Skadad matta, går det laga?

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Går detta laga på vettigt sätt? nuvarande ägare ska ha nitat ihop det samt vulkat. Något ni skulle litar på håller?
Kostnaden för en ny matta är rätt stor, så bör ju prutas friskt om ni inte tror lagning möjlig/håller.

 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
lär bara slitas upp direkt du börjar köra, även om du lagar me nit o vulkar ihop det.

Håll koll på blocket, där brukar det gå att få tag på fina mattor till rätt kurs ibland!
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Har en kompis som lagade en matta på en gammal Aktiv 250 på det viset, mest för att kunna tukta slut på liket. Den gick 2km sen gick mattan av helt!

Så du gör nog rätt i att skippa den där affären.
 

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Det går att laga med bälte till bil och riktigt små genomgående. Bultar starkt som fan och böjbart kanske inte det snyggaste men du fråga om det gick att laga. Jag kom och tänka på det när min kompis skarvade sin matta på et 340 håller fortfarande skulle tagit kort när han körde på ren sand igår.
 

SurendeR

Välkänd medlem
3 jun 2012
250
1
16
Det går att laga med bälte till bil och riktigt små genomgående. Bultar starkt som fan och böjbart kanske inte det snyggaste men du fråga om det gick att laga. Jag kom och tänka på det när min kompis skarvade sin matta på et 340 håller fortfarande skulle tagit kort när han körde på ren sand igår.
Är nog lite annars mellan en ET 340 och en Pro RMK?

Etn ligger väl slickad med knappa 35hk och 8mm matta, medans rmkn säkert har 140-150hk och mellan 40-60mm matta..

Det jag vill säger är att det är ett helt annat slitage:)
 

SurendeR

Välkänd medlem
3 jun 2012
250
1
16
Det går att laga med bälte till bil och riktigt små genomgående. Bultar starkt som fan och böjbart kanske inte det snyggaste men du fråga om det gick att laga. Jag kom och tänka på det när min kompis skarvade sin matta på et 340 håller fortfarande skulle tagit kort när han körde på ren sand igår.
Är nog lite annars mellan en ET 340 och en Pro RMK?

Etn ligger väl slickad med knappa 35hk och 8mm matta, medans rmkn säkert har 140-150hk och mellan 40-60mm matta..

Det jag vill säger är att det är ett helt annat slitage:)
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
:) Någon som vet hur vanliga dessa skador är/hur noga är det med att skaffa anti-stab kit?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Rätt vanligt då man kör med noslip hjul och slak matta. Då är det lätt till att skenan åker in i mattan när man kör över något hårt. Just av den anledningen så är det bra att rmk:n inte har nosliphjul. För då sitter boggieskenorna något omlott drivhjulen och då kan det i princip inte hända.

Så jag skulle absolut skaffa ett antistabbkitt, det är betydligt billigare än mattor. Jag körde av två mattor på en sässong på samma sätt. Sedan skaffade jag antistabbkig och körde 2.5 sässong på samma matta sen såldes maskinen.. och såhär i efterhand så skulle det ha vart billigast att ha ett antistabbkit på från början.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Det är bara fönsterdrift i mitten på dom nyare men det räknas väl ändå till no slip? :s
Eller har jag missuppfattat nåt?
Jodå du har helt rätt med att det är någon form av fönsterdrift på nyare rmk, men man måste ändå ha mattan rätt spänd, har man riktiga nolipphjul behöver man knappt spänna matttan och mattan kan kränga rejält innan den kuggar men med den stora nackdelen att mattan kan bli spetsad om man inte håller stenkoll på mattspänningen.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Skulle även säga skrot jag med angående den där mattan, även fast jag själv har en likadan som gått ~60 mil utan att blir värre/sämre efter lagning (162" 900cc)

Leta annan maskin om inte ägaren är villig att inse att det där är samma sak som att sälja en skoter utan Matta.