SKF Lager till dd crossfire 2009

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
Någon som vet antal av varje lager och nummer på vilka skf lager som passar min dd?
Läst tidigare trådar men verkar finnas flera svar olika svar.
Tänkte byta ut alla lager.
Behöver man även byta packboxar efter lagerbyte?
 

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
Tänkte kolla om jag inte har lagrena som behövs på mitt gammla jobb. Därför jag behöver alla nummer och antal av varje sort.
5203 dubbelradigt
3203 dubbelradigt
Mer? Har bara öppnat locket och konstaterat att lagret som sitter på sek axeln inne i dimod driven är något dåligt. Ska ta lös resten men haft dåligt med tid.
Skulle vara hur bra som helst att få en lista på alla lager som sitter där. Är det 5 st totalt?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
kanske , men eftersom det oftast är där det rasar å man får plats med ett bredare dubbelradigt 3203 skulle jag gått på ett sånt
 

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
Borde ju vara bättre än orginal iaf men ska kolla imorn om jag hittar de andra alternativen. Vad kan lagret som jag nämnde tidigare heta som skf?
 

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
Hittade ett 3203 men med ståltätningar så vette tusan om man törs använda sig av det. Kanske bättre att köpa ett med rs2 tätning och c3 glapp. Ska kolla med sisemic här i stan. Dom har iofs inte skf men han som kör företaget startade momentum så han borde ha koll.
Vad tror ni
 

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
185
15
18
Piteå
Köpte några SKF-lager från Sisemic för bara nån månad sen så vet inte vart du fått det ifrån att dom inte säljer SKF.
 

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
Ah okej! Vet att det var nå sånt i början men har kanske fel.
Skulle dock vilja veta fler nummer på lagrena!
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Standardiserade nummer på alla lager.
Uppger du 6203 så får du rätt dimension oavsett om det är SKF, NKT, Timken eller annat fabrikat.
Detsamma gäller vid ev. typ av tätning. RS-RS eller Z-Z, samma typ av tätningar. Även klassning är standardiserad, typ C3 el. C4.
 

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
Jo givetvis gäller det alla lager men då jag inte ser nummer på lagrena som sitter där och inte rivit allt så skulle det underlätta att få numrena på de lager som sitter
Tror att de inre lagret på axeln till sec variatorn heter 16005 och ska vara utan tätning.
Någon som känner igen det numret?
Största frågan nu är vad heter lagret närmast bromsskivan då jag inte ser det just nu.
 
Last edited:

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
6203 är som nytt i min Diamond drive. Dock har lagret 16005 på axeln till sek lite missljud tycker jag samt att lagret närmast bromsskivan med nån konstig beteckning också har ett lite udda ljud. ser dock inte riktigt beteckningen på det?
 

gwr

Välkänd medlem
27 nov 2010
106
0
16
Byt 6203 ändå för det är dom som brukar gå sönder ta bort tätningen så brukar dom se sliten ut mvh
 

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
givetvis blir det byte av det också.
Dock heter mitt lager närmast bromsskivan 50bg07s1g . Vad kan det heta som skf?
 

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
185
15
18
Piteå
Om du menar dom lager som sitter pressade i bromsoket så är det två st, org. artnr 2602-131, SKF heter 6909-2RS.
 

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
Nej inte dom utan det yttersta lagret i Diamond driven mot bromsskivan sett i drivaxeln.
50bg07s1g peer
 

puttedyk

Välkänd medlem
6 mar 2008
714
3
18
Öregrund /Orsa / Umeå
hoppas detta hjälper dig
Pos 6 art nr 1602-980 skf nr
Pos 11 art nr 1602-981 skf nr 16005
pos 14 art nr 1602-842 ersätts av 2602-108 skf nr 3203 rs2
Pos 18 art nr 1602-982 ersättnings nr 30BG5222 2DS


Obs pos är tagna från spräng skis för cf1000 snopro white 2009
Bifogade bilder
 

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
Frågat runt på bla momentum sesemic mm och lagret finns inte som tex skf. Lagret löst går på ca 5-600kr som orginal (china) och jänkarna gjorde tydligen också ett med samma mått.