka själv att fara och kolla på den utan min brorsa som bor i närheten av den kan ta en titt och säga till om det är något att ha.